Inverterar kraftig komprimering/limitering EQ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
farbman

Inverterar kraftig komprimering/limitering EQ?

Inläggav farbman » 2013-10-29 23:30

Efter att ha kört en massa masvis analyser på olika alster så har jag börjat undra över varför i stort sett alla komprimerade/limiterade utgivningar så är det i basområdet som komprimeringen behövt arbeta mest. Samtidigt så när man lyssnar på en sådan inspelning så tycker jag att den mår bäst av att man drar ner på diskanten samt ökar upp basen en aning.

Nu har jag en teori om att vad som orsakar fenomenet är att kraftig komprimering/limitering på masterspåret leder till EQ invertering.

Exempelvis om den som mixat ökat upp basområdet med någon dB. Hållit tillbaka diskantområdet med någon dB.

Sen kommer en glad mastringsexpert och använder sitt favoritverktyg och trycker ner hela skiten till en nivå som ligger under vad mixaren satte diskantområdet till.

Då kommer komprimeringen att arbeta extra mycket i basområdet eftersom man där hade ökat upp amplituden på signalen. Hela mellanregistret kommer att tryckas ner även det. Dock inte lite mycket som basen. Och sist så kommer dom högre frekvenserna att komprimeras minst eftersom amplituden här redan var lägre från början.

Resultatet bör då bli att relativt slutmixen så tappar man mest bas, en del mellanregister och nästan ingen diskant. Och detta kommer då att upplevas som att det saknas bas samt upphöjd diskant om man anser mellanregistret vara normalnivån. Och precis såhär upplever iaf jag att en misshandlad inspelning låter.

Eftersom det finns så otroligt mycket kunskap på detta forumet inom ljudteknik så kan ni säkert komma med det rätta svaret på om det är såhär det ligger till eller om jag är helt ute och cyklar.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2013-10-30 00:42

Beror helt på vilka verktyg man har använt.
Enbart komprimering/limitering i mastringsskedet arbetar endast med amplitud oavsett frekvens. Hela frekvensomfånget påverkas lika mycket rent tekniskt, däremot kan det spela in i den praktiska lyssningssituationen. Limiterar man så till den milda grad att distorsionshalten är tiotals procent eller mer så lyssnar man nog helst på en svagare nivå än man hade föredragit för råmixen.
Den upplevda nivån vid olika frekvenser kan därför skilja en aning mellan varianterna och har mixaren fått till en hyfsat bra balans lär mastringen säkert kunna kännas tunnare.

Dock vågar jag påstå att den absolut största anledningen är precis det du skriver. Basen innehåller mycket energi och har ofta långa toner med hög medelnivå, det är därför svårt att limitera basrik musik med avsikten att öka nivån, du pressar ner lika mycket som du sen kompenserar upp i princip.
Däremot går material med mycket perkussivt innehåll, alltså snabba kraftiga transienter, att massakrera väldigt väl för att öka medelnivån.
Till sist har man ändå kapat så till den milda grad att nivån på topparna ligger i nivå med basinnehållet och då tar man till antingen multibandskompressorn, som ytterligare kan öka medelnivån i de frekvensband som fortfarande innehåller en del dynamik, eller högpassfilter med varierande branthet och brytfrekvens. För jämnan används nog alla varianter av förstöring tillsammans i olika kombinationer.

Grattis lyssnare till ett tunt, distande och totalt olidligt musikmaterial.

H/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Återgå till Teknikforum