H/K AVR 3000 med konstigt fel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rockerdanne

H/K AVR 3000 med konstigt fel

Inläggav Rockerdanne » 2013-10-31 19:58

Jag fick nyligen en Harman/Kardon AVR 3000 av min bror, som hade fått den av någon annan i sin tur och så vidare.
Den har ett konstigt fel, märkte jag.

När man kopplar in en ljudkälla på vanliga analoga RCA-ingångarna och spelar så hörs inget från högtalarna, utom om man höjer till nästan maxvolym, då hörs det ganska svagt, fram tills man slutar snurra på volymratten - då tystnar det.
Samma om man använder volym upp och ner på fjärrkontrollen - medan man höjer och sänker så hörs ljudet, om än svagt (inte som det skall göra på maxvolym, snarare normal lyssningsvolym om ens barn ligger och sover i samma rum), men så fort man slutar höja eller sänka så hörs inget.

Jag testade att koppla in samma ljudkälla (min Squeezebox touch) på digitala koax-porten, men då hördes ingenting alls, högtalarsymbolerna på displayen blinkade bara.

Jag har öppnat den och kollat, är inte jättehaj på varken elektronik eller hifi, men det enda jag hittade som var uppenbart trasigt var en 2A-säkring (längst till höger av fyra likadana i mitten av "huvudkortet"), som jag bytte. Märkte ingen skillnad efter det, och det är kanske inte så konstigt, för den nya säkringen smällde tydligen direkt...

Så ja, vad kan vara fel? :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-11-01 21:34

Börja med att leta ifall du kan hitta schema/servicemanual på nätet. Om du hittar sådant (fritt) så skicka in en länk här i tråden, så blir det lättare att komma med några tips.

Användarvisningsbild
Rockerdanne

Inläggav Rockerdanne » 2013-11-03 15:52

Smart idé.
Här är en servicemanual med scheman:
http://alturl.com/o5yg2

Återgå till Teknikforum