Spelar fasen i kontakter någon roll?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Spelar fasen i kontakter någon roll?

Inläggav zartok » 2013-11-06 12:31

Jag är en skeptiker till precis allt hifimakeri. Kabelskillnader, slutstegsskillnader ovs. En randi-skeptiker helt enkelt. Men samtidigt så är jag även väldigt mottaglig för placebo. Jag vet hur placebo fungerar och känner igen mig. Jag vet att högtalarkablar ger noll hörbar skillnad i hittills alla blindtest.

Men det här med fasen i fäggen och kontakterna. Jag fick för skojsskull låna hem ett par dyra fasmätningsgrejjer igår. Mätte upp alla fasar överallt i lägenheten. Rolig sak nr ett, det är olika fas på ett av vägguttagen. Märklig sak nr ett... jag upplever mig höra skillnader i basljudet. Ja, som att roteln skulle vara i fel fas tidigare.

Jag tänkte inte på det här när jag provlyssnade utan gjorde det mest pga feelgood. Men jag upplever basen som renare.
Men jag vet också att jag upplevdeljudet bättre när jag bytte till mina snygga högtalarkablar.

Så, vad säger ni kunnigt folk här? Spelar fasen i strömledningen någon roll för ljudet?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-06 13:05

Det går att mäta upp skillnader i läckströmmar på många apparater beroende på hur fasen är vänd. Teorin som jag förstått den är att man ska minimera läckströmmarna på varje enskild apparat innan man kopplar ihop dem med varann för bästa resultat. Huruvida detta är hörbart, eller inte tvistas det om.

Jag gjorde själv ett blindtest för ett antal år sedan som gav positivt utslag. Blindtestet gick till på följande sätt:

- Jag vände kontakten till en apparat och funderade på om jag upplevde ljudet/musiken på annat sätt.
- Efter en tid (ofta någon eller några veckor) vände jag tillbaka kontakten och funderade igen hur jag upplevde ljudet.
- När jag efter några vändningar bestäm mig för vad som lät bäst, fortsatte jag med nästa apparat.
- När jag så (efter flera månader) hade alla nätkontakter vända åt det håll som lät bäst skaffade jag en faspenna.
- Jag mätte då upp apparat efter apparat och konstaterade att jag i samtliga fall utom ett vänt kontakten så att minsta läckströmmar uppstod. Den apparat jag vänt "fel" hade jag känt mig väldigt osäker på, eftersom jag inte hörde någon skillnad på hur jag vände kontakten. Med hjälp av faspennan konstaterade jag också att den gav rejält med läckströmmar oavset hur kontakten var vänd.

De skillnader jag hörde hade inget med basen, eller klangen att göra alls. Det handlade snarast om att ljudbilden var ett uns mer samlad respektive mer spretig beroende på hur kontakten var vänd. Ibland kunde jag tillfälligtvis föredra den mer spretiga ljudbilden, men gick alltid tillbaka till den mer samlade (och mindre artificiella). Skillnaden var mycket liten, men jag upplevde den som mer och mer märkbar ju längre jag höll på. Dvs när jag visste vad jag skulle leta efter. Ofta var det mer en känla av att det var rätt/fel än något jag hörde. Litegrand som när man fasar en högtalare tvärtemot den andra - fast oerhört mycket mer subtil skillnad.

Det faktum att jag hade vänt kontakten "rätt" på samtliga apparater jag tyckte mig höra skillnad på och dessutom tydligt indikerades av faspennan tillsammans med att den jag var osäker på dessutom indikerades osäkert av faspennan gjorde mig övertygad om att det inte bara var slumpen som gjorde att jag kopplat "rätt"

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-11-06 13:10

Mycket intressant läsning. Just det här med läckström var något som jag inte tänkt på kunde minska. Har ett flerkanalssteg som har mycket läckage, det sticker när man tar på den. Kanske skulle kunna ändras på :)

Fler upplevelser i ämnet?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-11-06 13:24

Hmm intressant. Jag har en faspenna... Jag vill också höra mer innan jag vågar ge mig ned i detta crazy hifi-mumbojumbo-träsk :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-06 13:54

Jag använder faspennan på följande sätt:

- Se till att den apparat du ska mäta på är frånkopplad alla andra apparater. OBS detta är viktigt, för när apparater är kopplade till varann kan det bli litet hejsan-, svejsanresultat annars.
- När apparaten är kopplad till elnätet slår du på densamma.
- Du för faspennan långsamt mot apparaten tills den börjar lysa. Gör detta flera gånger från flera håll så att du får en uppfattning om hur "lysfältet" ser ut.
- Vänd nätkontakten och för faspennen igen mot apparaten. I många fall är det ganska tydligt att ena läget på kontakten ett större eller mindre "lysfält" än i andra läget. Välj det läge där pennan lyser minst.

På vissa apparater lyser pennan knappt överhuvudtaget. Bara om man håller den direkt mot höljet i närheten av strömförsörjningen. På andra apparater börjar pennan lysa redan någon decimeter från höljet oavset från vilket håll du närmar dig. Men det intressanta är alltså vilket läge på nätkontakten som ger minst utslag.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2013-11-06 13:58

Jag vet inte vem den här killen är eller om han har rätt i det han skriver, men han tar död på en massa myter inom hifi, men just det där med att vända nätkontakten rätt har han tagit med för att det låter som en skröna men fungerar:

http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Jag tänker iallafall testa! :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-06 14:11

Nimrod skrev:Jag vet inte vem den här killen är eller om han har rätt i det han skriver, men han tar död på en massa myter inom hifi, men just det där med att vända nätkontakten rätt har han tagit med för att det låter som en skröna men fungerar:

Haha, ja det var ju kul att få stöd för detta. För några år sedan fanns en liten debatt här på Faktiskt när några av ingenjörerna hävdade att det enda jag hört var placebo. Annars är jag normalt VÄLDIGT skeptisk till hokuspokus. Och framför allt skeptisk till prisvärdheten i de knappt hörbara skillnader som kostar tusentals kronor. (Ja, skillnaderna är ju förståss oerhört stora när man vet vad man lyssnar på. Då står till och med grannens hund och stampar takten ute i garaget. Det är först när lyssningen sker blint som skillnaderna ibland tenderar att upplösas i intet. :) ) Fördelen med att vända fasen rätt är att det avsett resultat måste betraktas som prisvärt eftersom kostnaden är 0 kr. (Om man inte måste skaffa en faspenna förstås.)

Jag höll på litet grand med nätkablar ett tag. Byggde litet egna varianter av EKK bland annat. Men jag kan inte för mitt liv hör någon som helst skillnad på olika nätkablar. En hypotes är därför att de som påstår sig höra skillnad, endast redovisar ett resultat av placeboeffekt. En annan hypotes emellertid är att de kanske faktiskt hör skillnad BEROENDE PÅ ATT DE VÄNDER FASEN OLIKA på de olika kablarna.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-06 14:14

Nästan allt han skriver om, har det skrivits artiklar om i MoLt.

Trevligt att se att det finns andra som tror på fysik. Dock har
jag några invändningar, på just fysisk basis, mot några av de
saker han skriver, men majoriteten av det är helt korrekt.

Korrekt är även detta att stickkontaktens vridning kan ge en
hörbar påverkan, främst med avseende på brumnivå.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-06 14:23

IngOehman skrev:Korrekt är även detta att stickkontaktens vridning kan ge en

Intressant. Skulle detta kunna ge en oerhört subtil känsla av mer eller mindre spretig ljudbild, tro? Typ att mer - men nästan ohörbart - brum bidrar till att maskera de svagaste detaljerna och därmed ställa till det för ljudbilden?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-06 14:29

MichaelG skrev:

Intressant. Skulle detta kunna ge en oerhört subtil känsla av mer eller mindre spretig ljudbild, tro? Typ att mer - men nästan ohörbart - brum bidrar till att maskera de svagaste detaljerna och därmed ställa till det för ljudbilden?

Hälsn. Michael

Japp :) det är min erfarenhet.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-06 14:47

nähä, så det ÄR inget 'brum' då som maskerar?
ser framemot att denna tråden utvecklar sig och blir lite spretig :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-06 15:11

roggaro skrev:nähä, så det ÄR inget 'brum' då som maskerar?

Jo, var det inte det jag skrev? Och Peter skrev väl inget annat heller, annat än att han också uppfattar den ljudmässiga skillnaden som "spretig"?

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-06 15:49

han 'fetade' inte brum och det kunde han väl gott göra om nu det ÄR huvudorsaken till fenomenet :?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-11-06 15:53

roggaro skrev:han 'fetade' inte brum och det kunde han väl gott göra om nu det ÄR huvudorsaken till fenomenet :?

Det beror på hur man definierar brum. Det finns övertoner i brummet och som totalt spectrum kanske det inte upplevs som brum. Därför fetade jag inte ordet brum.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-06 15:59

petersteindl skrev:
MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Japp :) det är min erfarenhet.

Min också.

Större effekt än att vända stickkontakten har ofta enklare åtgärder, som
t ex att stänga ett fönster, och då trpr många att det måste vara en på-
verkan på rummets akustiska egenskaper det handlar om, men troligare
är att det ändrar grundstörnivån.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-06 16:10

för egen del tycker jag det blir olidligt ganska snart när det inte är 'rättfasat' och inspelningssituationen uteblir. men det är ju jag det och några subtiliteter finns alltså inte för mig i frågan.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-06 16:23

IngOehman skrev:Större effekt än att vända stickkontakten har ofta enklare åtgärder, som
t ex att stänga ett fönster, och då trpr många att det måste vara en på-
verkan på rummets akustiska egenskaper det handlar om, men troligare
är att det ändrar grundstörnivån.

Sedan vi flyttade för tre år sedan hör jag mycket fler detaljer på de skivor jag spelar. Jag kan höra en bilmotor som startar i en tyst passage i en symfoni, jag kan hör en kvinnoröst som tycks ryta till mot ett barn (eller hund?), jag hör tydligare separation mellan olika instrument i orkesterna, osv, osv. Till en början spekulerade jag i om vi hade fått renare ström, eller om det fanns något annat hokus pokus det kunde bero på. Anläggningen var ju densamma. Efter en del funderande kom jag fram till att det nog beror på 3 faktorer:

- Rummet är bättre akustikreglerat.
- Rummet är mer ljudisolerat (mindre störning från ex värmepanna, tvättmaskin, etc)
- Rummets bättre ljudisolering fungerar inte bara inåt, utan också ut. Dvs jag kan spela betydligt högre än innan, utan att störa övriga familjen.

Dvs. En högre nivå gör det möjligt att överhuvudtaget höra små detaljer, bättre akustikreglering gör att detaljerna inte dränks av rumsreflexer, ljudisoleringen ger minskad störnivå. Inte mycket hokus pokus där, utan bara ren och skär fysik. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-11-06 16:46

Intressant läsning!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-11-06 17:25

Vänt på stickkontakter i väggen med hjälp av "faspenna" har jag gjort sedan
många år . . . . "faspennan" kostade dessutom bara några tior.

Alla mina uttag samt apparajtkontakter är "fasuppmärkta".

Senast var det ett RIAA-steg som lät skumt beroende på felvänd kontakt . . . typ.

Viktigt är, som MichaelG påpekar, att ingen apparajt som man mäter på, är ihopkopplad med någon annan apparajt vid mätning . . . typer* :)

*Om Linnister håller på med sådan hokus-pokus vet jag dock ej . . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-11-06 18:16

ivor-isobarik skrev:Intressant läsning!

+1 Det nog dags att låna Burke Shelleys faspenna (för egen del) -nu när allt är på plats och inte skall röras på ett tag.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-06 18:29

Intressant, det här har man hört om förr.

Trodde dock att den påverkan av att det var mer ström i chassit på apparaterna var ytterst tveksam om det skulle höras någon skillnad, så har därför inte brytt mig om det.

Man kanske borde tänka om och gå igenom sina pryttlar?
Blir det någon skillnad även om man har ojordade uttag i väggen där anläggningen är ansluten?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-06 18:54

genstruktur skrev:Blir det någon skillnad även om man har ojordade uttag i väggen där anläggningen är ansluten?

JA! :wink:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-06 19:07

roggaro skrev:
genstruktur skrev:Blir det någon skillnad även om man har ojordade uttag i väggen där anläggningen är ansluten?

JA! :wink:

Jaha ja, får väl införskaffa en faspenna då kanske :).

Hisingen Island? Är vi grannar? :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-06 19:11

har ingen faspenna om du undrar utan använder Höronen :idea:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-06 19:12

roggaro skrev:har ingen faspenna om du undrar utan använder Höronen :idea:

Jaha ja, skall det vara å tydligt menar du? Får väl vända på lite kontakter här hemma och prova då :).

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-06 19:17

genstruktur skrev:

Jaha ja, skall det vara å tydligt menar du? Får väl vända på lite kontakter här hemma och prova då :).

det blir lite "laid back" känsla å rymligare kan man kanske säga, när du prickat rätt/vänt rätt.
gå på den känslan :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-11-06 19:19

genstruktur skrev:

Bara vetskapen om att fasen är rätt gör att det spelar bättre 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-06 19:20

roggaro skrev:
genstruktur skrev:

det blir lite "laid back" känsla å rymligare kan man kanske säga, när du prickat rätt/vänt rätt.

Får experimentera lite här hemma. Ni kan kalla mig kontaktvändaren från och med nu!

Om det är så tydligt borde jag väl kunna vända på kontakten till förgreningsdosan som alla apparater är kopplade till bara?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-06 19:22

bassman skrev:
genstruktur skrev:

Bara vetskapen om att fasen är rätt gör att det spelar bättre 8)

Fast då får man väl mäta, annars tror man det är rätt bara. Om man skall gå på känslan så att säga :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-06 19:29

genstruktur skrev:
roggaro skrev:
genstruktur skrev:

Får experimentera lite här hemma. Ni kan kalla mig kontaktvändaren från och med nu!

Om det är så tydligt borde jag väl kunna vända på kontakten till förgreningsdosan som alla apparater är kopplade till bara?

NEJ nej! var å en ska provas, men man lär sig rättså snabbt faktiskt.
OCH jag blev helt plötsligt väääldigt subtil märkte jag ang. hur man ska värdera det hela hörselmässigt.... :oops:
iaf blir musiken renare och inte så... (spretigt)
P.S.
glöm inte att kolla datorn också. men ta det sist för det är så knövligt med omstarter ju :x
Senast redigerad av roggaro 2013-11-06 19:37, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Teknikforum