Spotify ljudkvalitet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Spotify ljudkvalitet

Inläggav darkg » 2013-11-21 20:59

Delvis apropos Strmbrgs [s]jidder[/s]jitterfunderingstråd där han sätter frågetecken framför Spotify, delvis till följd av egen observation.

Jag har upptäckt att jag tycker att Spotify låter sämre än, framförallt, Youtube. Samma dator, system o DAC alltså.

Jag har även trixat lite lealöst med att undvika att se ev. video på Youtube, för det skulle sannolikt paja min möjlighet att höra skillnad. Jag har inte på ett lätt sätt lyckats matcha nivåerna, det ska ju vara så noga tycks det, utan har istället växelvis haft hörbart högre på den ena eller andra.

Sådär lite överlag och ibland tycket jag att det verkar vara sant att jag upplever ljudet från Spotify premium utan konstiga inställningar som sämre än Youtube.

Men jag inser att det kan vara ett misstag.

Vad tror ni? Finns det något att säga i frågan? Jag är öppen för olika synvinklar och sätt att vinkla synen.
Don’t just do something, sit there.

Zinizter

Inläggav Zinizter » 2013-11-22 01:03

Varför köra Spotify när man kan streama flac från Wimp istället :D

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-11-22 01:26

Jag har inte upptäckt så stora nackdelar att de har tyckts göra det värt olägenheten att överväga alternativ!

Men det kanske är dags att kolla. [s]Funkar inte med en pc va?[/s] bra att det funkar i Windows.

Vilka är nackdelarna jämfört med Spotify?
Don’t just do something, sit there.

Återgå till Teknikforum