Vad är det vi mäter i LTAS mätningar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-12-10 18:56

IngOehman skrev:Det stämmer inte alls.

Vi hör med en i det närmaste oändlig upplösning därvidlag, men jag tror det
är ett ämne som är för komplext för många att greppa (folk vill hellre ha en
enkel tumregel för hörselns upplösning äm att sätta sig in i hur det fungerar
på riktigt) och därför förekommer det sammanblandning mellan frekvensdisk-
rimination och hörbarheter av amplitudskillnader.

Om t ex en frekvens är 5000 Hz så finns nog ingen som kan höra om den
höjs till 5000,1 Hz, annat än i harmoniska sammanhang. Men det betyder
ju inte att ett hopp i tonkurvan om 6 dB mellan 5000,05 och 5000,15 Hz
inte går att höra.

I själva verket så blir det just när ett sådant tonkurvefel finns som det blir
lätt hörbara effekter av en frekvensförändring från 5000 Hz till 5000,1 Hz!

Så även oändligt smalbandiga tonkurveartefakter är hörbara och i vissa fall
kan de till och med vara hörbarare än bredbandigare fel.

Det beror på vad mojängen med tonkurvefelet exiteras med för en signal.


Vh, iö


okej, det kanske bara är jag men upplever inte tonkurvan så olinjär när jag lyssnar på musik som en uppmätt tonkurva mätt med hög upplösning kan se ut, inte heller lyssnande med brus
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-12-10 19:08

matssvensson skrev:Jag håller med. Så hög upplösning som möjligt är det bästa, för då har du mest information att använda i dina analyser.

En sak som komplicerar försök med enkla kopplingar mellan tonkurva på bild till vad vi faktiskt hör är det faktum att vår hörsel klarar av att separera ljud i frekvens, tid och riktning. Något ett enkelt frekvensmätningsprogram med mikrofon inte är kapabelt till. Där bakas dessa tre informationsmängder ihop till en visuell bild beroende på hur du ställer in utrustningen.

Vilket gör att du behöver veta exakt hur mätningen är utförd och förstå hur vår hörsel fungerar, för att kunna tolka bilder på frekvensgång med någon framgång. Det är min erfarenhet. Och det har många andra förtjänstfullt redan poängterat i denna och andra trådar.

Jag försöker påminna mig själv om detta så ofta jag kommer ihåg, för att försöka hindra mig från alltför snabba och grova förenklingar inom detta område.

Roligast tycker jag det blir med flera kurvor över olika tidsrymder, med olika upplösning och i olika riktningar, som några av de ARTA-grafer jag klippt in i denna tråd. Då finns riktigt mycket att klura på.

mvh, Mats


jag tittar mer efter trender än studerar detaljer när jag meckar, fel synliga med hög upplösning är heller inte alltid realiserbara, som jag ser det
Bikinitider

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Vad är det vi mäter i LTAS mätningar?

Inläggav Tangband » 2018-10-12 18:06

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:
grafpro skrev:Alltså: - hur ska en sån mätning se ut för att främja det ljudande resultatet? Den ska vara plan och jämn från 300 till 16000Hz.


Vid design av ortoakustiska högtalare och snarlika filosofier. Det finns högst troligen andra designkoncept som leder till goda resultat och tyvärr tar du till fulretorik för att slippa erkänna att din fina metod inte är generellt användbar. Vore det inte bättre att fokusera på där din metod fungerar så kanske du kan få fler intresserade snarare än att de bara avskriver dig?


Hur vet du att metoden inte är generellt användbar? Har du klara och koncisa fakta på det? Om du inte har klara bevis med total konsensus så blir ju din utsaga fulretorisk.

Än så länga har jag inte sett entydiga och klara bevis i form av oklanderliga och fullkomliga fakta med mätningar från dig som verifierar att Grafpros mätningar inte skulle gälla såsom grafpro har presenterat dem.

Jag säger inte att du har fel eller grafpro har rätt eller vice versa. Jag anser dock att du behöver ha mer kött på benen än det du skriver. Jag har egna synpunkter angående högtalarmätningar i relation till lyssningserfarenhet och dessa kommer på pränt vilket år som helst 8)

Mvh
Peter


Lyfter denna väldigt intressanta tråd :)
Peter, har du skrivit ner det du kommit fram till ?

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Vad är det vi mäter i LTAS mätningar?

Inläggav JM » 2018-10-12 21:23

Tack Tangband för att du tar upp denna tidstypiska tråd!

Få trådar visar så tydligt hur mycket bredare kanskap vi har idag!!!

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re:

Inläggav Tangband » 2018-10-13 09:57

IngOehman skrev:Håller verkligen med.

Och resultatet är det väntade - han har visat att LTAS är en mycket
tveksam mätmetod - en som är omöjlig att tolka på ett rimligt entydigt
sätt.

I varje fall om inte mycket strikta förutsättningar är uppfyllda, som ligger
helt utanför själva mätmetoden som sådan.


Vh, iö


Så det är alltså ingen större mening att prova LTAS metoden- bättre köra sinussvep med blackman time-window och smoothing på 1/12 eller 1/24 ?

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster