Moderator: Redaktörer
matssvensson skrev:Visst vore det läckert, om det lät lika bra som det ser ut. Saken är bara att jag inte får ihop det. Nu ska jag lyssna mer med korrigeringarna inkopplade, men min spontana reaktion är att jag hellre vill lyssna utan justeringarna i kedjan.
Lyssnade på Peter Gabriels - "The book of Love" idag. Med kullen runt 500 Hz neutraliserad förlorar han och stråkarna bakom honom sin kropp i återgivningen. Med svackan mellan 1-2 kHz utjämnad börjar han sjunga genom näsan. Och med översta diskantregistret linjäriserat sticker övertonerna iväg i återgivningen och lägger sig som ett skimmer framför musiken. Inte kul helt enkelt, men jag ska lyssna mer för att se om jag ändrar uppfattning.
För att få LTAS-kurvan rak behöver jag ju böja till frekvensgången åt motsatt håll i högtalaren. Ojusterat har mina högtalare en tonkurva i direktljudet (utan reflexer och påverkan från rummet) som ser ut som jag vill ha den. Med justeringarna ser den annorlunda ut, med en svacka kring 500 Hz, en betoning i området 1-2 kHz och ett toppat översta register. Och det verkar vara det utseendet som präglar mina lyssningintryck mer än en helt jämn LTAS-kurva.
Jag är ju medveten om att mina högtalare skickar ut lite mer energi i området runt 500 Hz samt mellan 3-7 kHz än i andra register, som ni kan se i polärdiagrammet överst i tråden. Och det ser jag som troliga orsaker till kullarna i LTAS-mätningarna. Men det verkar inte påverka menligt på lyssningsintrycken i mitt rum i alla fall.
Kanske skulle det kunna bli ännu bättre om jag kunde få bort betoningarna och räta ut LTAS-kurvan, utan att påverka direktljudet i motsatt riktning. För den enkla fixen att böja till tonkurvan verkar i alla fall initialt inte vara ett steg i rätt riktning.
Min sammanfattning så här långt blir att direktljudets tonkurva verkar vara betydelsefull för återgivningen. En LTAS-mätning fångar hela högtalarens utstrålning tillsammans med rummets påverkan, men säger inte så mycket om direktljudets utseende. Och jag skulle känna mig obeväm med alltför kategoriska uttalanden baserade på endast en LTAS-mätning, om jag inte samtidigt hade flera direktljudskurvor och andra mätningar som kompletterande underlag till analysen.
/Mats
IngOehman skrev:LTAS-mätningar är tämligen värdelösa för allt utom möjligen Stigs högtalare.
celef skrev:Verkligen bra jobbat måste jag säga! Nu är ju inte ltas-mätning en energiresponsmätning, men om man krokade till din mätning så att den liknar det som harman group och Bang Olufsen på olika håll kommit fram till, hur tror du att det då skulle låta?
celef skrev:om man krokade till din mätning så att den liknar det som harman group och Bang Olufsen på olika håll kommit fram till, hur tror du att det då skulle låta?
Svante skrev:IngOehman skrev:LTAS-mätningar är tämligen värdelösa för allt utom möjligen Stigs högtalare.
Det kan man väl inte veta förrän man har deklarerat syftet?
Värdet handlar ju om vad metoden levererar jämfört med vad man vill veta.
IngOehman skrev:Min poäng var bara att en sådan mätnings resultat är en kombination av en massa olika samtidigt förekommande tonkurveinformationer, som i sig inte är jämförbara/likvärdiga, vilket även gör att två snarlika mätningar kan betyda två ljudåtergivningar som är för örat väsensskilda.
celef skrev:varför är det just 50db, varför inte 40db eller 30db?
och impedanskurvor, hur ska dom presenteras? som stereophile mellan 0-20ohm, det tycker jag är lite "lågt i tak", 50 ohm där med kanske skulle vara lämpligare?
petersteindl skrev:celef skrev:varför är det just 50db, varför inte 40db eller 30db?
och impedanskurvor, hur ska dom presenteras? som stereophile mellan 0-20ohm, det tycker jag är lite "lågt i tak", 50 ohm där med kanske skulle vara lämpligare?
Jag har i tidigare inlägg skrivit angående detta och jag vet att även IÖ och Svante skrivit.
Då jag ser tonkurveavvikelser från rak tonkurva så anser jag att om tonkurvans avvikelser för ögat motsvarar samma upplevda avvikelse för örat utan att känna till Y-axeln så vore det bra.
Man kan alltså göra en undersökning på detta och jag tror att det även gjorts och resultatet blev 50 dB.
celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:varför är det just 50db, varför inte 40db eller 30db?
och impedanskurvor, hur ska dom presenteras? som stereophile mellan 0-20ohm, det tycker jag är lite "lågt i tak", 50 ohm där med kanske skulle vara lämpligare?
Jag har i tidigare inlägg skrivit angående detta och jag vet att även IÖ och Svante skrivit.
Då jag ser tonkurveavvikelser från rak tonkurva så anser jag att om tonkurvans avvikelser för ögat motsvarar samma upplevda avvikelse för örat utan att känna till Y-axeln så vore det bra.
Man kan alltså göra en undersökning på detta och jag tror att det även gjorts och resultatet blev 50 dB.
jag tror jag känner igen det där, men samtidigt talas det ofta om väldigt små tonkurveavikelser och hur stor påverkan det har, som när man studerar baffelstorlekar och elementplaceringar, på en 50db-skala syns bara lite krusningar (=knappt hörbart?) jämfört med de enorma skillnader som syns på en 5db-skala! ungefär hur går en sån där studie till?
petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:varför är det just 50db, varför inte 40db eller 30db?
och impedanskurvor, hur ska dom presenteras? som stereophile mellan 0-20ohm, det tycker jag är lite "lågt i tak", 50 ohm där med kanske skulle vara lämpligare?
Jag har i tidigare inlägg skrivit angående detta och jag vet att även IÖ och Svante skrivit.
Då jag ser tonkurveavvikelser från rak tonkurva så anser jag att om tonkurvans avvikelser för ögat motsvarar samma upplevda avvikelse för örat utan att känna till Y-axeln så vore det bra.
Man kan alltså göra en undersökning på detta och jag tror att det även gjorts och resultatet blev 50 dB.
jag tror jag känner igen det där, men samtidigt talas det ofta om väldigt små tonkurveavikelser och hur stor påverkan det har, som när man studerar baffelstorlekar och elementplaceringar, på en 50db-skala syns bara lite krusningar (=knappt hörbart?) jämfört med de enorma skillnader som syns på en 5db-skala! ungefär hur går en sån där studie till?
Om man vill detaljstudera vissa fenomen som bara ger små tonkurveavvikelser så kan man naturligtvis ändra Y-skalan. Det brukar jag ofta göra. Men om jag vill relatera den totala frekvensgången på högtalare så använder jag 50 dB skala eftersom jag då lättast kan göra bedöning om det ljudande resultatet.
Då det normalt pratas om hur stor påverkan små tonkurveavikelser har så handlar det om avvikelser i gränslandet av JND.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:celef skrev:jag tror jag känner igen det där, men samtidigt talas det ofta om väldigt små tonkurveavikelser och hur stor påverkan det har, som när man studerar baffelstorlekar och elementplaceringar, på en 50db-skala syns bara lite krusningar (=knappt hörbart?) jämfört med de enorma skillnader som syns på en 5db-skala! ungefär hur går en sån där studie till?
Om man vill detaljstudera vissa fenomen som bara ger små tonkurveavvikelser så kan man naturligtvis ändra Y-skalan. Det brukar jag ofta göra. Men om jag vill relatera den totala frekvensgången på högtalare så använder jag 50 dB skala eftersom jag då lättast kan göra bedöning om det ljudande resultatet.
Då det normalt pratas om hur stor påverkan små tonkurveavikelser har så handlar det om avvikelser i gränslandet av JND.
Mvh
Peter
celef skrev:Bra, jag ska börja använda 50db-skalan lite mer hela tiden, vilken frekvensupplösning tycker du är lämplig?
petersteindl skrev:celef skrev:varför är det just 50db, varför inte 40db eller 30db?
och impedanskurvor, hur ska dom presenteras? som stereophile mellan 0-20ohm, det tycker jag är lite "lågt i tak", 50 ohm där med kanske skulle vara lämpligare?
Jag har i tidigare inlägg skrivit angående detta och jag vet att även IÖ och Svante skrivit.
Då jag ser tonkurveavvikelser från rak tonkurva så anser jag att om tonkurvans avvikelser för ögat motsvarar samma upplevda avvikelse för örat utan att känna till Y-axeln så vore det bra.
Man kan alltså göra en undersökning på detta och jag tror att det även gjorts och resultatet blev 50 dB.
Jag ser dock även förhållandet mellan höjd och bredd på pappret som viktigt. D v s det är längden på X-axeln delat med längden på Y-axeln som också kommer in.
20-20 kHz är en bra skala. 20-40 kHz går också men jag ser 10-40 kHz som något bättre eller 5-80 kHz. Men 10-80 kHz funkar bra det också. Då pratar jag om högtalarmätningar.
Vad gäller impedans vill jag helst se alla toppar utan att de kapats. Sedan tycker jag att den topp med högst värde bör kunna läggas så högt upp på pappret som möjligt med bibehållen jämnt högsta värde.
D v s är den högsta toppen 67 ohm så är 70 eller 80 ohm på Y-skalan det jag skulle välja om det gick.
Standard är 25, 50, 150 ohm och hoppet mellan 50 och 150 ohm tycker jag är för stort.
Mvh
Peter
celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:varför är det just 50db, varför inte 40db eller 30db?
och impedanskurvor, hur ska dom presenteras? som stereophile mellan 0-20ohm, det tycker jag är lite "lågt i tak", 50 ohm där med kanske skulle vara lämpligare?
Jag har i tidigare inlägg skrivit angående detta och jag vet att även IÖ och Svante skrivit.
Då jag ser tonkurveavvikelser från rak tonkurva så anser jag att om tonkurvans avvikelser för ögat motsvarar samma upplevda avvikelse för örat utan att känna till Y-axeln så vore det bra.
Man kan alltså göra en undersökning på detta och jag tror att det även gjorts och resultatet blev 50 dB.
jag tror jag känner igen det där, men samtidigt talas det ofta om väldigt små tonkurveavikelser och hur stor påverkan det har, som när man studerar baffelstorlekar och elementplaceringar, på en 50db-skala syns bara lite krusningar (=knappt hörbart?) jämfört med de enorma skillnader som syns på en 5db-skala! ungefär hur går en sån där studie till?
Om man vill detaljstudera vissa fenomen som bara ger små tonkurveavvikelser så kan man naturligtvis ändra Y-skalan. Det brukar jag ofta göra. Men om jag vill relatera den totala frekvensgången på högtalare så använder jag 50 dB skala eftersom jag då lättast kan göra bedöning om det ljudande resultatet.
Då det normalt pratas om hur stor påverkan små tonkurveavikelser har så handlar det om avvikelser i gränslandet av JND.
Mvh
Peter
Bra, jag ska börja använda 50db-skalan lite mer hela tiden, vilken frekvensupplösning tycker du är lämplig?
IngOehman skrev:celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:varför är det just 50db, varför inte 40db eller 30db?
och impedanskurvor, hur ska dom presenteras? som stereophile mellan 0-20ohm, det tycker jag är lite "lågt i tak", 50 ohm där med kanske skulle vara lämpligare?
Jag har i tidigare inlägg skrivit angående detta och jag vet att även IÖ och Svante skrivit.
Då jag ser tonkurveavvikelser från rak tonkurva så anser jag att om tonkurvans avvikelser för ögat motsvarar samma upplevda avvikelse för örat utan att känna till Y-axeln så vore det bra.
Man kan alltså göra en undersökning på detta och jag tror att det även gjorts och resultatet blev 50 dB.
jag tror jag känner igen det där, men samtidigt talas det ofta om väldigt små tonkurveavikelser och hur stor påverkan det har, som när man studerar baffelstorlekar och elementplaceringar, på en 50db-skala syns bara lite krusningar (=knappt hörbart?) jämfört med de enorma skillnader som syns på en 5db-skala! ungefär hur går en sån där studie till?
Om man vill detaljstudera vissa fenomen som bara ger små tonkurveavvikelser så kan man naturligtvis ändra Y-skalan. Det brukar jag ofta göra. Men om jag vill relatera den totala frekvensgången på högtalare så använder jag 50 dB skala eftersom jag då lättast kan göra bedöning om det ljudande resultatet.
Då det normalt pratas om hur stor påverkan små tonkurveavikelser har så handlar det om avvikelser i gränslandet av JND.
Mvh
Peter
Bra, jag ska börja använda 50db-skalan lite mer hela tiden, vilken frekvensupplösning tycker du är lämplig?
Oändlig* är bra.
Varför ta bort information?
Tycker någon att det är svårt att tolka en vild kurva så kan man kanske
lägga en filtrerad kurva ovanpå. men att bara visa hyfsade kurvor är jag
rätt så tveksam till.
Mäter man med brus är det dock rimligt att medelvärdesbilda över tiden.
Vh, iö
- - - - -
*Jag skojar lite eftersom oändlig upplösning är en utopi, men för praktiskt
bruk oändlig alltså - vilket kan få betyda en upplösning så hög att någon
signifikant skillnad inte syns om man dubblar upplösningen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster