Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Ok, så så länge jag har samma ohm på högtalarna så spelar det mindre roll hur kag kopplar, så länge jag har koll på det totala motståndet?
zartok skrev:Men då är det ju kvadrater som man kopplar iaf
Det var faktiskt bara en tanke för att bredda min kunskap i ämnet.
zartok skrev:Ohoy. Jag började fundera, förutsatt att man har samma ohm på alla högtalare man kopplar in, kan man serieparalellkoppla hur som helst, eller måste man ha perfekta kvadrater?
zartok skrev:Nej, det är rent hypotetiskt jag frågar faktiskt![]()
Svante: tack för ett... väldigt invecklat svar (för min lilla hjärna). Det skulle innebära att det går att koppla annat än rena kvadrater om fyra högtalare. Möjligen så kommer jag att kunna ha användning av det senare också till mitt surrprojekt, så stor bonus för mig
zartok skrev:Tack för svaret. Så du skulle enbart rekommendera paralellkoppling av element oavsett om dom är identiska eftersom även identiska element kan ha olika ohm tack vare... en konstruktionsolikhet i elementen från fabrik?
zartok skrev:Då blev det här en tråd jag kan ha nytta av. Jag har beställt en himla massa element för att börja experimentera med att göra flertalet högtalare som surrar. Dessa skulle alltså inte rekommenderas att seriekoppla för att få upp ohmen?
zartok skrev:Om jag matar samtliga element med ett par olika sinussignaler för att försöka höra om dom är lika varandra, går det då att både serie och paralellkoppla dom?
zartok skrev:Eller det kanske går att mäta detta med en elektronisk pryl som inte är hemskt svår att förstå sig på?
Svante skrev:Man kan ta antalet element och primfaktoruppdela talet. Sedan grupperar man primtalen i två grupper som får motsvara rektangelns sidor.
Tex kan man ta 6 element. Primfaktoruppdelningen är 2x3=6. Sidorna i Rektangeln kan vara 2x3 eller 3x2 element, skillnaden blir att impedansen blir 2/3 eller 3/2 av elementens impedans.
Har man 12 element blir prinfaktoruppdelningen 2x2x3. De ka grupperas som 2x6, 3x4, 4x3 eller 6x2. Impedansen blir 2/6=1/3, 3/4, 4/3 resp 6/2=3 ggr elementets impedans.
Svante skrev:Har man 216 element blir primfaktoruppdelningen 2x2x2x3x3x3 och då har man rummet fullt.
IngOehman skrev:Du glömde 1x12 och 12x1, som ju ger 1/12 respektive 12 gånger elementets impedans.
Svante skrev:Jag glömde 1:an i min primfaktoruppdelning.
IngOehman skrev:Varför skrev du inte det i inlägget där du glömde den istället? Jag tänker på
läsare i framtiden. Det är bra om inlägg justeras så att de är så lärorika som
möjligt. Tänk om de bara läser det inlägg jag läste.
IngOehman skrev:Varför skrev du inte det i inlägget där du glömde den istället? Jag tänker på läsare i framtiden. Det är bra om inlägg justeras så att de är så lärorika som möjligt. Tänk om de bara läser det inlägg jag läste.
Svante skrev:IngOehman skrev:Varför skrev du inte det i inlägget där du glömde den istället? Jag tänker på läsare i framtiden. Det är bra om inlägg justeras så att de är så lärorika som möjligt. Tänk om de bara läser det inlägg jag läste.
Av tre skäl:
1. Så himla viktigt var det inte
2. Om jag ändrar i inlägget kan det framstå som att inläggarna efter mig inte är uppmärksamma på det jag skriver. Men visst, jag hade kunnat skriva en "edit:..."
3. Flödet i diskussionen, hur vi diskuterar med varandra försvinner. Det blir som att författa en bok, men det är ju inte det vi håller på med här, vi diskuterar.
zartok skrev:Ohoy. Jag började fundera, förutsatt att man har samma ohm på alla högtalare man kopplar in, kan man serieparalellkoppla hur som helst, eller måste man ha perfekta kvadrater?
zartok skrev:Haha, jodå, det är identiska högtalare jag teoretiserade om också. Annars blir det ju knas redan vid olika känsligheter och sånt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster