Hade varit kul att veta
Moderator: Redaktörer
Bjorn_ skrev:Är det beroende på vad regissören har för preferenser då?
Svante skrev:Det som många missar är att måttet dB alltid är relaterat till en referens. "Vanliga" dB som man brukar använda för ljudtrycksnivå relaterar till 20 µPa, vilket ungefär motsvarar det svagaste ljudet man kan höra. Det gör att sådana dB-tal nästan alltid blir positiva (eftersom det sällan är så tyst att verkligen ingenting hörs). Ljudet kan dock vara svagare än 0 dB, men då hörs det som regel inte.
I fallet med hembioförstärkaren handlar det om elektriska signaler i stället för ljudnivåer och nivån på sådana kan också mätas i dB. Då har man en annan referens, som då uttrycks i V (inte Pa). Det finns flera sådana referenser som har använts historiskt. I hembioförstärkaren är dock risken stor att referensen är rätt obestämd, dvs nivån är inte kalibrerad. En ÖKNING med 1 dB på volymkontrollen motsvarar dock en ökning med 1 dB både för ljudet och alla de elektriska signalerna. Många hembioförstärkare kan också kalibrerar så att de elektriska signalerna blir lagom starka för att få biostandardiserad ljudtrycksnivå vid 0 dB på volymkontrollen. Vad den elektriska referensen då blir beror bla på högtalarnas känslighet och rumsakustiken.
Bjorn_ skrev:Tack för alla svar!
Nu har jag ju bara en stereoförstärkare, är det samma referensnivå då?
Edit:
Min:-80 dB
Max:+10 dB
Edit igen:
Behöver man skilja på stereo och hembiosteg?
AndreasArvidsson skrev:Nja inte helt hundra på vad du menar, men det Svante pratar om är att anledningen till att man måste kalibrera, dvs att förstärkarna inte är kalibrerade och klara ur fakbrik är att olika högtalare och rum påverkar kraftigt hur stort ljudtryck som genereras när en given elektrisk signal matas in i högtalarna.
Bjorn_ skrev:Komorok skrev:Insignalen är ju den som regissören lade på filmen som hamnade på BDn.
Men jag upplever att jag har olika utnivå beroende på källa, det är därför jag frågar. Kör jag ATV3 har jag lägre nivå jämfört med min digitaltvbox...
Bjorn_ skrev:Komorok skrev:Insignalen är ju den som regissören lade på filmen som hamnade på BDn.
Men jag upplever att jag har olika utnivå beroende på källa, det är därför jag frågar. Kör jag ATV3 har jag lägre nivå jämfört med min digitaltvbox...
Komorok skrev:Bjorn_ skrev:Komorok skrev:Insignalen är ju den som regissören lade på filmen som hamnade på BDn.
Kalibreringen är ju bara intressant för film och då kalibrerar man ju efter BD-spelaren.
Själv skiter jag i kalibrering. Jag vet ju vilken volym JAG gillar.
Komorok skrev:Poängen är ju att den nollan går att flytta på för att motsvara en referensnivå. Den är alltså inte fastlåst i receivern.
Svante skrev:Komorok skrev:Poängen är ju att den nollan går att flytta på för att motsvara en referensnivå. Den är alltså inte fastlåst i receivern.
Det var ju det jag sade ju...
Komorok skrev:Bjorn_ skrev:Komorok skrev:Insignalen är ju den som regissören lade på filmen som hamnade på BDn.
Kalibreringen är ju bara intressant för film och då kalibrerar man ju efter BD-spelaren.
Själv skiter jag i kalibrering. Jag vet ju vilken volym JAG gillar.
AndreasArvidsson skrev:Bjorn_ skrev:Tack för alla svar!
Nu har jag ju bara en stereoförstärkare, är det samma referensnivå då?
Edit:
Min:-80 dB
Max:+10 dB
Edit igen:
Behöver man skilja på stereo och hembiosteg?
Ja kalibreringen är per kanal så du kan kalibrerar på samma sett oavsett hur många kanaler du har.
Bluray-spelaren(eller vad du nu har) kommer sedan att slå ihop de andra kanalerna in i frontkanalerna vilket gör att du får korrekt ljudtryck.
Givet att spelaren gör detta korrekt då, beroende på inställningar med mera.
IngOehman skrev:Nej, vanliga tvåkanalsförstärjare kalibrerar man normalt inte alls.
Och det du ser i displayen har därför normalt ingenting med "skillnad mot
kalibrerad nivå" att göra. Det vanliga när det ser ut som du beskriver det är
att förstärkaren visar sin förstegs-gain.
Så det betyder att ljudtrycket du får i lyssningsrummet är beroende av en
massa olika saker:
1. Fonogrammets utstyrning,
2. Spelarens utsignal (många spelare ger cirka 2 volt RMS vid full utstyrning),
3. Vilken gain försteget ger,
4. Slutstegets gain,
5. Högtalarnas känslighet,
6. Lyssningsavstånd,
7. Rummets bidrag (som dock bara i liten grad bidrar med nyttoljud, men för
en ljudtrycksmätare är det svårt att skilja mellan nyttoljud och andra ljud).
Men jag känner inte just din tvåkanalsförstärkare, så jag kan inte garantera
något, men de flesta sådana som har en display som visar negativa värden i
huvuddelen av inställningsområdet, visar förstegets gain. Många tvåkanals-
förstärkare visar dock skala som går från noll och upp till ett högre tal, som
dessutom kan vara orelaterad till dB. Det kan alltså vara så att det som visas
bara är vilket steg som volympoten (volymfonktionen) vridits till, och ett steg
behöver då inte vara just 1 dB. Det kan vara en halv, eller två eller 1,4...
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:En relativ skala är som du märker ganska meningslös om den inte är kalibrerad/refererar mot något.
0-läget "bör" kalibreras för att man skall kunna få vettig jämförelser.
Enligt filmreferensnivån(THX) så bör var kanal kunna återge 85dB medel + 20dB "headroom" dvs totalt 105dB på lyssningsplats. Effekt/LFE-kanalen har ytterligare 10dB headroom så den behöver kunna återge 115dB på lyssningsplats.
För att summera. 0dB på förstärkaren betyder i kalibrerat läge:
105dB per kanal(förutom LFE) på lyssningsplats.
115dB för LFE-kanalen på lyssningsplats.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster