Moderator: Redaktörer
Jo, men det hörs ju inte.Komorok skrev:Ja, du kan t.o.m spela infraljud ur 1,5l.
zartok skrev:Ang det här med bas och infra (som jag misstänker även kallas subsonisk bas?).
I min väldigt fina psykologiboknstår det att människan normalt sett uppfattar 30-20khz, inte 20hz. Samtidigt så sattbjag med en annan musikbokndär det står att människanni optimala miljöer kan detektera bas ner mot 12 eller 14 hz (laboratorietester).
Kan någon utöka kunnandet inom detta? Jag känner till hur örat fungerar med håren som ger aktionspotential när det blir stimulerat och sånt, men känner man till vilken hz som dom hårstrån som sitter längst in i snäckan faktiskt detekterar, eller är det antagande baserat på testresultat?
zartok skrev:Ang det här med bas och infra (som jag misstänker även kallas subsonisk bas?).
I min väldigt fina psykologiboknstår det att människan normalt sett uppfattar 30-20khz, inte 20hz. Samtidigt så sattbjag med en annan musikbokndär det står att människanni optimala miljöer kan detektera bas ner mot 12 eller 14 hz (laboratorietester).
Kan någon utöka kunnandet inom detta? Jag känner till hur örat fungerar med håren som ger aktionspotential när det blir stimulerat och sånt, men känner man till vilken hz som dom hårstrån som sitter längst in i snäckan faktiskt detekterar, eller är det antagande baserat på testresultat?
If you are then not concerned
as much with sensivity, the basic volume-efficiency-bandwidth relation
suggests a woofer with a VERY heavy cone.
The maximum output is more constrained by the woofer diameter and
excursion, to a great extent. Assuming you did go with the "worst-
case" alignment we saw in the last post, a selaed box enclosure,
-3 dB at 30 Hz, enclosure volume of 4 liters and a sensitivity of
70 dB 1W/1M, and assuming a 5" woofer, you'd need a driver with a
linear excursion of about 0.5 cm. Such a driver is not that unusual
in that respect.
What starts to get unusual are the rest of the driver parameters
imposed by your system requirements. Again, assume a 5" driver,
nominal 8 ohm impedance and a tuning ratio of about 3:1, you'd be
looking at the following Thiele-Small parameters:
Fs 19 Hz
Qms 4.0
Qes 0.33
Qts 0.31
Vas 13 Liters
Mms 105 g
Cms 1.42 mm/N
Bl 12.9 N/A
That's a HUGE moving mass for a 5" driver, about 10 times what's
considered normal, and the Bl product is enormous. You're ending
up with a driver whose magnet is so big you can't fit it through
the front panel. Relaxing the tuning ratio helps a little bit.
Trying the same thing with a vented system with the same volume
and cutoff, and assuming perfect lossless alignment, we get:
Fs 30 Hz
Qms 4.0
Qes 0.44
Qts 0.39
Vas 4 Liters
Mms 94 g
Cms .30 mm/N
Bl 16 N/A
Somewhat more reasonabl mechanical requirements, but not by much.
However, the magnet system requirement is even more difficult than
before.
This might be one of them "y' can't get there from here" problems.
zartok skrev:Så du menar att vi har strån som reagrar även på 12 hz? Är det inte bara en förnimmelse?
zartok skrev:Jag satt och drog några sinustoner på 5, 10 och 15 hz här hemma och fick huvudvärk och ont i båhålorna. Hörde dock ingenting. Ytterst märklig upplevelse för en mugglare som mig
Eller, jag hörde ju en massa i rummet, det svängde med rätt skapligt tom.
JB skrev:Dom här är nog din bästa chans att få ett fylligt ljud i 1,5 liters lådor:
http://www.parts-express.com/dayton-audio-nd90-8-3-1-2-aluminum-cone-full-range-driver-8-ohm--290-210
IngOehman skrev:zartok skrev:Jag satt och drog några sinustoner på 5, 10 och 15 hz här hemma och fick huvudvärk och ont i båhålorna. Hörde dock ingenting. Ytterst märklig upplevelse för en mugglare som mig
Eller, jag hörde ju en massa i rummet, det svängde med rätt skapligt tom.
Det låter rätt så märkligt. De flesta förnimmer ljud rätt så tydligt vid 15 Hz
vid sådana ljudtryck att rummet börjar höras som missljud. Men det beror
förstås på hur lättskakat rummet är. Det kanske rasslar om saker i det redan
vid ljudtryck långt under hörtröskeln?
Vh, iö
bakerman22 skrev:JB skrev:Dom här är nog din bästa chans att få ett fylligt ljud i 1,5 liters lådor:
http://www.parts-express.com/dayton-audio-nd90-8-3-1-2-aluminum-cone-full-range-driver-8-ohm--290-210
Måste vara samma element som vi köpte i gruppköpet (Aurasound NS3) fast med ett annat klistermärke på.![]()
Det går att få hyfsat med bas ur, men diskanten är usel. Finns nog inte mycket kvar över 10kHz.
Aerob skrev:Vet inte hur stor skillnaden är med det filter jag använder då jag inte testat utan, men det kostar inte många pengar att prova. Jag skulle ju aldrig ersätta mina i16s med dessa, men sett till storlek och pris tycker jag ändå att ljudet är helt ok.
Jag kör med billiga e-lyter, totala kostnaden blir typ 70 spänn per högtalare. Kan kanske vara värt ett försök?
hm2 skrev:Jag tänkte bygga nåt litet övningsprojekt för att lära mig mäta och göra filter och sånt. Och till det hade jag tänkt mig en bredbandare runt 3 tum, nåt ganska billigt.
Nu undrar jag helt enkelt om det går att få basljud ur en så liten volym överhuvud taget.
Finns det några element som fungerar som basar i så små lådvolymer utan trix såsom eq? Vad kan man förvänta sig att få ut ur 1,5liter? är man begränsad till 150-200hz neråt eller kan man få ut mycket lägre i praktiken?
Jag lyssnade på en pytteliten bluetooth trådlös bosehögtalare (mini nånting) för ett par veckor sen, den kanske var 0,6liter stor med ett flertal element, det lät inte fullrange om den men jag blev förvånad av ljudet minst sagt.
hm2 skrev:faitalen då? är den skit eller?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 12 gäster