nanoAVR - En liten (HDMI) DSP helt enkelt

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

nanoAVR - En liten (HDMI) DSP helt enkelt

Inläggav Aerob » 2014-01-09 14:01

Nya saker på gång från MiniDSP: https://www.minidsp.com/aboutus/news/21 ... he-nanoavr

Edit: Bilder

Bild

Bild
Senast redigerad av Aerob 2014-01-10 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Summer Passing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-09 14:06

Coolt! Känns som ett bra ställe att behandla signalen, så man kan säkerställa synken med bild.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-09 14:13

Känns som en genialisk produkt och ett solklart köp om den fungerar korrekt, men kan man verkligen göra ingrepp i en digital HDMI signal sådär utan problem? Blir det inte fel med DTS och Dolby ljud isf?

EDIT: Eller ja teoretiskt kan man ju avkoda DTS-signalen, ändra i den och koda tillbaka. Frågan är bara om denna produkt faktiskt gör det eller om det endast är PCM som gäller.

EDIT2: Läst lite mer nu. Det står inget explicit om vilka format den har stöd för. Jag fann endast detta:
The floating-point SHARC digital signal processor (DSP) at the core of the nanoAVR provides an unmatched level of tuning of eight channels of uncompressed audio (raw/PCM)

Vilket kan vara en antydan om att det endast är PCM som gäller vilket är synd.

Det finns dock en hel del andra roliga funktioner som:
4st preset och IR-mottagare. Nu kan man mao byta mellan olika inställningar. Tex kalibrerat, bashöjning(fest) och bassänkning(natttittning) mha en fjärrkontroll. ÄNTLIGEN!

Utöver usb så kan den kan även styras via nätverk. kan vara praktiskt.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-01-09 14:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-09 14:30

när kommer den och när är den nere i min brevlåda? hur många eq-band innehåller den? måste måste ha! :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-09 14:35

zartok skrev:när kommer den och när är den nere i min brevlåda? hur många eq-band innehåller den? måste måste ha! :D

A first batch will be shortly available for pre-order early Q1 2014 so stay tuned for shipping announcements.

10 bands of parametic equalization on every channel

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-09 14:49

AndreasArvidsson skrev:Vilket kan vara en antydan om att det endast är PCM som gäller vilket är synd.

Misstänkte det också. Annars hade det ju behövts köpas in lite logotyper om inte advokaterna från de stora skulle stå och knacka dörr ganska omgående...

Men då får man hitta en källa som avkodar själv och skickar PCM.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-09 14:52

Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:Vilket kan vara en antydan om att det endast är PCM som gäller vilket är synd.

Misstänkte det också. Annars hade det ju behövts köpas in lite logotyper om inte advokaterna från de stora skulle stå och knacka dörr ganska omgående...

Men då får man hitta en källa som avkodar själv och skickar PCM.

Ja det är därför jag var skeptiskt.

Det går ju. Inte lika smidigt, men allt går att lösa.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-10 00:24

Jag får inte riktigt ihop hur delningsfilterfunktionen ska fungera rent praktiskt, kanske är jag bara trött?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-10 00:55

Jag kommer att köpa denna, oavsett pris.

miniDSP skickar från Kina, va? Hur påverkar det tull, moms, frakt och allt vad det kan heta?

Denna länk var svår att se för mig på min telefon:

https://www.minidsp.com/images/document ... anoAVR.pdf

Jag har ett tag haft en våt dröm om att kunna manipulera HDMI-signalen, innan den når förstärkaren, för att nyttja oanvända slutsteg till aktivt styrda högtalare utan att offra något av receiverns funktionalitet i övrigt.
Nu blev jag helt till mig.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2014-01-10 03:16

jag ser inte att det står något om delningsfilter? det kanske "bara" är eq och delay.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-10 04:35

dukanvadet skrev:jag ser inte att det står något om delningsfilter? det kanske "bara" är eq och delay.

Det står att var kanal har "independent crossover".

Iom att den "endast" har stöd för 8st kanaler(7.1) så är det mellan dessa du kan dela.
Tex att du får en LFE(.1) även på 2kanalsmaterial(musik) som tar hand om allt ljud under en given delningsfrekvens samtidigt som detta ljud nu mera saknas från vänster- och höger frontkanal. Detta möjliggör endast bas i mono.

Det andra alternativet som jag ser det är att åsidosätta två stycken andra kanaler tex surround back för basarna. Då får du stereo i basen, men inga surround back kanaler.

Mycket är möjligt, men utan mer information så kan jag bara spekulera.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-10 11:41

Mnja.
Jag vågar lova mig själv(!) iallafall att det kommer fungera som så, om inte första versionen så kanske efter en firmware-uppdatering eller två.

Jag offrar gärna 7.1- för 5.1 med aktiv delning av frontarna.

(Egentligen är det lite sjukt att denna mojäng inte finns redan.)

Ska vi styra ett gruppköp?
I'm in. 8)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-10 14:38

Om nanoAVR fungerar så som jag beskrivit så kan man ju faktiskt mha den och en flerkanalsreceiver driva 3st frontar, 2surrounder och 2st basar allt med en enda integrerad surroundreceiver. Alltså inget externt slutsteg.

Eller 2st frontar och 4-5st basar om man så vill.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-10 16:10

AndreasArvidsson skrev:Om nanoAVR fungerar så som jag beskrivit så kan man ju faktiskt mha den och en flerkanalsreceiver driva 3st frontar, 2surrounder och 2st basar allt med en enda integrerad surroundreceiver. Alltså inget externt slutsteg.

Eller 2st frontar och 4-5st basar om man så vill.

Ja om det kommer fungera så som du beskriver så är jag definitivt med på ett gruppköp Elfsberg!

Summer Passing

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-10 16:14

Då skulle man ju kunna använda en gammal receiver som extraslutsteg om man kopplar den på HDMI-ut på den första... man måste ju dock hålla koll på volymmatchningen själv då.

En annan fråga blir - finns det någon enhet som kan skapa en HDMI-kodning ifrån ett flertal analoga insignaler?

En tredje fråga blir kan den ta t.ex. en kanal och stoppa ut den på flera, men det olika tidsfördröjning. Om man vill tidsfördröja multipla surrounder på samma kanal olika t.ex.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2014-01-10 16:18

Eller, jag kanske inte är så intresserad ändå när allt kommer omkring. Den borde verkligen haft S/PDIF i tillägg till HDMI...

Summer Passing

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-10 16:20

Nattlorden skrev:En tredje fråga blir kan den ta t.ex. en kanal och stoppa ut den på flera, men det olika tidsfördröjning. Om man vill tidsfördröja multipla surrounder på samma kanal olika t.ex.

Det står att den har routing och tidsfördröjning per kanal, men hur utökade dessa är får vi se.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-10 16:21

Aerob skrev:Eller, jag kanske inte är så intresserad ändå när allt kommer omkring. Den borde verkligen haft S/PDIF i tillägg till HDMI...

Iom att HDMI har stöd för fler kanaler än spdif så hade det kanske inte fungerat helt klockrent, men om man hade kunnat leva med att man tappar ett par kanaler när man tar ut signalen via spdif så ja det hade väl fungerat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-10 16:29

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:En tredje fråga blir kan den ta t.ex. en kanal och stoppa ut den på flera, men det olika tidsfördröjning. Om man vill tidsfördröja multipla surrounder på samma kanal olika t.ex.

Det står att den har routing och tidsfördröjning per kanal, men hur utökade dessa är får vi se.

Äsch... jag mailar dem... :mrgreen: Om de inte tänkt på det innan, så kanske de kan tänka om. 8)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-10 17:48

Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Äsch... jag mailar dem... :mrgreen: Om de inte tänkt på det innan, så kanske de kan tänka om. 8)

Det är bra. Om vi spammar dem med ingenjörsmässiga förslag så kanske de gör en faktiskt-plugin till den :wink:

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-10 21:59

Vad ska man ha SPDIF till ö h t när det finns HDMI? Täcker inte HDMI alla tänkbara behov?

Jag misstänker också att det INTE kommer vara möjligt att använda de två utgångarna samtidigt, snarare gissar jag på en typisk switch-funktion med två kompletta s k presets.
Eller har jag missat något?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-10 22:01

Elfsberg skrev:Vad ska man ha SPDIF till ö h t när det finns HDMI? Täcker inte HDMI alla tänkbara behov?

Om man inte har hdmi-in, så täcker den inte alla tänkbara behov, nej. Min Krell Showcase har det inte, t.ex.
Senast redigerad av Nattlorden 2014-01-10 22:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-01-10 22:10

nanoAVR kommer att vara tillgänglig om 2-3 veckor, enligt minidsp.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-10 23:18

spuj skrev:nanoAVR kommer att vara tillgänglig om 2-3 veckor, enligt minidsp.

Källa?
Precis vid löning.. :P :lol:

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2014-01-10 23:24

Hur tänker ni att den ska integreras? Jag har ju fler källor än två som jag vill dsp'a. Eller tänker jag fel?

Källa -> nano-avr -> receiver -> högtalare

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-10 23:36

Elfsberg skrev:Vad ska man ha SPDIF till ö h t när det finns HDMI? Täcker inte HDMI alla tänkbara behov?

Jag misstänker också att det INTE kommer vara möjligt att använda de två utgångarna samtidigt, snarare gissar jag på en typisk switch-funktion med två kompletta s k presets.
Eller har jag missat något?

Den har 2st hdmi IN, men endast 1st UT.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-10 23:37

twotackter skrev:Hur tänker ni att den ska integreras? Jag har ju fler källor än två som jag vill dsp'a. Eller tänker jag fel?

Då blir det problematiskt minst sagt. Jag kommer sätta min, om jag köper någon, mellan källa och receiver.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-10 23:44

AndreasArvidsson skrev:Den har 2st hdmi IN, men endast 1st UT.

Ah. Sorry. :D

twotackter skrev:Hur tänker ni att den ska integreras? Jag har ju fler källor än två som jag vill dsp'a. Eller tänker jag fel?

Ska du ha samma DSP-inställningar till alla källor så är det ju lätt fixat med en switch bara, nuförtin finns det ju tillochmed fjärrstyrda sådana.
Givetvis sitter isåfall switchen innan nanoAVR och efter flera källor.

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2014-01-11 20:16

Elfsberg skrev:
AndreasArvidsson skrev:Den har 2st hdmi IN, men endast 1st UT.

Ah. Sorry. :D

Ska du ha samma DSP-inställningar till alla källor så är det ju lätt fixat med en switch bara, nuförtin finns det ju tillochmed fjärrstyrda sådana.
Givetvis sitter isåfall switchen innan nanoAVR och efter flera källor.

Ja det är ju ett alternativ, om än lite klyddigt. miniDSP kanske passar mig bättre som det ser ut nu.
Behöver verkligen något bättre än dsp'n i inuken.

Jag hade också önskat en S/PDIF för att kunna streama musik från datorn

Användarvisningsbild
spuj

Inläggav spuj » 2014-01-11 20:19

Elfsberg skrev:

Källa?
Precis vid löning.. :P :lol:

:P

Nästa

Återgå till Teknikforum