Vad menas med; "låter högtalare" ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

rotel2

Vad menas med; "låter högtalare" ?

Inläggav rotel2 » 2014-01-09 22:04

Måste få bryta ut en intressant del från "Trekamp Genelec-KEF-Ino" tråden
(http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &start=390)

Där IÖ skriver så här:

"Om vi tar det mesta klassiska som finns så är det väl att kombinera ett element
på 7" med ett på 1".

Delar man under 1000 Hz så blir det bra spridningsmässigt (i betydelsen små
skillnader mellan hyfsat närliggande frekvenser) för då är basen tillräckligt rund-
strål-ande, och delar man över 3 kHz så kan det också blir bra, i varje fall om
man delar flackt och/eller har en diskant med lite svag hornladdning eller något
annat liknande trix.

Men delar man brant vid säg 2 kHz så blir det oftast inget vidare. Det låter hög-
talare om resultatet.

Nackdelen med att dela vid 1000 Hz eller lägre mot en exponerad 1" diskant är
att toppregistret kommer att låta avrullat. Mjukt liksom. Det beror på att allt då
sprider mycket, utan den högsta diskanten. En annan nackdel kan komma att bli
effekttåligheten.
"

- Vad menas/menar man med att det låter just "högtalare"?

- Varför låter det "högtalare" om vissa högtalare?

- Vad kan/bör man göra för att slippa fenomenet?

8O

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-01-10 11:54

Jag tycker det har med spridning att göra att 6,5":are och 1" dome med platt frontplatta ofta låter högtalare. När det blir ett spridningshopp där diskanten tar över och det plötsligt sprider mycket bredare. Sedan mot högre frekvenser ovanför 10kHz så rullar det av tvärt istället vid olika frekvenser beroende på vinkel och det låter fel tycker jag.

Resultatet blir att ett område mellan ca. 3-7kHz blir väldigt energirikt jämfört med resten.

Lösningen på det tycker jag personligen är att sätta en waveguide på diskanten som är anpassad så att den matchar mellanregistret spridningsmässigt och samtidigt linjäriserar spridningen uppåt i frekvens.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-10 12:17

Jag tror det menas att det är lätt att höra att ljudet kommer ifrån just en (eller ett par) högtalare, och inte en projecerad ljudbild.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-10 13:25

Max_Headroom skrev:Jag tror det menas att det är lätt att höra att ljudet kommer ifrån just en (eller ett par) högtalare, och inte en projecerad ljudbild.

Så tolkar jag också detta uttryck, men jag vet inte mycket om vilka fel (om det nu är det!) i återgivningen som skapar detta. Vet du?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-10 13:30

Martin skrev:Jag tycker det har med spridning att göra att 6,5":are och 1" dome med platt frontplatta ofta låter högtalare. När det blir ett spridningshopp där diskanten tar över och det plötsligt sprider mycket bredare. Sedan mot högre frekvenser ovanför 10kHz så rullar det av tvärt istället vid olika frekvenser beroende på vinkel och det låter fel tycker jag.

Resultatet blir att ett område mellan ca. 3-7kHz blir väldigt energirikt jämfört med resten.

Lösningen på det tycker jag personligen är att sätta en waveguide på diskanten som är anpassad så att den matchar mellanregistret spridningsmässigt och samtidigt linjäriserar spridningen uppåt i frekvens.

Om vi då tar en av vardera av dessa och provlyssnar dem ute på en åker, kommer detta då innebära att båda låter högtalare, eller att ingen av dem gör det?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-01-10 13:52

Nattlorden skrev:
Martin skrev:Jag tycker det har med spridning att göra att 6,5":are och 1" dome med platt frontplatta ofta låter högtalare. När det blir ett spridningshopp där diskanten tar över och det plötsligt sprider mycket bredare. Sedan mot högre frekvenser ovanför 10kHz så rullar det av tvärt istället vid olika frekvenser beroende på vinkel och det låter fel tycker jag.

Om vi då tar en av vardera av dessa och provlyssnar dem ute på en åker, kommer detta då innebära att båda låter högtalare, eller att ingen av dem gör det?

Det där är ju en intressant fråga!
Men varför just en åker och inte en ekofri miljö? Du vill ha med ett visst spridningsbeteende via marken?
.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-10 14:44

Max_Headroom skrev:Jag tror det menas att det är lätt att höra att ljudet kommer ifrån just en (eller ett par) högtalare, och inte en projecerad ljudbild.

Detta och/eller att ljudet låter burkigt med lådljud.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-01-10 15:21

AndersD skrev:Men varför just en åker och inte en ekofri miljö? Du vill ha med ett visst spridningsbeteende via marken?

Nä, det var tillgängligheten jag tänkte på.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-01-10 16:29

Nattlorden skrev:

Jag gissar att man måste veta lite mer för att kunna svara på frågan, t ex hur båda konstruktionerna mäter i lite olika riktningar.
Eftersom båda på något sätt är optimerade för ett rum kommer lyssningsaxeln att bli mer dominerande när man plockar bort rummet.
.....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-10 17:51

Nattlorden skrev:

Det ligger lite i att just det problem som Martin beskriver (och som jag ju
beskrev redan i mitt första inlägg) ger identifierbara karaktärer, och som
man därför kan lära sig att identifiera som just högtalarljud.

Men högtalare kan ju låta tokigt på många olika sätt och även andra sätt
de kan göra det, kan man identifiera som högtalarljud - alltså färgningar
som gör att det inte låter som levande musik från ljudbilden.

Och utöver högtalarna själva så har vi ju stereosystemet, som faktiskt är
ett av de större problemet i många rum. Jag vill nog påstå att det ofta är
en större orsak (typ alltid när de är okompenserade) till att det låter hög-
talare än diskontinuitererna i spridning i normala 7+1"-högtalare.

Detta till trots är stereosystemfelen normalt något mindre mätmässigt än
energikurvefelen hos en statistisk normalhögtalare, men hörbarheten är ju
inte direkt proportionell mot mätbara p-p-felet.

- - -

Så även om det är lite frestande och kanske mest pedagogiskt korrekt att
besvara din fråga med "ingen av dem", så blir det nog statistiskt sannare
om man svarar "troligen båda".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-01-11 17:17

Det här en riktigt intressant!

ska man alltså låta basen och diskanten spela tillsammans över ett större frekvensområde?
Då basen kanske spelar rätt högt upp i frkvens i 0-greders axeln
för att så att säga maskera övergången i spridning för att få bort högtalarljudklangen?

För om man ska smyg in diskanten så blir det väl en rätt tvär övergång i spridning?

ska man försöka hålla summeringen vid 0"gr el 90gr fasvinkel?

Återgå till Teknikforum