Jag fick bara tanken att fråga eftersom jag vet att man ändrar recept imläsk, beroende på marknad, trots att det är samma smak (fanta i det här fallet).
Misstänker att svaret är ett rungande ja dock
Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Åfan. Är detta något som tillverkarna uppger på sina hemsidor, eller är det dolda förändringar?
IngOehman skrev:...det finns högtalartillverkare som gör olika versioner för olika marknader
RogerGustavsson skrev:Nu har det även funnits olika modeller även inom Europa. Tyskarna har ofta fått andra versioner än engelsmännen och liknande. Flera japanska tillverkare har låtit göra olika modeller beroende på destination. Dessutom har några av dem haft tillverkning för resp. marknad på plats. Det är väl ungefär som japanska biltillverkare som har sammansättning inom EU?
JockeX skrev:...högtalartillverkarna kanske har en psykologisk profil på de recensenter inom varje land vars ord ger utdelning i form av ökad försäljning.
paa skrev:Denon har ståtat med med ljud för europeisk smak i några år nu.
Sök t.ex efter "European sound-tuned" på följande sida:
http://www.denon.co.uk/uk/product/pages ... d=pma520ae
PerStromgren skrev:Det finns väl en viss anledning att göra olika modeller för olika marknader? Jag tänker mest på att den typiska bostaden eller lyssningsrummen skiljer sig åt på olika kontinenter. USA är ju känt för sin stora rum, britterna för sin små, extremt dämpade, radhusrum, till exempel.
Jag läste någonstans att Peter Walker tänkte mycket på USA-marknaden när han konstruerade ESL-63 som skulle kunna ge nivå tillräckligt även för amerikanske lyssnare.
Elfsberg skrev:En kompis till mig köpte en Volvo S40 importerad från italien.
På tok för sent upptäckte han att den inte hade sätesvärmare, något vi lätt tar för givet här.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster