Högtalarmodeller likadana över hela världen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Högtalarmodeller likadana över hela världen?

Inläggav zartok » 2014-01-14 13:31

Som rubriken frågar, är en modell högtalare exakt likadan vart den än säljs i världen, eller finns det högtalare som förändras på olika marknader?

Jag fick bara tanken att fråga eftersom jag vet att man ändrar recept imläsk, beroende på marknad, trots att det är samma smak (fanta i det här fallet).
Misstänker att svaret är ett rungande ja dock :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-14 13:42

Det finns högtalartillverkare som gör olika versioner för olika marknader.

Jag tycker det är fel att göra det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-14 15:27

Åfan. Är detta något som tillverkarna uppger på sina hemsidor, eller är det dolda förändringar?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-14 15:33

zartok skrev:Åfan. Är detta något som tillverkarna uppger på sina hemsidor, eller är det dolda förändringar?

Förhoppningsvis, men jag är helt övertygad om att det finns de som inte gör det.

Detta gäller samtliga branscher och inte bara högtalartillverkare.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2014-01-14 15:38

Pratar vi om skillnader i hur de återger material eller pratar vi om olika utbud av finishar etc?
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2014-01-14 15:40

Jag tänkte om det skiljer sig åt ljudmäsigt skanjag erkänna :)

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2014-01-16 13:58

IngOehman skrev:...det finns högtalartillverkare som gör olika versioner för olika marknader

- Första gången jag kom i kontakt med det var när Pioneer släppte sin Prologue-serie i mitten på 80-talet. Det var en högtalare som bara fanns på den europeiska marknaden och man sade att den konstruerats med tanke på detta, alltså med ett ljud som japanerna visste föll i smaken hos européerna. Jag minns att jag tyckte att Prologue 9 var en kanon-högtalare för pengarna, den var billig (2 995:-/par om jag inte minns fel).

Men serien fanns inte på andra marknader, där fanns serier med andra namn och annat 'sound'. Är det det du menar med versioner? Att en högtalare finns i samma namn och utseende men olika sound beroende på marknad tycker jag låter helkonstigt. Jag säger inte att det inte förekommer, ty det vet jag inget om, men tillverkarna borde ju verkligen ange det på något sätt om det är så...tänker jag.
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-16 14:04

Nu har det även funnits olika modeller även inom Europa. Tyskarna har ofta fått andra versioner än engelsmännen och liknande. Flera japanska tillverkare har låtit göra olika modeller beroende på destination. Dessutom har några av dem haft tillverkning för resp. marknad på plats. Det är väl ungefär som japanska biltillverkare som har sammansättning inom EU?

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-01-16 14:13

RogerGustavsson skrev:Nu har det även funnits olika modeller även inom Europa. Tyskarna har ofta fått andra versioner än engelsmännen och liknande. Flera japanska tillverkare har låtit göra olika modeller beroende på destination. Dessutom har några av dem haft tillverkning för resp. marknad på plats. Det är väl ungefär som japanska biltillverkare som har sammansättning inom EU?

Högtalartillverkarna kanske har en psykologisk profil på de recensenter inom varje land vars ord ger utdelning i form av ökad försäljning. :D

Användarvisningsbild
ratata

Inläggav ratata » 2014-01-16 14:29

JockeX skrev:...högtalartillverkarna kanske har en psykologisk profil på de recensenter inom varje land vars ord ger utdelning i form av ökad försäljning. :D

- Haha! Bilindustrin har garanterat det. Det sägs att Mercedes fortfarande surar över Robert Collins sågning av A-klassen när den voltade i ett s.k. älg-test, och därför håller koll på hans företagande ned i minsta detalj. :D
The greatest slacker...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-16 14:43

Det finns väl en viss anledning att göra olika modeller för olika marknader? Jag tänker mest på att den typiska bostaden eller lyssningsrummen skiljer sig åt på olika kontinter. USA är ju känt för sin stora rum, britterna för sin små, extremt dämpade, radhusrum, till exempel.

Jag läste någonstans att Peter Walker tänkte mycket på USA-marknaden när han konstruerade ESL-63 som skulle kunna ge nivå tillräckligt även för amerikanske lyssnare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-16 14:50

Denon har ståtat med med ljud för europeisk smak i några år nu.
Sök t.ex efter "European sound-tuned" på följande sida:

http://www.denon.co.uk/uk/product/pages ... d=pma520ae
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-01-16 14:53

paa skrev:Denon har ståtat med med ljud för europeisk smak i några år nu.
Sök t.ex efter "European sound-tuned" på följande sida:

http://www.denon.co.uk/uk/product/pages ... d=pma520ae

Eh... så vad är det europeiska soundet tro?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-16 15:00

Denon har ju kopplat sina minireceivers till andras högtalare. Rätt så olika ljudkaraktärer på de högtalarna jag har hört.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-01-16 16:59

PerStromgren skrev:Det finns väl en viss anledning att göra olika modeller för olika marknader? Jag tänker mest på att den typiska bostaden eller lyssningsrummen skiljer sig åt på olika kontinenter. USA är ju känt för sin stora rum, britterna för sin små, extremt dämpade, radhusrum, till exempel.

Jag läste någonstans att Peter Walker tänkte mycket på USA-marknaden när han konstruerade ESL-63 som skulle kunna ge nivå tillräckligt även för amerikanske lyssnare.

Precis vad jag tänkte skriva, utom ELS delen då :)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-01-16 20:01

En kompis till mig köpte en Volvo S40 importerad från italien.
På tok för sent upptäckte han att den inte hade sätesvärmare, något vi lätt tar för givet här.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-16 20:52

Elfsberg skrev:En kompis till mig köpte en Volvo S40 importerad från italien.
På tok för sent upptäckte han att den inte hade sätesvärmare, något vi lätt tar för givet här.

Lika för mig med en Belgien-levererad Audi.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-01-17 03:03

Italienaren sa "cazzi tuoi!" och belgaren "on s'en fout!" gissar jag på...

Återgå till Teknikforum