Moderator: Redaktörer
Mycket intressant, hade väl en föraning om tryckmotståndet där.Svante skrev:Utan att veta tror jag att det beror på att membranarean är så stor, och då blir fjädringen från varje rimligt stor låda alldeles för styv, vilket ger en hög systemresonans och undre gränsfrekvens.
ES-högtalare har ju ett lätt membran, med stor yta och relativt litet utslag.
Harryup skrev:Beveridge har alltid haft slutet bakåt och en hornliknande lins framför membranen. Är också de elektrostater som jag har hört låta bäst.
mvh/Harryup
Isaac skrev:Innebär det att problemen minskar och att en välljudande njure elektrostatare är möjlig? Finns det i sådant fall någon på marknaden?Komorok skrev:Då blir det basreflexlådor istället.
PerStromgren skrev:Harryup skrev:Beveridge har alltid haft slutet bakåt och en hornliknande lins framför membranen. Är också de elektrostater som jag har hört låta bäst.
mvh/Harryup
Var det dom som skulle stå mot sidoväggarna med fronterna riktade mot varann? Jag har aldrig haft förmånen och höra dem, tyvärr.
Harryup skrev:Beveridge har alltid haft slutet bakåt och en hornliknande lins framför membranen. Är också de elektrostater som jag har hört låta bäst.
mvh/Harryup
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Beveridge har alltid haft slutet bakåt och en hornliknande lins framför membranen. Är också de elektrostater som jag har hört låta bäst.
mvh/Harryup
Hade inte Beveridge någon form av öppet hölje för bakåtstrålningen?
The enclosure is tuned for an LF boost (it's a Helmholtz resonator)-this might result in a less-defined bass compared to a dipole ESL.
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Beveridge har alltid haft slutet bakåt och en hornliknande lins framför membranen. Är också de elektrostater som jag har hört låta bäst.
mvh/Harryup
Hade inte Beveridge någon form av öppet hölje för bakåtstrålningen?
Nej, inte i någon modell vad jag vet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster