Moderator: Redaktörer
Finns det någon möjlighet att förskjuta den raka delen av kurvan lite mot högre frekvenser? T.ex genom att flytta mellanregisterelementen eller deras kanaler in i hornet lite närmare hornets botten där diskanten sitter? Man vill väl dela vid 1-1.2 kHz?Fjonkalicious skrev:Ändrat något, vad vet jag, men exakt vad det påverkade har jag ingen aning om. Nu ser det ut såhär istället:
paa skrev:Den där peaken går säkert bra att ta ner i filtret, den sitter ju där i ensamt majestät, symmetrisk och fin.
Kan du inte sätta basarna på de två breda sidorna och alla mellanregistren på de två smalare sidorna?
Fjonkalicious skrev:Vad skulle skillnade bli vid omplacering? Mynningen sitter ju ändå i hörnan på hornet som bwaslo har gjort?
paa skrev:Fjonkalicious skrev:Vad skulle skillnade bli vid omplacering? Mynningen sitter ju ändå i hörnan på hornet som bwaslo har gjort?
Bara ett sätt att få plats med elementen, om nu alla ska driva hornet lika långt från hornhalsen.
paa skrev:Det kan ju även hända att de två mellanregistrena passar bättre i bredd på den breda sidan, på den smala kan ju alltid baffeln för basen sticka utanför.
Tänker du köra basreflex för baselementen?
Fjonkalicious skrev:Förresten, bwaslo gör ju någon basreflex med sina aurasoundbasar, men jag förstår inte hur där heller. Där är heller inget rör/slits, bara en öppning i lådan, se:
http://www.diysoundgroup.com/forum/inde ... opic=19.15
paa skrev:Fjonkalicious skrev:Förresten, bwaslo gör ju någon basreflex med sina aurasoundbasar, men jag förstår inte hur där heller. Där är heller inget rör/slits, bara en öppning i lådan, se:
I den länken sitter det ju en vanlig slitsport i nedre delen av lådan, som har fri lejd från baksidan av baselementen.
Fjonkalicious skrev:paa skrev:Fjonkalicious skrev:Förresten, bwaslo gör ju någon basreflex med sina aurasoundbasar, men jag förstår inte hur där heller. Där är heller inget rör/slits, bara en öppning i lådan, se:
I den länken sitter det ju en vanlig slitsport i nedre delen av lådan, som har fri lejd från baksidan av baselementen.
Jo, det hänger jag med på. Men var är själva slitsporten som gör avstämningen eller är porten mycket mycket kort?
Nissep skrev:Den optimala placeringen av de olika portarna in skall vara vid den punkt i hornet där arean är samma som en cirkel med en våglängds omkrets av högsta frekvensen som det elementet skall spela.
Gissa delningsfrekvensen först, bms-4550 ca 1000hz och uppåt.
Mellanregister 300hz-1000hz dvs arean jag pratar om är relaterat till 1000hz
Bas 80-300hz ca kanske..
Kicken skrev:Jag har pattarna i samma mangel....
Försöker komma underfund med hur man ska designa dessa horn i hornresp, men blir inte riktigt klok på det.
Vrc: Closed rear chamber volume (liters)
Det är ju som det låter lådan bakom elementet; men obs det är den totala volymen för alla element.
Lrc: Closed rear chamber average length (cm)
Medeldjupet på lådan bakom elementet? korta avstånd påverkar inte nämnvärt
Ap1: Offset driver throat chamber cross-section area (sq cm)
Totala arean för alla portar.
Hur stora portar ska man ha? stora portar interferar väl mera med diskanten, men minskar risken för blåsljud?
Finns det någon tumregel (vi älskar väl tumreglar här) för portstorleken?
sd*x?
Lpt: Offset driver throat chamber port tube length (cm)
Längden på portarna.
Vtc: Throat chamber volume (cc)
Total volymen framför alla membran, alltså mellan porten och membranet.
Atc: Throat chamber average cross-sectional area normal to axis (sq cm)
Det blir väl ungefär sd*antal element
Vilken vinkel ska man ha på hornöppningen? 60° verkar vara poppulärt? många bygger rektangulära horn typ 60x90° vad vinner man på det?
Vad är fördelen med att ha ett veck på hornet så det expnderar mera vid öppningen?
Hoppas det är ok att jag kommer med lite frågor i din tråd Fjonkalicious.
Fjonkalicious skrev:Tjena Kicken,
Skall du bygga synergy/unityhorn? Jag tycker man får mycket hjälp av Bwaslos pdf och excel-dokument. Jag har länkat till dom tidigare, han ger lite tips och råd ang. det du skriver.
Kicken skrev:Fjonkalicious skrev:Tjena Kicken,
Skall du bygga synergy/unityhorn? Jag tycker man får mycket hjälp av Bwaslos pdf och excel-dokument. Jag har länkat till dom tidigare, han ger lite tips och råd ang. det du skriver.
Jag är väldigt sugen på att prova bygga ett horn.
Ska försöka läsa genom Bwaslos dokument mera noggrant.
Har försökt simulera med Visaton FRS8M som mellanregister eftersom den skulle ha vettigt 2*fs/qes=431Hz, (helst ska det väl vara lite högre).
Men har svårt att få bra resultat, måste prova mera.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster