Tolka resultat i Hornresp - CD Horn för Unity/Synergy

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Tolka resultat i Hornresp - CD Horn för Unity/Synergy

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-15 00:05

Lika mycket som man behöver det för tillfället, lika mycket ogillar jag det.

Skall villigt erkänna att jag har noll koll på vad jag pysslar med. Men man måste ju börja någonstans, eller hur?

Nu sitter man där med pattarna i mangeln. I vilket fall. Ursprunget är att göra ett synergy/unity-horn enl. bwaslos fina instruktioner och xls-dokument.

http://libinst.com/SynergyCalc/

Jag tänkte först utgå från att göra ett likadant horn som han gör men med andra element. Jag tänkte ta det jag har på hyllan.

Bestyckning skulle i sådant fall bli 1 st BMS 4550 (ej köpt
4 st Peerless 832873
2 st NHT 10 tums basar

Per sida!

Försökte simulera Peerless-basarna, men får inga bra resultat. Eftersom jag har noll erfarenhet av hornresp så har jag lite svårt att tolka resultaten. Jag vet liksom inte var man skall börja, har jag tänkt fel när jag matat in? Är elementen olämpliga, osv?

Finns det någon här som känner sig trygg med Hornresp och kan vara lite stöd?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2014-02-15 00:45

Nej, men jag föreslår att du börjar leta efter omkopplaren till mangeln. 8O

Bump
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35502
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-15 00:46

Jag kan inget om sånt ännu, men har du sett Linnars hornresp-skola på hififorum?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56107

Vilken spridning tänker du gå på horisontellt/vertikalt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-15 00:55

Bwaslos horn är ett 90-60 graders horn. Tror att det kan funka. Egentligen tycker jag att det är snyggare med 50-50 som danleys sh50, men om jag gör som bwaslo gör så kommer höjden på hornet bli lägre, vilket kan vara användbart om man vill peta in 2st 15-tummare under hornet och ändå ha hyffsad lyssningshöjd.

Skall kollapå linnars, nu är cd horn rätt lätta att förstå i hornresp med hjälp av guiden. Det är mer att klura ut varför det ser ut som det gör i grafen?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-15 11:02

Med andra ord: skall det se ut såhär?

Bild

:oops:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-15 11:27

Ändrat något, vad vet jag, men exakt vad det påverkade har jag ingen aning om. Nu ser det ut såhär istället:

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-15 12:12

Såhär blev det för basarna. Lite låg känslighet, men annars ser det väl dugligt ut? Man kan säkert finputsa lite, snott en hel del värden från bwaslo.

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35502
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-15 12:44

Fjonkalicious skrev:Ändrat något, vad vet jag, men exakt vad det påverkade har jag ingen aning om. Nu ser det ut såhär istället:

Bild
Finns det någon möjlighet att förskjuta den raka delen av kurvan lite mot högre frekvenser? T.ex genom att flytta mellanregisterelementen eller deras kanaler in i hornet lite närmare hornets botten där diskanten sitter? Man vill väl dela vid 1-1.2 kHz?
Basen kan ju då jobba mellan 250-300Hz och upp dit.
Det skiljer ju bara 1 dB på basen och mellanregistret så det harmonierar säkert ganska bra till slut.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-15 12:56

Paa, senaste simuleringen. Hur pass korrekt det är simulerat kan jag inte svara på. Men helt off är det väl inte, en puckel vid 800 Hz på ca 3dB. Tror ni kan suga ner det i filtret?

Jag har provat olika placeringar. Till slut så sammanstrålade bas & mellanregisterportarna... inte helt optimalt kanske. Eller så är det det? Skulle man kunna sätta elementen ovanpå varandra?



Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35502
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-15 13:02

Den där peaken går säkert bra att ta ner i filtret, den sitter ju där i ensamt majestät, symmetrisk och fin. Vi får väl se vad mätningen ger.

Kan du inte sätta basarna på de två breda sidorna och alla mellanregistren på de två smalare sidorna? Då kan du ju ha hålen i stort sett lika långt från hornets start. Lite skulle jag nog vilja separera dem ändå för att undvika inteferenser, så att de inte spelar tvärflöjt i varandra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-15 13:07

paa skrev:Den där peaken går säkert bra att ta ner i filtret, den sitter ju där i ensamt majestät, symmetrisk och fin.

Kan du inte sätta basarna på de två breda sidorna och alla mellanregistren på de två smalare sidorna?


Först: Jag har provat att flytta elementet fram och tillbaka och långt inne så består peaken vid 800 men fortsätter upp mot 1000. Flyttar jag ut det så försvinner peaken men responsen dör helt och hållet därefter. Kanske inte helt optimalt.

Vad skulle skillnade bli vid omplacering? Mynningen sitter ju ändå i hörnan på hornet som bwaslo har gjort?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35502
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-15 13:10

Fjonkalicious skrev:Vad skulle skillnade bli vid omplacering? Mynningen sitter ju ändå i hörnan på hornet som bwaslo har gjort?

Bara ett sätt att få plats med elementen, om nu alla ska driva hornet lika långt från hornhalsen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-15 13:22

paa skrev:
Fjonkalicious skrev:Vad skulle skillnade bli vid omplacering? Mynningen sitter ju ändå i hörnan på hornet som bwaslo har gjort?

Bara ett sätt att få plats med elementen, om nu alla ska driva hornet lika långt från hornhalsen.


Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35502
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-15 14:12

:)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-15 18:02

Då är det bara att cad:a för att se om allt får plats då.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35502
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-16 11:23

Det kan ju även hända att de två mellanregistrena passar bättre i bredd på den breda sidan, på den smala kan ju alltid baffeln för basen sticka utanför.
Tänker du köra basreflex för baselementen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-16 11:53

paa skrev:Det kan ju även hända att de två mellanregistrena passar bättre i bredd på den breda sidan, på den smala kan ju alltid baffeln för basen sticka utanför.
Tänker du köra basreflex för baselementen?


Jag skall se hur det blir, enklast är väl att sätta alla elementen på den stora sidan som bwaslo gör.

Jag har simulerat med slutna basar i rel. litet kabinett. Jag hade helst velat ha dom i basreflex men vet sedan innan att dom vill ha 65-70 liter var, vilket jag tror inte finns att tillgå. Man får se hur det ser ut när man ritar upp det.

Men jag undrar hur man skall konstruera det då? Danley gör ju något hål inne i hornet som jag inte förstår mig på, det är helt utan rör och avstämning?

Vidare så skulle det vara intressant hur man rattar i Hornresp för detta eller om det ens går?

Edit: ökade på hålen lite för mellanregisterna, det ökar känsligheten. Men som jag förstår det vill man inte ha för stora för att det stör cd:n. Nu är det avrundat till närmsta mm-storlek i vanliga borr här i EU, dvs 18 mm.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-16 12:22

Förresten, bwaslo gör ju någon basreflex med sina aurasoundbasar, men jag förstår inte hur där heller. Där är heller inget rör/slits, bara en öppning i lådan, se:

http://www.diysoundgroup.com/forum/inde ... opic=19.15
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35502
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-16 14:25

Fjonkalicious skrev:Förresten, bwaslo gör ju någon basreflex med sina aurasoundbasar, men jag förstår inte hur där heller. Där är heller inget rör/slits, bara en öppning i lådan, se:

http://www.diysoundgroup.com/forum/inde ... opic=19.15


I den länken sitter det ju en vanlig slitsport i nedre delen av lådan, som har fri lejd från baksidan av baselementen.
Senast redigerad av paa 2014-02-16 14:36, redigerad totalt 2 gånger.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-16 14:32

paa skrev:
Fjonkalicious skrev:Förresten, bwaslo gör ju någon basreflex med sina aurasoundbasar, men jag förstår inte hur där heller. Där är heller inget rör/slits, bara en öppning i lådan, se:

http://www.diysoundgroup.com/forum/inde ... opic=19.15


I den länken sitter det ju en vanlig slitsport i nedre delen av lådan, som har fri lejd från baksidan av baselementen.


Jo, det hänger jag med på. Men var är själva slitsporten som gör avstämningen eller är porten mycket mycket kort?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35502
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-16 14:39

Fjonkalicious skrev:
paa skrev:
Fjonkalicious skrev:Förresten, bwaslo gör ju någon basreflex med sina aurasoundbasar, men jag förstår inte hur där heller. Där är heller inget rör/slits, bara en öppning i lådan, se:

http://www.diysoundgroup.com/forum/inde ... opic=19.15


I den länken sitter det ju en vanlig slitsport i nedre delen av lådan, som har fri lejd från baksidan av baselementen.


Jo, det hänger jag med på. Men var är själva slitsporten som gör avstämningen eller är porten mycket mycket kort?


Slitsen är ju ganska kort, men portens area är också ganska liten jämfört med lådans volym så avstämningen hamnar nog där den är tänkt.

I dom gjutna synergyhornen från Danley sitter det basreflexportar med rör nära öppningen på hornet:

Bild
Senast redigerad av paa 2014-02-16 21:48, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Inläggav Nissep » 2014-02-16 21:03

Den optimala placeringen av de olika portarna in skall vara vid den punkt i hornet där arean är samma som en cirkel med en våglängds omkrets av högsta frekvensen som det elementet skall spela.

Gissa delningsfrekvensen först, bms-4550 ca 1000hz och uppåt.
Mellanregister 300hz-1000hz dvs arean jag pratar om är relaterat till 1000hz
Bas 80-300hz ca kanske..

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2014-02-16 23:20

Jag har pattarna i samma mangel....

Försöker komma underfund med hur man ska designa dessa horn i hornresp, men blir inte riktigt klok på det.


Bild

Vrc: Closed rear chamber volume (liters)
Det är ju som det låter lådan bakom elementet; men obs det är den totala volymen för alla element.

Lrc: Closed rear chamber average length (cm)
Medeldjupet på lådan bakom elementet? korta avstånd påverkar inte nämnvärt

Ap1: Offset driver throat chamber cross-section area (sq cm)
Totala arean för alla portar.

Hur stora portar ska man ha? stora portar interferar väl mera med diskanten, men minskar risken för blåsljud?

Finns det någon tumregel (vi älskar väl tumreglar här) för portstorleken?
sd*x?

Lpt: Offset driver throat chamber port tube length (cm)
Längden på portarna.

Vtc: Throat chamber volume (cc)
Total volymen framför alla membran, alltså mellan porten och membranet.
Atc: Throat chamber average cross-sectional area normal to axis (sq cm)
Det blir väl ungefär sd*antal element

Hittade den här fina bilden på nätet och stal den helt utan lov :twisted:
Bild


Vilken vinkel ska man ha på hornöppningen? 60° verkar vara poppulärt? många bygger rektangulära horn typ 60x90° vad vinner man på det?

Vad är fördelen med att ha ett veck på hornet så det expnderar mera vid öppningen?


Hoppas det är ok att jag kommer med lite frågor i din tråd Fjonkalicious.
/Kristian

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-16 23:44

Nissep skrev:Den optimala placeringen av de olika portarna in skall vara vid den punkt i hornet där arean är samma som en cirkel med en våglängds omkrets av högsta frekvensen som det elementet skall spela.

Gissa delningsfrekvensen först, bms-4550 ca 1000hz och uppåt.
Mellanregister 300hz-1000hz dvs arean jag pratar om är relaterat till 1000hz
Bas 80-300hz ca kanske..


Jag har helt utgått från resultaten på hornresp och satt dom där.

Nu är det svåra, att få plats med alla element som jag tänkt att ha med, det verkar vara en utmaning!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-17 00:04

Kicken skrev:Jag har pattarna i samma mangel....

Försöker komma underfund med hur man ska designa dessa horn i hornresp, men blir inte riktigt klok på det.




Vrc: Closed rear chamber volume (liters)
Det är ju som det låter lådan bakom elementet; men obs det är den totala volymen för alla element.

Lrc: Closed rear chamber average length (cm)
Medeldjupet på lådan bakom elementet? korta avstånd påverkar inte nämnvärt

Ap1: Offset driver throat chamber cross-section area (sq cm)
Totala arean för alla portar.

Hur stora portar ska man ha? stora portar interferar väl mera med diskanten, men minskar risken för blåsljud?

Finns det någon tumregel (vi älskar väl tumreglar här) för portstorleken?
sd*x?

Lpt: Offset driver throat chamber port tube length (cm)
Längden på portarna.

Vtc: Throat chamber volume (cc)
Total volymen framför alla membran, alltså mellan porten och membranet.
Atc: Throat chamber average cross-sectional area normal to axis (sq cm)
Det blir väl ungefär sd*antal element


Vilken vinkel ska man ha på hornöppningen? 60° verkar vara poppulärt? många bygger rektangulära horn typ 60x90° vad vinner man på det?

Vad är fördelen med att ha ett veck på hornet så det expnderar mera vid öppningen?


Hoppas det är ok att jag kommer med lite frågor i din tråd Fjonkalicious.


Tjena Kicken,

Skall du bygga synergy/unityhorn? Jag tycker man får mycket hjälp av Bwaslos pdf och excel-dokument. Jag har länkat till dom tidigare, han ger lite tips och råd ang. det du skriver.

Du har ju rätt uppfattning i det mesta tycker jag. När det kommer till portstorleken så jag lika klok som du, men jag tror man får köra helt enkelt efter den beprövade trial-and-error metoden. Lite surt, men det är nog bara att prova sig fram. Som du säger, så vill man inte ha för stora hål för det stör diskanten, men Danley kör rätt stora hål. Jag har inte tagit så små hål som bwaslo, men det beror främst på att jag inte tror det är helt optimalt iom att jag har så stora mellanreg, känns rent initiutivt fel att ha så små hål. Jag avrundade till ett vettigt heltal som finns i mm-borr. I simuleringarna kan du se främst en stor skillnad när du varierar hålet och det är känsligheten, som ökar ju större hål du har. Detta gäller iaf för mellanreggen, basarna hände det mindre, men så funkar ju dom också vid ett annat frekvensområde.

Olika vinklar ger olika spridningmönster, nu är ju dessa constant directivityhorn, om jag uppfattar det rätt så sprider dom som en rak jämn bred stråle. Genom att ändra vinkeln kan du få strålen bredare och smalare. Samtidigt så påverkar du hur djupt du kan spela med hornet kontra storlek på hornet. Så väljer du en smalare vinkel, så kommer ökar undre frekvensgränsen uppåt. Då måste hornet bli större. Man vill ju hålla nere storleken lite, bwaslos är trots allt ändå ca 600 mm brett. Jag har hållt mig till hans storlek av främst tre saker, dels att glida lite på någons beprövade koncept, storlek (jag planerar att ha någon eller några femtontummare under och då vill jag inte att hornet skall komma för högt upp, detta hornet bygger nästan hälften så högt som ett 50/50 horn), det spelar lagom ned i det område jag vill låta 15-tummaren ta över (egentligen lite högt men man kan ju inte göra dom FÖR stora, en kompromiss helt enkelt). Sedan har jag lästa att folk är nöjda med rektangulära horn, bl.a. red spade audio har ju satsat på det.

Det yttre vecket beskriver bwaslo i sitt dokument. Han skriver såhär:

"A conical horn also has a tendency toward “waistbanding”, a characteristic in which the directivity
increases and the pattern becomes narrower near the low end of the operating frequency range. Don
Keele investigated this effect and found that if the section near the mouth of the horn was widened with
a sharper second flare or large roundover, the waistbanding effect could be mitigated. That second flare
is included in horns designed with this spreadsheet."

Läs gärna dokumentet, det är värt lite tid.

Ta inte mina svar för givet, jag är en glad amatör när det kommer till just detta!

Fortsätt ställ frågor, det gynnar väl alla!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35502
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-17 00:59

Jag tror hålens storlek utgör en del av avstämningen av ett bandpassystem bestående av elementet, volymen bakom elementet, volymen framför elementet och hålets/portens längd och diameter.
Genom att variera detta kan man få elementets bandbredd så rak som möjligt, eller med svacka i mitten med peakar i ytterändarna, eller bulle på mitten och snabba fall utåt ändarna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-17 01:07

Paa, det borde säkert stämma. Men när jag lekte med hornresp med just hålets storlek så fick jag väldigt liten skillnad när jag ändrade hålets storlek. Iaf relativt andra ändringar. När det gäller just hålet så var det just positione som gjorde störst påverkan.

Sedan om det är rätt, eller hornresp gör rätt, vet jag inte. Även andra parametrar gör väldigt liten skillnad, som t.ex vtc och atc påverkade lite för basarna tyckte jag.

Nu är ju jag tveksam till mina egna simuleringar, men vill ni så kan jag kasta upp lite exempel.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2014-02-17 08:25

Fjonkalicious skrev:Tjena Kicken,

Skall du bygga synergy/unityhorn? Jag tycker man får mycket hjälp av Bwaslos pdf och excel-dokument. Jag har länkat till dom tidigare, han ger lite tips och råd ang. det du skriver.



Jag är väldigt sugen på att prova bygga ett horn.

Ska försöka läsa genom Bwaslos dokument mera noggrant.

Har försökt simulera med Visaton FRS8M som mellanregister eftersom den skulle ha vettigt 2*fs/qes=431Hz, (helst ska det väl vara lite högre).
Men har svårt att få bra resultat, måste prova mera.
/Kristian

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-17 09:47

Kicken skrev:
Fjonkalicious skrev:Tjena Kicken,

Skall du bygga synergy/unityhorn? Jag tycker man får mycket hjälp av Bwaslos pdf och excel-dokument. Jag har länkat till dom tidigare, han ger lite tips och råd ang. det du skriver.



Jag är väldigt sugen på att prova bygga ett horn.

Ska försöka läsa genom Bwaslos dokument mera noggrant.

Har försökt simulera med Visaton FRS8M som mellanregister eftersom den skulle ha vettigt 2*fs/qes=431Hz, (helst ska det väl vara lite högre).
Men har svårt att få bra resultat, måste prova mera.


Jag undrar hur viktigt det är egentligen. Jag har helt och hållet struntat i det "kravet". Men det var mest för att jag hade dessa element liggandes.

Edit: förresten, här är en snubbe som bygger med visaton m10: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... n-m10.html
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-17 11:41

En kort fråga, som kanske kan vara intressant för flera att fundera över.

Måste elementen tvungen vara placerade med konen direkt mot hornet och hålet, eller kan man montera det vinkelrätt istället? Jag tänker att ljudet som bildas mellan väggen och konen kommer ändå att "komprimeras" och pressas ut genom hålet, så då kanske detta spelar mindre roll?

Edit: vad jag kom på nu var att man, om man gör som jag tänkt mig, kan inte göra bra "fustrums" då.

Har du funderat något kring fustrums paa?

Edit: eller får man hornladdning om man gör så?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst