Tolka resultat i Hornresp - CD Horn för Unity/Synergy

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-17 14:15

Fjonkalicious skrev:En kort fråga, som kanske kan vara intressant för flera att fundera över.

Måste elementen tvungen vara placerade med konen direkt mot hornet och hålet, eller kan man montera det vinkelrätt istället? Jag tänker att ljudet som bildas mellan väggen och konen kommer ändå att "komprimeras" och pressas ut genom hålet, så då kanske detta spelar mindre roll?

Edit: vad jag kom på nu var att man, om man gör som jag tänkt mig, kan inte göra bra "fustrums" då.

Har du funderat något kring fustrums paa?

Edit: eller får man hornladdning om man gör så?

Nej jag har inte funderat över detta, men om man ökar volymen mellan membranet och hålet så påverkar ju det saker och ting.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Inläggav Nissep » 2014-02-17 14:25

Det minimerar rörlängden på porten framför membranet om man gör en konisk urgröpning.
Vilket påverkar bandpass lådans avstämning och filter funktion.

Men visst har vi betat av de flesta av frågorna i din andra tråd?
Nissep skrev:Fs 500 på slutna element är en rekommendation från Danley.

Man måste tänka på att luften framför elementet tillsammans med porten bildar en bandpasslåda/filter som bestämmer hur högt och lågt i frekvens elementet spelar.

Form och storlek på kammaren framför elementet spelar stor roll med.
Första versionen av unity horn hade ju inte samma form som det han senare kallade synergy horn.

Unity var första försöket kan man kalla det. Senare med sin nya firma så förbättrades en del saker och han började kalla skapelsen synergy. Så om man jämför de olika patenterna ser man att han bla kom på att en annan form på bandpasslådan kunde hjälpa mellanregistret att nå högre.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-17 16:42

Visst har vi det Nissep! Jag är lite mer hands-on nu, vill iaf testa att smälla ihop ett par. Startade denna tråden för att analysera hornresp-resultaten och nu är vi helt off, men det är väl bara roligt.

Skall skissa hur jag menar med placeringen av elementen senare.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-17 17:10

I vilket fall verkar alla göra allt för att minska volymen mellan framsidan på konen och ytan som den är monterad emot, jag tror att det inte blir bra att skapa en kilformad volym för att kunna vinkla upp elementen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-17 17:21

paa skrev:I vilket fall verkar alla göra allt för att minska volymen mellan framsidan på konen och ytan som den är monterad emot, jag tror att det inte blir bra att skapa en kilformad volym för att kunna vinkla upp elementen.


Den blir inte kilformad. Dessutom måste man ju lägga en krage för elementen, annars slår dom ju i skivan dom spelar mot.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Inläggav Nissep » 2014-02-17 21:13

Har du specarna på elementen du vill använda så gör jag gärna ett försök med att hjälpa till utifrån det jag har läst och förstått.

Jag håller på lite smått med att samla på mig prylar som skall användas i ett eget bygge.

Jag har ett par faital pro 3fe25, senast blev det fyra begagnade 12" från Meyers linearray Milo.

Sedan har jag en minidsp över. Jag personligen skulle inte drömma om att lösa ett synnergy horn passivt.
Än verkar det bara vara danley själv som kan trolla till optimerade passiva lösningar.

Jag skulle rekommendera att du mäter upp och gör en grovskiss på elementen i 3d med tex sketchup då kan du prova om grejorna passar utan att såga..

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-17 22:27

Nissep skrev:Har du specarna på elementen du vill använda så gör jag gärna ett försök med att hjälpa till utifrån det jag har läst och förstått.

Jag håller på lite smått med att samla på mig prylar som skall användas i ett eget bygge.

Jag har ett par faital pro 3fe25, senast blev det fyra begagnade 12" från Meyers linearray Milo.

Sedan har jag en minidsp över. Jag personligen skulle inte drömma om att lösa ett synnergy horn passivt.
Än verkar det bara vara danley själv som kan trolla till optimerade passiva lösningar.

Jag skulle rekommendera att du mäter upp och gör en grovskiss på elementen i 3d med tex sketchup då kan du prova om grejorna passar utan att såga..


Nisse, det får du gärna göra. Du kan se mina simuleringar tidigare i tråden.

Jag äger också en minidsp, så det kommer säkert att användas. Men jag tänkte faktiskt ge mig på att göra ett passivt filter, vilka är dina farhågor där? Det som jag ser som svårast är väl att få till fasen hyffsat. Men annars skall det väl inte vara något problem? Flera DIY:are i USA gör filter till sina, så varför inte jag?

Jag kommer inom sinom tid skissa upp allt i 3d, i Inventor. Men jag gjorde lite grovskissningar på den tilltänkta formen och då ser det ut att vara ont om plats. Därav min fråga angående den alternativa placeringen. Jag skall göra en skiss och bifoga.

Här är dom element jag har liggandes, fyra per kanal:

http://www.tymphany.com/files/HDS-P8328 ... 071712.pdf

Samt NHT 10 tums basar 2 per kanal, spec hittar du här:

http://home.comcast.net/~jhidley/NHT_Drivers-2.xls

Mina är dom som heter: npt-11-075-2

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-17 22:48

Skiss på hur jag ville montera elementen. Vad tror ni om detta?

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Inläggav Nissep » 2014-02-17 23:33

De som jag sett lyckats bra med de passiva filtren har fått hanpåläggning av Danley. Bwalso bla.

Men det är taskigt av mig att ta för givet att du inte skall lyckas. Självklart skall du prova!

Men det är så mycket som skall stämma. Avstånd från diskanten akustika centrum till mellanregistret skall motsvara 90 graders fasvridning.
Hade bandpasslådan eller filtret inte påverkat fasvridningen så är avståndet 1/4 våglängd av delningsfrekvensen.

1/4 våglängd motsvarar 90 graders fasvridning.

Det är så mycket enklare om man kan utnyttja delay i aktiva filter för kunna få placera elementen där de ur hornladdningssynpunkt passar bäst, dvs där arean är den samma som en cirkel med omkretsen som är en våglängd av högsta frekvensen som skall hornladdas.

Sedan kan man relativt enkelt eq de olika elementen så de spelar rakt och fint bortanför delningsfrekvensen innan man lägger på det digitala delningsfiltret.


Din tanke med mellanregistret är intressant. Påminner om en annan av danleys påhitt Paraline.
Enligt tänket bakom paralinen så kan man skicka ljud i en kanal utan att påverka den så mycket så länge avståndet mellan de paralella väggarna är mindre än 1/4 våglängd.

Prova och montera elementet så och mät på resultatet utan horn först.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-18 00:00

Nissep skrev:De som jag sett lyckats bra med de passiva filtren har fått hanpåläggning av Danley. Bwalso bla.

Men det är taskigt av mig att ta för givet att du inte skall lyckas. Självklart skall du prova!

Men det är så mycket som skall stämma. Avstånd från diskanten akustika centrum till mellanregistret skall motsvara 90 graders fasvridning.
Hade bandpasslådan eller filtret inte påverkat fasvridningen så är avståndet 1/4 våglängd av delningsfrekvensen.

1/4 våglängd motsvarar 90 graders fasvridning.

Det är så mycket enklare om man kan utnyttja delay i aktiva filter för kunna få placera elementen där de ur hornladdningssynpunkt passar bäst, dvs där arean är den samma som en cirkel med omkretsen som är en våglängd av högsta frekvensen som skall hornladdas.

Sedan kan man relativt enkelt eq de olika elementen så de spelar rakt och fint bortanför delningsfrekvensen innan man lägger på det digitala delningsfiltret.


Din tanke med mellanregistret är intressant. Påminner om en annan av danleys påhitt Paraline.
Enligt tänket bakom paralinen så kan man skicka ljud i en kanal utan att påverka den så mycket så länge avståndet mellan de paralella väggarna är mindre än 1/4 våglängd.

Prova och montera elementet så och mät på resultatet utan horn först.


Men hur räknar du avstånden från de akustiska centrumen då? Från kompressionsdriverns mynning fram till hålet där mellanregistret mynnar ut eller skall du även räkna in avståndet in till konen?

De flesta delar väl i 1000 Hz-häraden. Enligt din formel så skulle det bli 8,6 cm. Men bwaslo har ju sitt avstånd från CD till mellanreg-hål satt till 1,5 tum=3,75 cm.

Man sätter ju mellanreg-hålen långt inne för där skall dom visst störa CD:n minst som jag förstått det.

Paraline har väl en massa skivor framför sig för att skapa ett spridningmönster, ser inte riktigt hur du gör den kopplingen?

Kul med feedback, jag känner mig lite trött bara. Får väl provbygga lite, men det är ju inte världens lättaste sak att smälla ihop.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-18 00:29

Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Inläggav Nissep » 2014-02-18 00:40

Man mäter med mikrofon.

Men det har andra gjort åt oss..

Nissep skrev:Det lät som ett klokt val av diskantdriver.
Här kommer lite info som är bra att ha.

The path length to the screen is 67mm. This does not take into acount the gasket, which is about 2mm thick, which I guessed is also about the offset to the element inside the WM 61 capsule in the end of my measurement mic. These two distances therefore cancel themselves out.

BTW, you will probably add 6mm or so in your mounting plate to mate this driver with the back of a unity horn.

Cheers

William Cowan

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... rn-21.html

In no particular order, I have done some cutting and pasting...

BMS
4550 – 14°
4552 – 24°
4554 – 26.7°
4555 - 30°

B & C
DE250 14.6°
DE10 7.7°
DE12 24°
DE400TN 20.7°
DE400 31°
DE500 17°
DE200 9.9°
DE85TN 34.5°
DE750TN 22°
DE950TN 17°

JBL
2450 10+°

Radian
950 20.3°

Celestion
CDX1-1745 20.16° total
CDX1-1730 20.16°
CDX1-1731 20.16°
CDX1-1746 7.6°

Beyma
CP750Nd – 24º
CP850Nd – 7º
CP755Nd – 12º60’
SMC65Nd – 15º
CP385Nd – 16º30’
SMC225Nd – 13º1’

Choose the CD driver first, then build the throat to match

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... ngles.html

Red spade plockade isär en sådan här:
http://redspade-audio.blogspot.se/2011/ ... r.html?m=1



Så vad är bra med den infon?

Ja hornet skall ju helst övergå från driverns utgångsvinkel till hornets spridningavinkel så smidigt som möjligt för att minimera diffraktion i halsen av hornet. Geddes har skrivit en del av vikten av detta.

Sedan har du en utgångspunkt på avståndet från driverns monteringsplatta till dess akustiska centrum.



Så hade bwalso använt en bms-4550 så hade avståndet till mellanregisterporten varit ca 37,5mm+67mm
För i hans excel så är det avstånd man matar in avståndet till hornet början inte diskantens akustiska centrum.


Sedan skall portarna från mellanregistret ut i hörnen på hornet för att störa så lite som möjligt. Inte djupare in i hornet. Det är till och med bättre att flytta ut dem bort från diskanten.
Portarna skall även placeras på en plats där diskantens ljud inte längre "pressas" mot väggarna.
Den slutar pressa när ljudet får plats, dvs arean är större än en cirkel med omkrets som är lika med en våglängd av lägsta frekvensen som diskantdelen skall spela.



Paralinen är ett smart sätt att forma om ljudet ur en driver från sfärisk till cylindrisk.

Den kan jag återkomma till imorgon.

Edit:
Kunde inte hålla mig till imorgon. Här är en otroligt pedagogisk förklaring på hur en paraline fungerar.
http://m.youtube.com/watch?feature=yout ... 3Dyoutu.be

En bra tråd om den http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... shine.html kolla om ni kan hitta den felaktiga informationen jag nämnt tidigare i denna tråd om vad som är viktigt för att den skall fungera.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-18 01:10

Men var kommer 67 mm från? BMS 4550 är bara 52 mm tjock. Eller beräknas det på vägarna inne i själva kompressionsdrivern, från mynning till membran?

Hur räknar man på mellanregisterna då? Skall man inkludera elementets centrum eller skall man räkna från hålet. Om man då sätter delningsfrekvensen till 878 Hz, vilket är lite lägre än vad jag vill, så kommer man 2,5 cm från mynningen för Cd:n. Dessutom så hade jag tänkt ha lite större hål, typ 14-16 mm. Då trasar man hela mynningen i hornet för Cd:n.

Gällande spridningen på driver så är det ju bara att glömma. Hornet är ju minst 50 grader och den har en spridning på 14. Visst, du kan väl anpassa skivan som du sätter drivern i, men det är ju max 5-6 mm tjock. Ingen mening att försöka sätta några 14 grader på den?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2014-02-18 08:01

Känns som vi(ni) har bra diskussion på gång :)

Fjonkalicious skrev:Men var kommer 67 mm från? BMS 4550 är bara 52 mm tjock. Eller beräknas det på vägarna inne i själva kompressionsdrivern, från mynning till membran?


Jag antar att det är på grund av att ljudet svänger 180° inne i drivern därför blir längden större än tjockleken, se http://redspade-audio.blogspot.se/2011/ ... r.html?m=1

Fjonkalicious skrev:Hur räknar man på mellanregisterna då? Skall man inkludera elementets centrum eller skall man räkna från hålet.

Det måste väl räknas från membranet? det är ju det som genererar ljudet.


Om vi räknar med 67mm för diskanten och 20mm för mellanregistret så skulle mellanregisterportarna behöva placeras i samma punkt som diskanten sätts fast för att möta kravet på 8,6cm för 1000Hz!...?
/Kristian

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Inläggav Nissep » 2014-02-18 08:34

Kicken har helt rätt ang bms-4550 längden.

Det är därför jag aldrig skulle försöka lösa allt passivt. Då måste jag få avstånden rätt och det krävs nog många provhorn.
Med minidsp kan vi lägga på delay.

Jag mailade företaget/mannen bakom najda. Han jobbar på en färdig produkt med allt färdigt i låda och allt.
Tänk er möjligheterna med en sådan produkt.

Att abrupt gå från 14grader till 90x40 grader spridning är en källa för diffraktion som kommer påverka ljudet. Men mina idéer är ju baserat på optimalt utförande. Frågan är om man kommer höra skillnad?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-18 09:15

Nissep, om man har möjligheten att göra det optimalt, hur skulle du lösa problemet med graderna? Jag ser ingen lösning?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-18 09:42

Kicken skrev:Känns som vi(ni) har bra diskussion på gång :)

Om vi räknar med 67mm för diskanten och 20mm för mellanregistret så skulle mellanregisterportarna behöva placeras i samma punkt som diskanten sätts fast för att möta kravet på 8,6cm för 1000Hz!...?


Visst har vi det! Just, det verkar ju vara bortom all rimlighet att det skulle vara så. Det finns väl flera som bygger med bms4550 och dom har ju hålen ute i hornet.

Känns som att det finns väldigt mycket goda tips att tillgå, men dom verkar inte genomförbara i praktiken?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-18 12:13

Nissep, är det såhär du menar? Detta kräver ju lite gods mellan driver och horn, då ökar ju avstånden ännu mer?

Bild

Bilden är lånad av paul spencer, tagen från en av dina tidigare länkade trådar.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Inläggav Nissep » 2014-02-18 12:58

Japp det är så jag menar.

Mina simuleringar nedan bygger på att du kan lägga delay på diskanten för att få till fasen.
Samt att du kan hålla porten kort och frontkamaren liten.
Bild
Bild

Bild

Men detta horn är för litet för att få plats med 10" på hornväggen.


Var går smärtgränsen för storleken?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-18 13:55

Vad glad jag blev av din simulering, för den är väldigt lik eller identisk med min! Det borde tyda på att jag gjort någonting rätt iaf!

Det framgår dock inte vad du har haft för storlek när du simulerat?

Vill även påpeka att det ser ut som att du har en äldre version av bwaslos calc_syn. Det finns en 5:e version på hans hemsida nu.

Smärtgränsen för storleken är väl egentligen sprängd, tycker dom är för stora redan när jag har skissat på ca 600 mm breda. Jag kommer att dela av nedåt med en 15-tummare. Helst ville jag ha möjligheten att få plats med två 15-tummare och bwaslos horn. Då hamnar man på en diskanthöjd mellan 950-1050 mm någonting. Men det kravet kan jag tänka mig att släppa, men vad skall man ändra på egentligen. Matar man in ett 50/50 horn likt sh50 och med samma bredd som sh50 så stiger undre frekvensgräns mer än jag vill. Iofs säger bwaslo att det går att spela lägre men inte med samma spridningsmönster. Jag tror att jag kan få plats med tiotummaren om jag får montera mellanregisterna på "mitt" vis.

Jag funderar på om man skall göra ett test horn, göra lite olika hål, lite olika mellanskivor till cd:n, göra speciallösningen till mellanreg och sedan mäta på vilken inverkan det har.

Tack för ditt engagemang!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35508
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2014-02-18 14:05

William Cowan
[/quote]
http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... rn-21.html

In no particular order, I have done some cutting and pasting...

BMS
4550 – 14°
4552 – 24°


Jag är väldigt skeptisk till uppgiften om de olika utgångsvinklarna på dessa två nästan identiska drivers, där väl i princip bara magneten skiljer.
Skulle jag bygga något med någon av dessa så skulle jag undersökt saken noga innan jag började med att anpassa fästplattan till någon av dessa vinklar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Inläggav Nissep » 2014-02-18 14:29

Det är faktiskt 5:e versionen av hans excel men det där bladet har jag själv lagt till för att hålla reda på våglängder areor och vart utsläckningen på mellanregistet hamnar.

Hornet är annars identiskt med bwalsos exempelhorn.
Kanske du skall bygga ett tvåvägs horn och låta 15" spela högre i frekvens.



Paa ingen verkar ha klagat på att siffrorna inte stämmer men jag kan hålla med i det du säger.
Tyvärr är det inget jag kan mäta själv.

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2014-02-18 15:03

Fjonkalicious skrev:Nissep, är det såhär du menar? Detta kräver ju lite gods mellan driver och horn, då ökar ju avstånden ännu mer?

Bild

Bilden är lånad av paul spencer, tagen från en av dina tidigare länkade trådar.


Därför gör man början på hornet mindre än drivern och filar det runt och fint sen, lite spackel i hörnen är väl inte så dumt heller.
/Kristian

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Inläggav Nissep » 2014-02-18 15:08

Jag glömde nämna att simuleringen är gjord med en peerless högtalare.
Jag tror att resultatet blir bättre än att skala volymer och portstorlekar med fyra.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-18 15:55

Fjonkalicious skrev:Paa, senaste simuleringen. Hur pass korrekt det är simulerat kan jag inte svara på. Men helt off är det väl inte, en puckel vid 800 Hz på ca 3dB. Tror ni kan suga ner det i filtret?

Jag har provat olika placeringar. Till slut så sammanstrålade bas & mellanregisterportarna... inte helt optimalt kanske. Eller så är det det? Skulle man kunna sätta elementen ovanpå varandra?



Bild


Såhär såg min senaste simulering ut Nissep, det är med 4 element.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Inläggav Nissep » 2014-02-18 18:53

Vilken input har du där? Storlek på port, bakre kammare, främre osv.

Prova med bara ett element och dela volymerna och portarean med 4.


Har du möjlighet att mäta volymen på peerless elementens kon så kan vi vara nogrannare i simuleringen.

Lägg en påse över konen och fyll med socker och kolla sedan vilken volym den har.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-18 22:22

Nissep skrev:Vilken input har du där? Storlek på port, bakre kammare, främre osv.

Prova med bara ett element och dela volymerna och portarean med 4.


Har du möjlighet att mäta volymen på peerless elementens kon så kan vi vara nogrannare i simuleringen.

Lägg en påse över konen och fyll med socker och kolla sedan vilken volym den har.


Hej, jag märkte att det spelade mindre roll i simuleringen. Provade att ratta det värdet helt utanför ramen och inte mycket hände.

Men eftersom vi är "rimligt" lika så lägger jag inte mer energi på att simulera mer, det ger liksom inte så mycket. Viktiga är att det inte är helt åt skogen och det ser det inte ut att vara. Det är bättre att lägga lite tid på att bygga och mäta istället tror jag.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2014-02-18 23:31

Man kan spendera mycket tid med Hornresp :)

Men jag tycker jag fått till ganska bra kurva men Visaton elementen.

Jag använde bwaslos excel sheet men minskade arean av sista delen, det gav bra resultat, ripplet på höga frekvenser minskade.


Bild

Jag antar att peaken/dipen vid ca 2700hz i verklighet inte är så kraftig och det är ju en bra bit ovanför delningsfrekvensen.


Bild

Går högt frekvens, men det har man väl inte så stor nytta av
Vtc större än vad konerna är, vilket leder till att portarna blir längre, är det dåligt?
/Kristian

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Inläggav Nissep » 2014-02-19 07:16

Sista knixen på hornet är där för att spridningen inte skall kollapsa vid frekvensen där hornmunnen inte längre klarar av att styra ljudet.
Läs mer här:
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF ... 20Preprint)%20-%20Whats%20So%20Sacred%20Exp%20Horns.pdf

Så den bör du inte ta bort.

Sedan är arean bara 56cm2 vid punkten där mellanregistret skall in.
Vilket gör att det fortfarande är diskantens horndel och det finns en chans att hålen kommer störa mer än nödvändigt.
När arean når ca 92cm2 så pressas inte en 1000hz signal mot väggen längre.
Det har har än en gång att göra med arean av en cirkel som har en omkrets samma våglängden av högsta frekvensen diskonten skall spela.

Men vi måste ju göra tester för att veta..

Användarvisningsbild
Kicken
 
Inlägg: 173
Blev medlem: 2007-04-28

Inläggav Kicken » 2014-02-19 08:58

:oops: Insåg nu att jag i misstag ändrat till 60°x60° horn i excel bladet

Nissep skrev:Sista knixen på hornet är där för att spridningen inte skall kollapsa vid frekvensen där hornmunnen inte längre klarar av att styra ljudet.
Läs mer här:
http://www.xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF ... 20Preprint)%20-%20Whats%20So%20Sacred%20Exp%20Horns.pdf

Så den bör du inte ta bort.


Tack för dokumentet ska läsa genom det.

Jag tog inte helt bort den, jag minskade på arean.

Ni kan glömma mina simuleringar, eftersom jag hade minskat vinklarna i misstag. Nu blev vinklarna 75 på första delen och 128 på andra delen.
/Kristian

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster