av Perfector » 2014-04-15 13:24
paa skrev:Perfector skrev:avr7000 skrev:En liten fundering på söndag kväll....
Ta ett bra subwoofer element (m a p kon, chassie och konupphängning)
Ta bort magneten och talspolen, fäst en rimligt lätt neudyniummagnet på en pinne i konen. Låt denna neudyniummagnet röra sig i ett magnetfält som skapas av en "fast" elektromagnet som sitter istället för den vanliga magneten och som styrs av musik signalen.
Vad är problemet och bristerna i resonemanget?
Stefan
Det låter ju nästan som elementen på gamla vinterpalatset. Stora rackare till element i horn och dom hade en elektromagnet som magnet. Verkningsgraden om jag minns rätt låg på hysteriska 40% och drevs med en 1.5 W mycket strömstarkt slutsteg. alla som såg jordbävning på nämnda biograf minns hur det var, jag var en av dom som var där.
Annars blir väl problemet att hitta en elektromagnet som har samma fältstyrka som den av fabriken monterade fasta magneten. Om nån leker fram ett sån't element vore det kul med en test att visa i detta forum
Ne inte alls! Man kör inte elektriska signalen i fältspolen.
Fältspolen bara magnetiseras så att den får ett fast magnetfält, på samma sätt som en permanentmagnet, fast lite starkare ibland.
Jag kanske blev missförstådd här

Elektromagneten är precis som du säger istället för magneten. Men om man matar den med 220 vac så blir flödesfältet astronomiskt och bra mycket mer än vilken permanentmagnet som helst.
Men det är nog inte riktigt vad trådskaparen avsåg. Jag skulle fortfarande vilja se test på element där man gjort som han avser i sin inledande skrift.
Dags för nya varianter på högtalare mao

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.