Moderator: Redaktörer
JM skrev:Ok jag förstår. Att bara nämna ordet piezo är som att svära i kyrkan.
JM
JM skrev:Köpte piezohögtalare från Motorola för många år sedan. Bästa användning blev att skrämma mössen under huset.
Snubblade på en firma i USA som säljer piezofilm.
http://www.imagesco.com/piezoelectric/index.html
Bläddrade i en liten manual
http://www.imagesco.com/sensors/piezofilm.pdf
Blev inspirerad. Möjligen kan det gå att med en långt piezo band, 1 * 200 cm i en sluten låda, att få ner distorsionen. Tänkt frekvens område 700- 40000 cps. Dvs relativt stor yta o liten rörelse av membranet skulle sänka distorsionen.
Vad är problemen?
JM
Bill50x skrev:I mina Dahlqvist DQ10a sitter det piezo-horn, verkar vara billigaste sorten som man köper på macken för 49 spänn... Men de delas av vid 12,5 kHz så det är väl bara det sista "glimret" som påverkas. Kanske de fungerar bra i den applikationen?
/ B
JM skrev:Bill50x skrev:I mina Dahlqvist DQ10a sitter det piezo-horn, verkar vara billigaste sorten som man köper på macken för 49 spänn... Men de delas av vid 12,5 kHz så det är väl bara det sista "glimret" som påverkas. Kanske de fungerar bra i den applikationen?
Blev förvånad första gången jag såg en avklädd Dahlquistare, sannolikt på 1980-talet på Flemminggatan i någon Hifi-butik. Först en skog med element i en salig blandning. Men mest anmärkningsvärt var pietzodiskanten på toppen.
Så illa lät inte högtalaren så jag köpte ett par liknade piezohorn på HiFi-kit. Testade med olika motstånd/kondensatorer för att få bort det vassa ljudet. Lyckades till viss del. Pietzo högtalarna åkte snabbt ut en låda med “work in progress”.
soundbrigade skrev:Audax hade väl en djäkligt dyr piezodiskant med guldöverdrag.
http://www.soundimage.dk/Different-col/Piezo.htm
PeterAkemark skrev:Det fanns ett svenskt företag som tillverkade en akustiskt lins till just Motorolas piezoelektriska horn, det runda. Det hornet har en mindre bra spridningsvinkel med ökad frekvens. Konstruktionen såldes senare till Jamo.
PeterAkemark skrev:Jag avser Motorola KSN 1005 och de efterföljare som liknar det hornet. Hornet är runt men fästkanten är kvadratisk.
soundbrigade skrev:Audax hade väl en djäkligt dyr piezodiskant med guldöverdrag.
http://www.soundimage.dk/Different-col/Piezo.htm

Bill50x skrev:Det fanns ett tag en uppgradering/ersättning (från annat förretag) att köpa i form av en banddiskant, den ersatte de båda översta elementen i DQ10a och jag hade sådana hemma ett tag. Men detta element var extremt känsligt och jag minns inte ens hur många gånger jag bytte folie efter destruktion pga av knäppar från slutstegens av- och påslag.
MiaM skrev:Bill50x skrev:Det fanns ett tag en uppgradering/ersättning (från annat förretag) att köpa i form av en banddiskant, den ersatte de båda översta elementen i DQ10a och jag hade sådana hemma ett tag. Men detta element var extremt känsligt och jag minns inte ens hur många gånger jag bytte folie efter destruktion pga av knäppar från slutstegens av- och påslag.
Det här leder ju annars till piezodiskanternas antagligen största fördel - det var väl nära på omöjligt att spela sönder en sådan?
Vad jag minns så var den vanliga inkopplingen att ha ett motstånd i serie med elementet och använda dess inbyggda kapacitans som delning.
anjora skrev:Dessa piesohögtalare verkar tyvärr behöva rätt hög delning vilket gör att de är opraktiska för de flesta formar av högtalare.
Perfector skrev:anjora skrev:Dessa piesohögtalare verkar tyvärr behöva rätt hög delning vilket gör att de är opraktiska för de flesta formar av högtalare.
den rektangulära delar 3000 Hz
Finns en driver som jag tror heter 1086 eller möjligen 1087 som delar 800 Hz
Sen finns ett horn som delar 2 kHz åxå
Och 3kHz är inte så värst högt i delning, varken för 2 eller 3-vägare
anjora skrev:Perfector skrev:anjora skrev:Dessa piesohögtalare verkar tyvärr behöva rätt hög delning vilket gör att de är opraktiska för de flesta formar av högtalare.
den rektangulära delar 3000 Hz
Finns en driver som jag tror heter 1086 eller möjligen 1087 som delar 800 Hz
Sen finns ett horn som delar 2 kHz åxå
Och 3kHz är inte så värst högt i delning, varken för 2 eller 3-vägare
Där ser man, det brukar finnas en undre frekvens för lämplig delning och för RAAL 140-15d (den bästa banddiskanten) så är det 3khz fast diskanten kan i teorin delas vid kanske 800hz. Ett skäl till att peizo-diskanter har fått dåligt rykte kan vara att de kom när folk spelade vinyl och vinylskivor innehåller mycket HF skräp som man helst inte vill återge.
anjora skrev:Ett skäl till att peizo-diskanter har fått dåligt rykte kan vara att de kom när folk spelade vinyl och vinylskivor innehåller mycket HF skräp som man helst inte vill återge.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster