Behöver en förstärkare "spelas in"? Varför?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Behöver en förstärkare "spelas in"? Varför?

Inläggav donjansson » 2014-03-17 22:36

Som rubriken lyder, är det sant att högtalare och förstärkare behöver x antal timmars speltid för att prestera optimalt?
Vad händer i så fall under den tiden?
Eller handlar det mest om tillvänjning?

Har precis lyckats få ihop bryggningen av NAD C375 och C275. Tyckte med en gång att det lät betydligt vassare än vad jag är van vid med min gamla trotjänare Marantz PM-84. Behöver de vara spelade mer än två timmar? :)
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-17 22:52

Troligare är väl att din gamla var avrullad i diskanten?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-03-17 23:14

Nattlorden skrev:Troligare är väl att din gamla var avrullad i diskanten?

Mycket möjligt. Men frågan kvarstår: låter en förstärkare eller ett par högtalare bättre efter att de blivit inspelade, eller rör det sig bara om att man vant sig?
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-03-18 09:20

Förstärkare - nej.
Ett högtalarelement kan nog förändras litegrann under den första timmen eller så det spelas. Allt ska ju mjukas upp något.

Men den allra största skillnaden lär vara vad man är van med.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-18 11:40

Högtalarelement påverkas helt klart av inspelning, vissa mer än andra.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-03-18 12:05

Spela in stärkare, vet i fasen....
Men jag hade en gammal Denon 1804 förr om åren. Jag upplevde att den lät bättre efter att den varit påslagen ett tag (låt säga 15 min).

Inbillning? Vem vet :)

Hörlurar tycker jag kan ändra sig ganska mycket i ljudet första 30 min efter man packar upp och spelat på dem.

Har inte haft nya högtalare här hemma på 10 år, så angående dem har jag ingen uppfattning.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2014-03-18 16:06

AndreasArvidsson skrev:Högtalarelement påverkas helt klart av inspelning, vissa mer än andra.

Medhåll, baselement med styva upphängningar kan behöva "masseras"
ganska länge.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-03-23 21:46

genstruktur skrev:Spela in stärkare, vet i fasen....
Men jag hade en gammal Denon 1804 förr om åren. Jag upplevde att den lät bättre efter att den varit påslagen ett tag (låt säga 15 min).

Uppvärmning är ju en annan grej än inspelning. Komponenternas egenskaper är helt klart i många fall temperaturberoende. En bra konstruktion kompenserar så gott det går för temperaturberoende men utan oändlig budget så blir det knappast helt perfekt kompenserat.

Min gamla Luxman L-430 har till och med en "warm up"-lampa invid strömbrytaren som lyser den första stunden stärkaren är igång, och som indikerar att stärkaren inte garanterat ger bästa ljudkvalitet p.g.a. att den inte nått "drifttemperatur".

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-27 00:21

MiaM skrev:
genstruktur skrev:Spela in stärkare, vet i fasen....

Uppvärmning är ju en annan grej än inspelning. Komponenternas egenskaper är helt klart i många fall temperaturberoende. En bra konstruktion kompenserar så gott det går för temperaturberoende men utan oändlig budget så blir det knappast helt perfekt kompenserat.

Min gamla Luxman L-430 har till och med en "warm up"-lampa invid strömbrytaren som lyser den första stunden stärkaren är igång, och som indikerar att stärkaren inte garanterat ger bästa ljudkvalitet p.g.a. att den inte nått "drifttemperatur".

Instämmer helt. Min snart forna Primare I30 låter trevligare efter en cirkus halvtimmes uppvärmning. Detta har jag även fått bekräftat från andra I30ägare. Även om det kanske är marginellt så känns liksom resultatet lite stelt innan uppvärmd status.
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Återgå till Teknikforum