Problem med Yamaha rx-v773

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Per_Kele

Problem med Yamaha rx-v773

Inläggav Per_Kele » 2014-03-17 22:52

Halloj

Har fått problem med min biostärkare. Plötsligt började det klicka oregelbundet i den, helt av sig själv, den hade stått avstängd sedan igår. Snabba klickningar, tyst några sekunder till några minuter, klickningar igen osv. Pure Direct-dioden på framsidan lyser i stort sett hela tiden. Reagerar inte på fjärran eller På-knappen.

Har kommit fram till att det är ett relä i nätdelen, en del lödningar ser lite taskiga ut men jag kan inte se att något brunnit eller så. Jag har garanti kvar men det känns inte så lockande att skicka den till Netonnet och vänta ett antal veckor om det kanske räcker att själv byta relät.

[img][img]http://i1137.photobucket.com/albums/n509/gunnargren/2.jpg[/img]

[/img]Bild

Vad göra?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-03-18 00:07

Ptja, nog hade jag skickat in den alltid..vem vet vad som händer härnäst efter en DIY-fix.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
MultiMan

Inläggav MultiMan » 2014-03-18 09:33

Jag tycker många lödningar ser suspekta ut, framförallt nere vid transformatorn, men bilden är inte tillräckligt höguppplöst för att kunna säga säkert.

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2014-03-18 11:33

Hittade multimetern i natt och mätte relät. Mellan de två högra benen är det 0 eller ca 5V och mellan de vänstra 0 eller strax under 230V (mellan klickningarna). Vad jag förstår är det alltså inget fel på relät. På-knappen funkar inte oavsett. Och då blev det nog för invecklat för mig.

Jo, lödningarna ser inte direkt ut att vara från skolboken men jag vet inte om jag vill chansa och löda om dem. Blir nog till att packa ihop eländet och bita i det extremt sura äpplet.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-03-25 00:15

Du gjorde rätt i att skicka in den! Men jag måste säga att vissa av de där lödningarna ser för jävliga ut. Ungefär som mina första från när jag var 7 år gammal och hade fått en elektronikbyggsats av farsan ;)

(Farsan hjälpte mig att göra om dem när han kom hem från jobbet och la även kommentaren "hehe nä så här kan vi inte ha det va?")

Återgå till Teknikforum