Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Bara att testa
/ B
Nefilim skrev:Bill50x skrev:Bara att testa
/ B
Väntade på det svaret.Så det finns inga tumregler då?
Nefilim skrev:När diskanterna sitter asymmetriskt. Diskanterna inåt, eller utåt?
Nefilim skrev:Väntade på det svaret.Bill50x skrev:Bara att testaSå det finns inga tumregler då?
Bill50x skrev:Nefilim skrev:Väntade på det svaret.Bill50x skrev:Bara att testaSå det finns inga tumregler då?
Tumregler = inte bra. Har du inte lyssnat på Ingenjör'n?
Skämt åsidå, det är så många variabler inblandade, som tex vad Martin skrev om sidoreflexer. Men i vissa fall kanske detta är vad man önskar/tycker låter bra - så ja, det är bara att testa.
/ B
Martin_Dewens skrev:Jag har för mig att man brukar sätta dem inåt, för att inte komma för nära sidoväggarna.
RogerGustavsson skrev:Martin_Dewens skrev:Jag har för mig att man brukar sätta dem inåt, för att inte komma för nära sidoväggarna.
Jag tycker reflektioner från sidoväggarna är ett mindre problem ju högre frekvens det handlar om. Högre frekvenser dämpas i regel rätt snabbt av sig självt. Värre blir det vid lite lägre frekvenser, där är ofta spridningen större. Det är ganska lätt att ta reda på var eventuella reflektioner tar för väg och som kan tänkas störa direktljudet.
HiLo skrev:Något som förbryllat mig är när de sitter på samma sida trots höger och vänster, alltså det ser ut som 2 vänster eller höger högtalare, om det är av besparingsskäl borde de satt dem i mitten kan man tycka.
Eller fick konstruktören bara halva budgeten och tillverkaren avsaknade helt egen tankekraft!?
Bill50x skrev:Nefilim skrev:Väntade på det svaret.Bill50x skrev:Bara att testaSå det finns inga tumregler då?
Tumregler = inte bra. Har du inte lyssnat på Ingenjör'n?
Skämt åsidå, det är så många variabler inblandade, som tex vad Martin skrev om sidoreflexer. Men i vissa fall kanske detta är vad man önskar/tycker låter bra - så ja, det är bara att testa.
/ B
IngOehman skrev:...och det är så att summationen mellan diskant och mellan/bas nästan undantagsvis blir bättre i
riktning mot diskanten, vilket är ett användbart argument för att placera högtalarna med diskan-
terna inåt.
Det gör ju att additionen blir konstruktiv för högtalaren längst bort, men kan börja bli destruktiv
för den som står närmast när man sitter snett. Det ger potentiellt en bredare sweet spot. Som
lök på moset så ökar det även avståndet till sidoväggen för diskanten OCH gör att sidoväggsre-
flexen kan försvagas ytterligare genom destruktiv addition mellan diskant och mellan/bas.
Nattlorden skrev:HiLo skrev:Något som förbryllat mig är när de sitter på samma sida trots höger och vänster, alltså det ser ut som 2 vänster eller höger högtalare, om det är av besparingsskäl borde de satt dem i mitten kan man tycka.
Eller fick konstruktören bara halva budgeten och tillverkaren avsaknade helt egen tankekraft!?
Vi hade en i gatan som byggde 2 horn identiska när alla andra vände ritningen.Företag har inte lika stor möjlighet att skylla på något...
HiLo skrev:Nattlorden skrev:HiLo skrev:Något som förbryllat mig är när de sitter på samma sida trots höger och vänster, alltså det ser ut som 2 vänster eller höger högtalare, om det är av besparingsskäl borde de satt dem i mitten kan man tycka.
Vi hade en i gatan som byggde 2 horn identiska när alla andra vände ritningen.Företag har inte lika stor möjlighet att skylla på något...
Efter att ha arbetat en del med kineser så kan jag förstå att dom gärna skulle skicka en hel container med höger högtalare trots att man beställt höger och vänster.
De skulle helt enkelt bara be om ursäkt och säga att de ordnar det till nästa beställning, för att då skicka höger och vänster högtalare, och vid kontakt kommer de be om ursäkt igen och försäkra dig om att nästa container enbart kommer innehålla enbart vänster högtalare, och på så sett har dom sålt dig 3containrar, och du har ett kraftigt överskott på högtalare du måste sälja förbaskat billigt för att få igen dina surt investerade kronor i.
Men jag har svårare att förstå att större fabrikanter släpper sånt ifrån sig, men det kan ju varit sånt som följde med dåtidens vanligare stereo paket där kunderna var mindre selektiva!?
Nefilim skrev:När diskanterna sitter asymmetriskt. Diskanterna inåt, eller utåt?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:...och det är så att summationen mellan diskant och mellan/bas nästan undantagsvis blir bättre i
riktning mot diskanten, vilket är ett användbart argument för att placera högtalarna med diskan-
terna inåt.
Det gör ju att additionen blir konstruktiv för högtalaren längst bort, men kan börja bli destruktiv
för den som står närmast när man sitter snett. Det ger potentiellt en bredare sweet spot. Som
lök på moset så ökar det även avståndet till sidoväggen för diskanten OCH gör att sidoväggsre-
flexen kan försvagas ytterligare genom destruktiv addition mellan diskant och mellan/bas.
Kan du förklara detta mer begripligt? Bas/mellan har väl samma förhållande avståndsmässigt till diskanten oavsett om diskanten sitter åt vänster eller till höger?
/ B
Martin skrev:Generellt gäller:
Om det är Dali - diskanterna inåt.
Övriga högtalare - diskanterna utåt.
Osäker - konsultera tillverkaren av högtalaren. Går inte det lyssna noga i båda placeringarna och håll säskilt koll på hur ljudbilden förvrängs vid sidoförflyttning. Kanske skulle man gjort det från första början?
Saken är den att med diskanterna utåt så hamnar de tidsmässigt mer lika mellanregistret i området mellan högtalarna. Med diskanterna inåtförändras tidsskillnaden mer mellan mellan och diskant i området mellan högtalarna. Så skulle man designat högtalarna för att summera bäst med diskanterna inåt så blir möjligheterna att få en bred sweetspot sämre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster