Martin skrev:Hur menar du med diagonal? Alltså att du sätter högtalarna vid varsin angränsande vägg då, så att du tittar in mot ett hörn i rummet?
Prexis!
Jonas,
"eller missuppfattar jag helt "
Jag tror det.
Tänk så här, om du har en tvåvägare som spelar i mono, då kommer den att dra igång stående vågor "maximalt". Om man låter flera spridda högtalare spela samm material så kommer de "fasa ur" varandra på ett positivt sätt om vi talar om excitering av rumsresonanser. Detta gäller både nedan och ovan 80Hz.
Om vi nu tänker oss ett stereopar med WT (woofer, tweeter) i normaluppsättning/placering så kommer de "störa" varandra på ett gynsamt sätt för den första stående vågen (och flera) mellan sidoväggarna men de kommer att hjälpa varandra att excitera de resonanser som ligger axiellt i rummets längdriktining samt mellan tak/golv.
Genom att placera ett par WT tvåvägare "diagonalt" dvs. så lyssnaren tittar in i ett hörn, så kommer de inte att addera i något plan än det som utgörs av golv/tak. Detta kan göra att peakar och dalar som ett resultat av rumsresonanserna blir mindre dvs. tightare och jämnare ljud. För att ta detta ett steg längre så kan man använda en WMTMW högtalare för att se till att även driva resonanserna mellan golv/tak på ett mer gynsamt vis.
Om man inte använder basabsorbenter i sitt rum så tror jag att den bästa basen erhålles medelst ovan nämnda princip.

Basabsorbenter hjälper naturligtvis till även i ett sådant system.
Även om man använder multipla subbar under 80Hz så kan en MTM/WMTMW/WMTW högtalare vara en bra idé då vi naturligtvis har rumsresonanser även ovan 80Hz.
Fram med sågen..
/Peter
[/b]