Diagonal placering och "MTM"

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Diagonal placering och "MTM"

Inläggav Piotr » 2005-03-30 20:13

På samma vis som man kan använda flera monopoära subwoofers för att reducera äckliga rumsresonanser så skulle man kanske kunna tänka sig ett liknande förfarande för övre bas samt det låga mellanregistret.

Genom att placera högtalarna diagonalt "om ett hörn" så kan man få fina resultat men ytterligare ett steg är att gå till WMTW alternativt WMTMW för att även attackera resonaserna mellan golv och tak i viss mån.

Är det nå´n som måhända har testat detta?

Alltså, tänk stora Dynaudio eller Ino Audio placerade på vardera sidan om ett hörn i ställe för längs samma vägg.

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-30 20:59

Hur menar du med diagonal? Alltså att du sätter högtalarna vid varsin angränsande vägg då, så att du tittar in mot ett hörn i rummet?

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-30 21:16

Är det inte för att man delar under 80hz som man kan ställa basarna utan att höra vartifrån dom spelar eller missuppfattar jag helt

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-30 23:26

Martin skrev:Hur menar du med diagonal? Alltså att du sätter högtalarna vid varsin angränsande vägg då, så att du tittar in mot ett hörn i rummet?

Prexis!

Jonas,

"eller missuppfattar jag helt "

Jag tror det. :)

Tänk så här, om du har en tvåvägare som spelar i mono, då kommer den att dra igång stående vågor "maximalt". Om man låter flera spridda högtalare spela samm material så kommer de "fasa ur" varandra på ett positivt sätt om vi talar om excitering av rumsresonanser. Detta gäller både nedan och ovan 80Hz.

Om vi nu tänker oss ett stereopar med WT (woofer, tweeter) i normaluppsättning/placering så kommer de "störa" varandra på ett gynsamt sätt för den första stående vågen (och flera) mellan sidoväggarna men de kommer att hjälpa varandra att excitera de resonanser som ligger axiellt i rummets längdriktining samt mellan tak/golv.

Genom att placera ett par WT tvåvägare "diagonalt" dvs. så lyssnaren tittar in i ett hörn, så kommer de inte att addera i något plan än det som utgörs av golv/tak. Detta kan göra att peakar och dalar som ett resultat av rumsresonanserna blir mindre dvs. tightare och jämnare ljud. För att ta detta ett steg längre så kan man använda en WMTMW högtalare för att se till att även driva resonanserna mellan golv/tak på ett mer gynsamt vis.

Om man inte använder basabsorbenter i sitt rum så tror jag att den bästa basen erhålles medelst ovan nämnda princip. :) Basabsorbenter hjälper naturligtvis till även i ett sådant system.

Även om man använder multipla subbar under 80Hz så kan en MTM/WMTMW/WMTW högtalare vara en bra idé då vi naturligtvis har rumsresonanser även ovan 80Hz.

Fram med sågen..

/Peter

[/b]

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-30 23:42

Även om man använder multipla subbar under 80Hz så kan en MTM/WMTMW/WMTW högtalare vara en bra idé då vi naturligtvis har rumsresonanser även ovan 80Hz.
Nu är inte jag expert på detta på något sätt men borde inte rumsmoderna för högre frekvenser dämpas och diffuseras lättare i ett verkligt rum? I ett betongrum får man lätt rumsmoder ända upp i nedre mellanregitret, detta kan man höra tydligt genom att prata/nynna lite i olika delar av rummet. :) (helst när man är själv då, så att folk inte börjar bli oroliga). Men i ett rum med relativt mjuka väggar, typ gips borde rumsmoder över säg 100Hz vara rätt svaga. Då börjar vi prata reflexer i stället. Typ golvreflexen tex. Denna kan man ju säkert minska på ett listigt sätt genom att använda vissa frekvensband fördelat på höjden i en WwMmTmMwW eller nåt.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-03-31 18:35

Martin skrev:
Nu är inte jag expert på detta på något sätt men borde inte rumsmoderna för högre frekvenser dämpas och diffuseras lättare i ett verkligt rum? I ett betongrum får man lätt rumsmoder ända upp i nedre mellanregitret, detta kan man höra tydligt genom att prata/nynna lite i olika delar av rummet. :) (helst när man är själv då, så att folk inte börjar bli oroliga). Men i ett rum med relativt mjuka väggar, typ gips borde rumsmoder över säg 100Hz vara rätt svaga. Då börjar vi prata reflexer i stället. Typ golvreflexen tex. Denna kan man ju säkert minska på ett listigt sätt genom att använda vissa frekvensband fördelat på höjden i en WwMmTmMwW eller nåt.

borde ju va lite lättare att hänga gardiner samt stoppa en matta på golvet?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-31 19:23

Rumsresonanser är ett problem i mellanregistret och matta + gardiner löser inga problem i området 100Hz-1000Hz dessvärre. :(

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-31 19:36

Piotr skrev:Rumsresonanser är ett problem i mellanregistret och matta + gardiner löser inga problem i området 100Hz-1000Hz dessvärre. :(

/Peter
Du menar reflexer? :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-31 20:32

Nej Martin som du vet så anser jag att stående vågor är ett problem i mellanregistret. ;) Jag hör det väldigt tydligt på min egen röst i olika rum men reflexer av olika slag är naturligtvis ett stort problem det också.

/Peter

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-31 21:57

Piotr skrev:Nej Martin som du vet så anser jag att stående vågor är ett problem i mellanregistret. ;) Jag hör det väldigt tydligt på min egen röst i olika rum men reflexer av olika slag är naturligtvis ett stort problem det också.

/Peter
Men hur kan du vara så övertygad om att det är just stående vågor som du hör i mellanregistret? Jag tänker såhär att om det skulle vara just stående vågor så tänker jag att dessa skulle höras även mitt i rummet och inte bara i närheten av väggar och tak. Detta pga den korta våglängden dessa frekvenser har. Så upplever jag inte att det är annat än i badrum eller väldigt kala och små betongrum, men då pratar vi ändå snarare mellanbas/nedre mellanregister. typ frekvenser under 200-300 Hz. I ett gipsväggat rum av normal vardagsrumsstorlek borde det knappast finnas några tydliga rumsmoder ovanför 100 Hz utan det är mest kamfiltereffekter orsakade av reflexer i närheten av väggar mm. Detta pga den naturliga diffuseringen/absorberingen av högre frekvenser. Jag misstänker att det är detta du hör egentligen, men jag kan ju ha fel. Men testa gärna att sjunga en så ljus ton du kan och rör dig i mitten av rummet, inte förändras ljudet något vidare förrän man kommer i närheten av en reflekterande vägg.

Egentligen är det petitesser detta vad man kallar saker och ting, stående vågor eller reflexer/kamfiltereffekter, men jag tycker ändå att det är viktigt att klargöra vad man egentligen pratar om eftersom det är ganska olika fenomen.

edit: Annars oavsett vad man vill kalla det så håller jag med om att gardiner och mattor inte kommer att påverka dessa frekvenser särskillt mycket. De är dock bra på att dämpa fladdereko och reflexer för högre frekvenser.

Återgå till Teknikforum