T/S först? Nä...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

T/S först? Nä...

Inläggav Svante » 2005-04-04 07:57

Tycker att detta är lite kul, en publikation från 1966, dvs bra mycket före T/S:

http://www.speech.kth.se/qpsr/pdf/1966/1966_7_3_007-022.pdf
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-04 10:15

Utgör detta hela liljencrants licentiatavhandling, eller är det något slags sammandrag?

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-04 11:38

Det verkar vara ett av två papper som ingick i licen, det andra handlade om "A filter bank speech spectrum analyzer".
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-04 11:43

Ok!

Tack för info!

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Re: T/S först? Nä...

Inläggav PeterAkemark » 2005-04-05 03:13

Svante skrev:Tycker att detta är lite kul, en publikation från 1966, dvs bra mycket före T/S:

http://www.speech.kth.se/qpsr/pdf/1966/1966_7_3_007-022.pdf

Det är kul med framsynta svenskar, men jag har för mig att Thiele, T:et i T/S skrev sitt papper ungefär samtidigt i Australien (IRE tror jag det var). Smalls bidrag där emot kom senare,

.....eller är jag ute i dimman nu?

Mvh

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-05 11:13

Den första "hitten" på Thiele på JAES websökning ger:

Loudspeakers in Vented Boxes: Part 1
Volume 19 Number 5 pp. 382-392; May 1971

Men de kanske skrev någon annastans också? Small var -73.

malare

Inläggav malare » 2005-04-05 15:03

Loudspeakers in Vented Boxes: Part 1 presenterades först på I.R.E. Radio and Electronic Engineering Convention i Sydney i mars 1961.

Det står så i en not i Loudspeakers, An Anthology, Vol. 1

Thiele var lärare och mentor åt Small när han skrev sin doktorsavhandling i slutet på sextiotalet, som sedan publicerades i JAES.

Jag hade brevkontakt med Small för drygt tio år sedan och då sade han bl.a. att han hade väldiga problem med att få sina artiklar publicerade i JAES på den tiden. Lite märkligt med tanke på vilket genomslag dessa T/S-parametrar har fått sedan dess :?

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-05 17:23

malare skrev:Loudspeakers in Vented Boxes: Part 1 presenterades först på I.R.E. Radio and Electronic Engineering Convention i Sydney i mars 1961.

Det står så i en not i Loudspeakers, An Anthology, Vol. 1

Thiele var lärare och mentor åt Small när han skrev sin doktorsavhandling i slutet på sextiotalet, som sedan publicerades i JAES.

Jag hade brevkontakt med Small för drygt tio år sedan och då sade han bl.a. att han hade väldiga problem med att få sina artiklar publicerade i JAES på den tiden. Lite märkligt med tanke på vilket genomslag dessa T/S-parametrar har fått sedan dess :?

Mvh. Per Målare

Intressant! Det skulle betyda att (om presentationen innebar ett skrivet papper) att Liljen borde ha refererat till det... :D

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-04-05 19:23

Jo, det var ett papper, om det med det menas något som publicerats av någon vedertagen organisation som AES,IEEE,IRE eller likande. Om det skulle finnas någon anledning att Liljencrants skulle behövt visa det i sin avhandling kan jag inte uttala mig om. Det kan emellertid vara på sin plats att nämna två andra personer som också bidragit till utvecklingen av högtalare. Den första är Novak som skrev en del om basreflexhögtalare och ofta förekommer i litteraturreferenser, han hade ett förflutet hos Jensen om jag är rätt informerad. Den andra personen har möjligtvis haft ännu större inverkan på högtalarutvecklingen genom sina arbeten i att sortera ut samband och begrepp i högtalarvärlden och det är Benson, även han från australien. Benson har gjort långtgående analyser om basreflexhögtalare och har även utvecklat en hel del matnyttiga samband angående förluster i systemen, värt att fördjupa sig i. Dessa båda är samtida med Thiele och Small.

Mvh

Återgå till Teknikforum