Transformatorer MC-MM

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Transformatorer MC-MM

Inläggav Svante » 2005-04-08 11:45

Är det någon som vet var man kan köpa transformatorer för att koppla en MC-pickup till en MM-ingång?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Transformatorer MC-MM

Inläggav Morello » 2005-04-08 11:54

Svante skrev:Är det någon som vet var man kan köpa transformatorer för att koppla en MC-pickup till en MM-ingång?

Ja, jag tror att Lundahl har sådana. Annars kan du enkelt göra ett MC-steg med en JFET. 8)

Om kraven på dist inte är jättehöga, kan du ta en 2SK170, jorda source via 10 ohm//med stor konding, koppla drain till matningen(15V) via några hundra ohm, varefter utsignalens tas via konding från drain. :D Gör man allt rätt blir ingångsbruset cirka 1nV/rt(Hz).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-08 17:29

OK, det här är en lite udda applikation där vi ska använda en CT62-diskant som mikrofon... Det måste dessutom vara balanserad ingång (egentligen är det två högtalare i balanserad koppling).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-04-08 19:52

Jag tror att Ortophon i Danmark, dom som gör pickuper, har/säljer transfomatorer. Annars skulle jag rekomendera Marshall Leach Jr. koppling från 70-talet. En sorts balanserad koppling med två transistorer i GB-koppling. Tyst och med bra förstärkning. Leach är professor vid MIT/USA och har en hemsida

users.ece.gatech.edu/~mleach/

förstärkaren finns här
http://users.ece.gatech.edu/~mleach/headamp/

Jag har kanske ett antal kretskort nedpackade någonstans om det inte är för bråttom.

Låter som en intressant applikation, något som du vill beskriva mer av?

Mvh
Peter Åkemark

Återgå till Teknikforum