Sound Masking

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Sound Masking

Inläggav enJohn » 2014-09-18 16:34

Ja, nu är väl detta kanske inte hifi direkt och borde möjligen ligga under annan rubrik, men hur som helst:

På det kontor jag arbetar finns ett par större kontorslandskap. Föga förvånande känner en hel del anställda att de blir störda av prat och annat ljud. Det är i och för sig inte så konstigt, eftersom vi faktiskt behöver prata med varandra en hel del, men vad bryr sig väl en arbetsgivare om sådant? En av de mest irriterade kollegorna framförde idag önskemål om att installera något som heter "Sound Masking" och som sägs störa ut prat med hjälp av rosa brus. Själv känner jag mig väldigt skeptisk till att det skulle fungera, men jag har inga direkta argument för eller mot.

Jag undrar därför om det möjligen är någon här på forumet som kan uttala sig om funktion/nytta av ett system av den typ som beskrivs i i denna reklamtext från Herman Miller

Själv förstår jag inte mer än att de gjort (sannolikt rätt tvivelaktiga) mätningar av produktivitet, störnivå och stress när deras produkt varit inkopplad. Vad det egentligen säger - och om själva konceptet kan fungera - har jag svårare att avgöra.

/en john som pluggar igen öronen med lurar om dagarna

JM

Re: Sound Masking

Inläggav JM » 2014-09-18 18:33

enJohn skrev:Ja, nu är väl detta kanske inte hifi direkt och borde möjligen ligga under annan rubrik, men hur som helst:

På det kontor jag arbetar finns ett par större kontorslandskap. Föga förvånande känner en hel del anställda att de blir störda av prat och annat ljud. Det är i och för sig inte så konstigt, eftersom vi faktiskt behöver prata med varandra en hel del, men vad bryr sig väl en arbetsgivare om sådant? En av de mest irriterade kollegorna framförde idag önskemål om att installera något som heter "Sound Masking" och som sägs störa ut prat med hjälp av rosa brus. Själv känner jag mig väldigt skeptisk till att det skulle fungera, men jag har inga direkta argument för eller mot.

Jag undrar därför om det möjligen är någon här på forumet som kan uttala sig om funktion/nytta av ett system av den typ som beskrivs i i denna reklamtext från Herman Miller

Själv förstår jag inte mer än att de gjort (sannolikt rätt tvivelaktiga) mätningar av produktivitet, störnivå och stress när deras produkt varit inkopplad. Vad det egentligen säger - och om själva konceptet kan fungera - har jag svårare att avgöra.

/en john som pluggar igen öronen med lurar om dagarna

Kolla

http://www.ingenjorskarriar.se/pa_jobbe ... 846912.ece

Jag brukar på sommaren maskera trutarnas morgonsång med en relativt lågfrekvent fläkt.

Maskering kan vara bra men är ngt stressande.
Inget går upp mot att bygga isolerade arbetsrum. Jag har några gånger byggt om befintliga kontorslandskap till ljudisolerade o luftkonditionerade "glasburar" med produktivitetshöjning på över 10 ggr. Genom att öppna glasdörren kunde läkarna erhålla kontorslandskapets fördelar. Typ ljudkontakt om ngn patient i angränsande rum blev dålig o krävde omedelbar åtgärd.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-09-18 22:35

Intressant. Undrar hur en väl utformad lokal(akustiskt) skulle ge resultat på prestanda istället för sound masking?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-09-19 09:02

Jag hart för mig att det finns forskning om säger att just medelstora kontorslandskap är värst. En teori som skulle förklara detta är att man kan urskilja vad de andra säger och då blir störd i sina egna tankebanor. Konsekvensen av detta skulle vara att ett ökat bakgrundssorl skulle minska störigheten.

F*n trot.

Jag tror bara att man blir irriterad av det. Jag tror också att alla nya "fiffiga" sätt att organisera arbetsplatser för att spara ytor kommer att kosta mer än de smakar. Det är ett typexempel på där det finns några lättmätta kortsiktiga parametrar och ett antal svårmätta långsiktiga parametrar. Forskning tenderar att mäta det man mäktar emd, dvs de långsiktiga, svårmätta parametrarna glöms bort, man har ju inga resultat för dem. Resultatet blir en försämring, som man kunde ha förstått redan från början.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-09-19 09:12

Och när det plockas in konsulter för att minska ljudnivån så kommer det inga förslag som är i närheten av lika bra som i princip vilken medlem här skulle föreslå. Det blir några ecophonplattor till någonstans typ...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2014-09-19 12:05

Som jag förstod av reklamtexten så skulle Sound Masking ge bättre effekt än ett väl dämpat kontorslandskap. Å andra sidan vet jag inte riktigt vad dom menar med det. Den dämpning som sitter där nu är ju traditionella plattor i taket och dom känns för mig som (knappt) lekman väldigt hårda för att absorbera tal. Men jag vet inte om ett påfört rosa brus skulle vara bättre.

Den artikel som JM hänvisar till läste jag i något annat sammanhang. Min (inte alltför begränsade) erfarenhet är dock att sådant som kan klassas som arbetsmiljö alltid och oavkortat får underordna sig ekonomiavdelningens vilja och direktiv. Vi lär med andra ord få fortsätta att sitta i landskap. Kanske till och med flexibla sådana, där man inte har en egen plats. I vår verksamhet finns heller ingen (motsvarande) produktionsingenjör som månar om kvaliteten i själva verksamheten eller kan räkna på eventuella produktionsminskningar.

Men ett mysigt rosa brus kanske är lösningen?

/en john som undrar om det också åtföljs av en rosaskimrande dimma

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2014-09-19 21:29

Produktiviteten är svår att mäta, antalet kvadratmeter/person är lätt att mäta. Ljudlig avskärmning krockar med visuell öppenhet. Arkitekter jobbar med synen och är mästare på att visualisera sina idéer med bilder. Ett undertak, hur bra det än är, tar bara bort reflexbidraget, inte direktljudet. Om man lägger till skärmar får man en viss minskning av ljudutbredningen/störningen, men inte i närheten av vad som uppnås med cellkontor.

Jag sitter i ett öppet landskap, ca 10 pers, och trivs riktigt bra med det. Vi har inget rosa brus, ganska lågt trafik- och ventilationsbuller. Tidigare har jag under 25 år suttit i cellkontor. För mig har det öppna landskapet mer fördelar än nackdelar jämfört med cellkontoret. Fast man får tänka sig för och inte peta näsan vid fel tillfälle :D

Återgå till Teknikforum