Moderator: Redaktörer
Kentare skrev:Funderar lite på hur mycket teknik man behöver kunna för att ultimat kunna njuta av sina fonogram? Tex vid nyinköp, vilka apparater behöver jag för att kolla att mina nya saker är totalt transparent, och vad behöver man kunna för att kunna läsa av. Var hittar jag info, fakta osv?
Svante skrev:Jag håller också med Per. Det är först när du börjar söka förklaringar till varför ditt och datt händer, eller om du ska göra välgrundade beslut för förändringar som du behöver förstå fysiken.
paa skrev:Det är väl inte så att Kentare skrivit under annat nick tidigare?
tänk om man inte fick köpa hifi, utan ingenjörexamenBill50x skrev:Jag använder mina öron när jag lyssnar på musik. Så hoppas jag att ni andra gör och inte bedömer återgivningen efter faktablad eller annat.
Läs Amits inlägg ovan, så slipper jag skriva alltsammans igen.
/ B
Kentare skrev:paa skrev:Det är väl inte så att Kentare skrivit under annat nick tidigare?
Nej, varför undrar du?
paa skrev:Kentare skrev:paa skrev:Det är väl inte så att Kentare skrivit under annat nick tidigare?
Nej, varför undrar du?
För att det är väl ingen "duvunge" som oförhappandes kommer med frågor om transparanta apparater, eller kallar skivorna för fonogram osv.
Kentare skrev:Svante skrev:Jag håller också med Per. Det är först när du börjar söka förklaringar till varför ditt och datt händer, eller om du ska göra välgrundade beslut för förändringar som du behöver förstå fysiken.
Så du Svante blir inte arg om jag frågar något om masvis?
BORIS skrev:Även om de värsta avarterna finns här
paa skrev:Kentare skrev:paa skrev:Det är väl inte så att Kentare skrivit under annat nick tidigare?
Nej, varför undrar du?
För att det är väl ingen "duvunge" som oförhappandes kommer med frågor om transparanta apparater, FE-tester eller kallar skivorna för fonogram osv.
Kentare skrev:Funderar lite på hur mycket teknik man behöver kunna för att ultimat kunna njuta av sina fonogram? Tex vid nyinköp, vilka apparater behöver jag för att kolla att mina nya saker är totalt transparent, och vad behöver man kunna för att kunna läsa av. Var hittar jag info, fakta osv?
grafpro skrev:.. Sanningen är att nästan vilka som helst prylar före högtalarna låter prick likadant.
AndreasArvidsson skrev:Han skrev "nästan" och jag håller med. Skillnaden i ljudkvalité mellan den mesta elektroniken är försumbar i jämförelse med högtalare och rum i mina ögon. Inte obefintlig, bara försumbar.
Bill50x skrev:Så skönt att det finns plats för olika åsikter
Men, man behöver inga tekniska kunskaper alls för att lyssna. Hör man skillnad så väljer man det bästa man har råd med, hör man ingen skillnad väljer man den snyggaste/billigaste/etc. Att gräva ner sig i teknikaliteter är bara att slösa tid. Använd öronen istället.
/ B
grafpro skrev:Kentare skrev:Funderar lite på hur mycket teknik man behöver kunna för att ultimat kunna njuta av sina fonogram? Tex vid nyinköp, vilka apparater behöver jag för att kolla att mina nya saker är totalt transparent, och vad behöver man kunna för att kunna läsa av. Var hittar jag info, fakta osv?
Det är faktiskt ett nytt och intressant sätt att ställa den centrala frågan och sättet att fråga styr ju ofta svaret en hel del. På första delfrågan - hur mycket teknik man behöver kunna för att lyssna med behållning är förstås grundsvaret "inget alls" som redan sagts. Men till det måste läggas det faktum att ingen anläggning i världen ens kommer nära upplevelsen av levande musik. Framförallt är alla högtalare undermåliga, de flesta mycket undermåliga. Det betyder att upplevelsen blir av ett annat slag, eller i bästa fall med någon antydan till upplevelsen av levande musik. Då är det bra om man har ett tekniskt kunnande och en vana att höra och bedöma bristerna.
Där kör det ihop sig rejält. Det tekniska kunnande man får av försäljare, fackpress och i de flesta fall från hifinördar i bekantskapskretsen är mestadels totalt nonsens. Det vanliga tugget om vikten av "inspelning", vikten av att anläggningens delar samspelar, vikten av bra kablar och kontakter, att analogt ljud har kvaliteter som digitalt saknar, att rör ger en annan slags watt än transistorer, med mera med mera saknar nästan totalt verklighetsgrund. Sanningen är att nästan vilka som helst prylar före högtalarna låter prick likadant. Prova att be en försäljare i en hifibutik eller på en mässa att bevisa sina påståenden genom att omedelbart delta i en blind lyssning där du kopplar om och säljaren lyssnar! De blir extremt nervösa och ställer aldrig upp. I stället vill de påstå saker på teknisk grund, vilka alltid är mer eller mindre nonsens.
En säljare, ett proffs i branschen, på årets SweetSpot förklarade exempelvis att den svaga basen i hans högtalare berodde på att vi satt för nära. Om man sitter på en halv våglängds avstånd hör man bara halva vågen. Klart att det blir svagt! Ett annat proffs i en hifibutik fick frågan hur biwiring verkligen påverkar ljudet. Svaret blev att ljudet blir "luftigare", det hörs tydligt och beror på att strömmen till de olika elementen får gå ostörd genom egna ledningar. Samtidigt menade han att det är lite svårt att förklara tekniskt eftersom ju de två kabelparen är sammankopplade i båda ändar - det sitter ju ett bläck mellan anslutningarna på högtalarna!
Man gör klokt i att inte lyssna på säljare alls, och att inte läsa tidningar som Hifi&Musik. Om man tror att man får relevant tekniskt kunnande där så är man grundlurad.
Det lite längre svaret blir då att tekniskt kunnande om länkarna före högtalarna är meningslöst för en konsument, och att det kunnande man lätt kan inhämta i sin omgivning dessutom är av extremt dålig kvalitet. Men lite tekniskt kunnande om högtalarmätning skadar inte, det gör det lättare att lära sig lyssna efter de grövsta felen i högtalare.
Då kommer man också över på andra delfrågan - hur mäter man och hur tolkar man resultaten? I all blygsamhet har jag beskrivit vad jag tror är meningsfullt i en artikel på http://carlssonkult.se/measuring.aspx .
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Han skrev "nästan" och jag håller med. Skillnaden i ljudkvalité mellan den mesta elektroniken är försumbar i jämförelse med högtalare och rum i mina ögon. Inte obefintlig, bara försumbar.
Så skönt att det finns plats för olika åsikter
Men, man behöver inga tekniska kunskaper alls för att lyssna. Hör man skillnad så väljer man det bästa man har råd med, hör man ingen skillnad väljer man den snyggaste/billigaste/etc. Att gräva ner sig i teknikaliteter är bara att slösa tid. Använd öronen istället.
/ B
Svante skrev: jag tror att man gör sig en otjänst om man tror att alla har en medfödd förmåga att utvärdera anläggningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster