Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Nej det vill du inte, du vill ha elementen i varsin låda.
heliac skrev:Johan_Lindroos skrev:Nej det vill du inte, du vill ha elementen i varsin låda.
Jaså
Utveckla tack.
heliac skrev:Kanske köra på nummer 10 i den här...hyfsat lika element.
http://www.jblpro.com/pub/manuals/enclgde.pdf
Komorok skrev:Jag håller med Cortado också.
bakerman22 skrev:Komorok skrev:Jag håller med Cortado också.
![]()
![]()
![]()
![]()
Cortado skrev:Elementet ifråga har hög fs, enligt databladet når den f3 vid ca 60-70 hz i en sluten låda på 600L. Mina snabbsimuleringar igår pekade på att elementet snabbt når sin lägsta f3 (alltså med relativt liten volym). Att göra en portad låda till det elementet kommer ge den ett skarpt knä och du kan i bästa fall nå låga 30hz vid -3dB. Om du skall EQ'a så bör du bygga slutet för att få ett flackare fall nedåt. Om du nu vill bygga något som skall tjäna som subb så hade jag kanske labbat lite isobarik med den för att få en så liten låda som möjligt.
Tycker jag!
heliac skrev:Ok. Tack för konstruktiv input. Jag bygger gärna en sluten låda om det blir bättre.
Lådan skall tjäna som subb tillsammans med ett par gamla JBL L100T GI, det kommer att spelas rock och hårdrock endast. Både modernt och äldre. Jag vill elementen skall synas på klassiskt vis med galler och så, lite PA-känsla.
heliac skrev:Cortado skrev:Elementet ifråga har hög fs, enligt databladet når den f3 vid ca 60-70 hz i en sluten låda på 600L. Mina snabbsimuleringar igår pekade på att elementet snabbt når sin lägsta f3 (alltså med relativt liten volym). Att göra en portad låda till det elementet kommer ge den ett skarpt knä och du kan i bästa fall nå låga 30hz vid -3dB. Om du skall EQ'a så bör du bygga slutet för att få ett flackare fall nedåt. Om du nu vill bygga något som skall tjäna som subb så hade jag kanske labbat lite isobarik med den för att få en så liten låda som möjligt.
Tycker jag!
Ok. Tack för konstruktiv input. Jag bygger gärna en sluten låda om det blir bättre.
Lådan skall tjäna som subb tillsammans med ett par gamla JBL L100T GI, det kommer att spelas rock och hårdrock endast. Både modernt och äldre. Jag vill elementen skall synas på klassiskt vis med galler och så, lite PA-känsla.
heliac skrev:Det kommer vara aktiv delning. Elementen kommer från ett par gamla Dynacord 2x15"-lådor som varit baslådor på ett diskotek. Jag installerade nya grejer där i början av 90-talet och fick då dessa lådor. Lådorna har jag inte kvar utan sparade bara elementen.
Då siktar jag på slutet nånstans mellan 150-200 L.
Cortado skrev:
Jag håller nu även med bakerman.
Cortado skrev:Elementet ifråga har hög fs, enligt databladet når den f3 vid ca 60-70 hz i en sluten låda på 600L. Mina snabbsimuleringar igår pekade på att elementet snabbt når sin lägsta f3 (alltså med relativt liten volym). Att göra en portad låda till det elementet kommer ge den ett skarpt knä och du kan i bästa fall nå låga 30hz vid -3dB. Om du skall EQ'a så bör du bygga slutet för att få ett flackare fall nedåt. Om du nu vill bygga något som skall tjäna som subb så hade jag kanske labbat lite isobarik med den för att få en så liten låda som möjligt.
Tycker jag!
RogerGustavsson skrev:Men blir det inte lite knas att köra med en subb som rullar av så tidigt som kanske 70 Hz?
fonzeka skrev:Vas är angivet till 0,28 mc vad nu det motsvarar?
fonzeka skrev:Johan_Lindroos: RCF L15/P200 och RCF L15/P200 AK som jag antar du tittade på är två olika element.
Vas är angivet till 0,28 mc vad nu det motsvarar?
Johan_Lindroos skrev:fonzeka skrev:Johan_Lindroos: RCF L15/P200 och RCF L15/P200 AK som jag antar du tittade på är två olika element.
Vas är angivet till 0,28 mc vad nu det motsvarar?
A-ha, stämmer bra det!Det var AK-varianten som jag hamnade på.
Nu kollar jag på RCF:s hemsida igen...
L15P400: (utan några ändelser)
Där står:
Resonance frequency: 36 Hz
Total factor: 0.25 (antar de menar Qts)
Equivalent Cas air load: 160 liters (antar de menar Vas)
Alltså verkar det vara flera olika bud på vad parametrarna har för värden.![]()
Det blir liksom meningslöst att ta fram ett lådförslag när det är så oklart vad som gäller.
För övrigt tycker jag att elementet lämpar sig bättre för PA-bruk än som subbas till en hifi-anläggning, i alla fall om det inte EQ:as. MED EQ kan det vara användbart för hajfaj.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster