Hur låter en dålig DAC?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Hur låter en dålig DAC?

Inläggav PerStromgren » 2014-12-03 12:56

Som ni kanske vet snobbar jag med att dagligdags använda en veteran-CD-spelare, en Marantz CD80 från 1988. Det sägs ju att utvecklingen går framåt; finns det kanske bättre DAC:ar än den som sitter i min CD-spelare? 8O

Om jag nu ska prova det, vilka skillnader ska jag lyssna efter? Det enklaste jag kan göra är att rippa en CD och köra via min Squeezebox receiever och jämföra. Kan den klassas som modern, introducerad 2008? Enligt spec har den en Wolfson DAC, 24-bit WM8501, 44.1kHz & 48kHz. Om inte, vad borde jag lyssna på i stället som ger hörbara skillnader? Nattsömnen är det inget fel på, så det måste vara hörbara skillnader.

Två frågor, alltså:

1. Vad ska jag lyssna efter när det kommer till skillnader mellan en gammal och en modern DAC?
2. Vad skulle kunna vara en tydlig förbättring på DAC-sidan för mig?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Re: Hur låter en dålig DAC?

Inläggav murgatroyd » 2014-12-03 13:13

Inget direkt svar på dina 1 & 2 frågor, men...
... bara för att jämföra: i detta fall det jag lyssnar på datorn med: Jag hade tidigare en Sound Blaster X-Fi HD som även har RIAA ingång, därav inköpet egentligen då jag rippade några LP för ca 3år sedan.
Lät OK som DAC tyckte jag. ca 1000:- då och då även med hörlursstärkare.
http://www.soundblaster.com/products/So ... x#features
Bild

Skaffade i somras en Cambridge DACMagic 100 istället (saknar RIAA och hörlursstärkare) och ljudet fick ett mycket större lyft än jag föreställt mig.
ca 1600:-
http://www.soundblaster.com/products/So ... x#features
Bild

Lite oväntat att skillnaden var så pass stor, men helt klart en stor ljudlig förbättring på alla typer av musikfiler, både mp3 och typ 24/192 FLAC:ar
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-03 13:26

murgatroyd skrev:Sound Blaster X-Fi HD som även har RIAA ingång, därav inköpet egentligen då jag rippade några LP för ca 3år sedan.
Lät OK som DAC tyckte jag. ca 1000:- då...

Har du någon uppfattning om denna låter bättre eller sämre än vad som finns i en Squeezebox Classic?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2014-12-03 13:46

Tyvärr inte, aldrig lyssnat på en Squeeezebox faktiskt! 8O

Omdömena på tex Prisjakt stämmer bra med de jag själv upplevt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=759855
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-12-03 15:30

När jag testade BRIK från Kjell & Co stannade ljudet mellan högtalarna på ett sätt som varken var trivsamt eller normalt. Den åkte tillbaka illa kvickt. DAC-9 som jag har nu öppnade upp ljudbilden igen, men det var inte någon hysterisk skillnad mellan att använda datorns egen DAC och ett försteg, men eftersom jag inte hade något försteg valde jag en DAC som kunde dubblera som det och på köpet fick jag även en hörlursförstärkare. Kändes som mycket för pengarna även om det var mycket pengar (jämfört med en BRIK, eller ingen alls alltså).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-12-03 15:58

Jag skulle vilja påstå att en dålig dac låter just dåligt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-03 17:47

Fjonkalicious skrev:Jag skulle vilja påstå att en dålig dac låter just dåligt.

Hjälpsamt, verkligen! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-03 17:48

hifikg skrev:När jag testade BRIK från Kjell & Co stannade ljudet mellan högtalarna på ett sätt som varken var trivsamt eller normalt. Den åkte tillbaka illa kvickt. DAC-9 som jag har nu öppnade upp ljudbilden igen, men det var inte någon hysterisk skillnad mellan att använda datorns egen DAC och ett försteg, men eftersom jag inte hade något försteg valde jag en DAC som kunde dubblera som det och på köpet fick jag även en hörlursförstärkare. Kändes som mycket för pengarna även om det var mycket pengar (jämfört med en BRIK, eller ingen alls alltså).

OK, jag kan lyssna efter ändringar i ljudbilden. Det ska jag göra med mina befintliga apparater, så får vi höra!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-03 18:12

Ljudbilden, upplevelsen av holografi, liksom små nyansskillnader som försvinner när det grovtolkas istället för med högre upplösning.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-12-03 18:15

fråga 2 kanske en beggad Lavry da 10 där du nyttjar förstegsdelen i Lavryn också. Kostar kanske 4-5 kkr idag.
Rejält lyft jfrt med Squeezebox i alla fall.
Nuforce-dacen får fin kritik också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Emarossa

Inläggav Emarossa » 2014-12-04 08:11

För ett par år sedan köpte jag en DacMagic när de var ganska nya kostade runt 2500kr efter att ha haft den i närmare 3 år bytte jag upp mig till en Musical Fidelity M1 som kostade de dubbla ska jag vara helt ärlig så märkte jag knappt någon skillnad, många hade säkert ansett att DacMagic lät bättre, de känns som en smaksak i grund å botten.

Skillnaden jag märkte var att M1 hade ett renare ljud, lite större ljudbild. Basen var lite svagare å ljusare. Just då spelade jag med ett par SF Cremona auditor tillsammans med någon primare kommer inte ihåg exakt vilken. Man kanske kan säga att M1:an spelade musiken som den "ska spelas" precis som när man jämnför en MP3 mot en FLAC av samma låt så är basen lite grumligare och mörkare i MP3an.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-04 09:28

Tänker man rent tekniskt på vad en DAC gör så ser jag primärt 3saker som kan gå fel:
1: Den lägger till störningar i form av brus och brum. Detta borde dock vara väldigt ovanligt.
2: Den brister i noggrannhet och återskapar inte vågformen korrekt med alla detaljer.
3: Den lägger på dist.

Så (väldigt förenklat såklart) så tror jag att en dålig DAC distar och har låg upplösning. Jag vet dock inte om jag någonsin hör ett riktigt bra exempel på en dålig DAC så jag spånar mest nu.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2014-12-04 10:37

Inför SolaGÖK:en så lyssnade jag igenom mitt material på min analogt kopplade Denon DVD-2930 för att kunna sätta nivåerna.

I låt två ungefär så tyckte jag det var lite "platt och sameness" över låtarna, inte alls vad jag tyckte mig lyssnat fram tidigare, men fortsatte att lyssna och nu hördes det rätt väl på resten av låtarna.
Tänkte först bränna ut en ny skiva men tog en provlyssning via datorn och Foobar, det lät bra. Testade via digitalt kopplad Squeezebox och det lät också bra. Provade då att koppla in Denon DVDn digitalt till Denon AVR och då lät det som jag var van vid.

Hur ska man beskriva det här då, dålig dynamik, platt ljudbild, lite "filt över diskanten" känsla.

Nu vet jag inte såklart om Receivern gör jobbet rätt, men jag föredrar helt klart ljudet från den DAC:en.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-12-04 10:51

En riktigt dålig DAC låter jättemycket :D Problemet är vad som menas med det. Normalt så upplevs ljudet som mindre. Luft, rymd och närvaro blir det mindre av. Klenare bas, mer beslöjat, tråkigare, mer färglöst, urvattnat. Diskanten kan upplevas som grötig. Det är mina upplevelser av den typ av distorsion som man kan få i en DAC. Summan blir att man hör att det finns något i vägen som lägger sin prägel och tar bort glädjen i att lyssna vidare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-04 12:35

Tack, killar, nu har jag fått litet att lyssna efter! Speciellt bra var tipset om låten som ingick i battlet med Empa, som jag ju har tillgång till.
... tycker jag!

Per

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-12-04 13:08

Vill du låna en DacMagic och en Matrix mini-i som bara samlar damm här hemma ?
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-04 15:32

Doofus skrev:Vill du låna en DacMagic och en Matrix mini-i som bara samlar damm här hemma ?

Gärna, men jag har inte vägarna förbi dig i närtid, tyvärr!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-04 15:39

petersteindl skrev:En riktigt dålig DAC låter jättemycket :D Problemet är vad som menas med det. Normalt så upplevs ljudet som mindre. Luft, rymd och närvaro blir det mindre av. Klenare bas, mer beslöjat, tråkigare, mer färglöst, urvattnat. Diskanten kan upplevas som grötig. Det är mina upplevelser av den typ av distorsion som man kan få i en DAC. Summan blir att man hör att det finns något i vägen som lägger sin prägel och tar bort glädjen i att lyssna vidare.

Precis den sortens skillnader jag hittade mellan en snorbillig Philips-dvd och samma spelare med en Benchmark DAC1 efter sig. ( Den initiala reaktionen var dock hur pass liten skillnaden var, det tog en stund för lyssningsron och koncentrationen skulle infinna sig för att skillnadena skulle träda fram. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-12-04 15:48

PerStromgren skrev:
Doofus skrev:Vill du låna en DacMagic och en Matrix mini-i som bara samlar damm här hemma ?

Jag jobbar ju med logistik, jag skickar givetvis grejerna från jobbet :)
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-04 15:57

Doofus skrev:
PerStromgren skrev:

Jag jobbar ju med logistik, jag skickar givetvis grejerna från jobbet :)

Åhå! Vad behöver jag göra?
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-04 16:07

När det gäller hur D/A-omvandlare låter så tycks det ofta en massa som jag tror inte skulle stämma om samma personer lyssnade blindat och nivåkalibrerat. Ofta är skillnaderna mycket, mycket små. Särskilt spelandes musik.

Det ska rätt mycket klockfel och andra fel till (enl mina öron), för att man ska få säkert identifierbara perspektivfel och annat. Inte sällan visar sig dessutom andra mer lättidentifierade fel samtidigt som man får konstigheter i stereobilden (hörbart brus, modulationsbiljud och annat missljud), men de nämns nästan aldrig i sammanhanget.

Jag tror att mycket av de skillnader som diskuteras är ren inbillning, påverkan av sådant man läst eller hört eller en upplevd skillnad pga att man inte lyssnat vid exakt samma ljudnivå. Jag har sett bevis på det också och sett vad som kan hända med de där skillnaderna efter att man nivåkalibrerat...

Om man hör stora skillnader så är det något som inte stämmer eller så är minst ett av testobjekten riktigt uselt.
-På självvald "semester".

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-12-04 16:17

PerStromgren skrev:Åhå! Vad behöver jag göra?

Jag pm:ar ! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-12-05 16:45

En dålig DAC låter taffligt.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-05 18:00

Ja, det blir liksom drulligt ljud.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-05 21:05

Pöbeljazz . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-06 14:35

Ett intressant ämne. Jag brukar själv roa mig att växla mellan att låta min cd, eller receiver agera dac. Kan tycka att det finns en liten skillnad mellan dem, om den lilla skillnaden kan vara värd mycket låter jag vara osagt. Jag får för mig att jag tycker att cdn spelar något mer bas samt att diskanten låter något mjukare, sen om det är positivt eller negativt har jag inte riktigt bestämt mig för.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-12-06 15:08

Doofus är bnussig och lånar ut två DAC:ar som jag kan använda som jämförelseobjekt till min gamla CD-spelare. Det ska bli intressant att jämföra!

Jag återkommer givetvis med mina mina intryck!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-06 15:19

PerStromgren skrev:
Jag återkommer givetvis med mina mina intryck!

Ja gör gärna det! :)

Användarvisningsbild
akeda

Inläggav akeda » 2014-12-06 16:02

RogerJoensson skrev:När det gäller hur D/A-omvandlare låter så tycks det ofta en massa som jag tror inte skulle stämma om samma personer lyssnade blindat och nivåkalibrerat. Ofta är skillnaderna mycket, mycket små. Särskilt spelandes musik.

Det ska rätt mycket klockfel och andra fel till (enl mina öron), för att man ska få säkert identifierbara perspektivfel och annat. Inte sällan visar sig dessutom andra mer lättidentifierade fel samtidigt som man får konstigheter i stereobilden (hörbart brus, modulationsbiljud och annat missljud), men de nämns nästan aldrig i sammanhanget.

Jag tror att mycket av de skillnader som diskuteras är ren inbillning, påverkan av sådant man läst eller hört eller en upplevd skillnad pga att man inte lyssnat vid exakt samma ljudnivå. Jag har sett bevis på det också och sett vad som kan hända med de där skillnaderna efter att man nivåkalibrerat...

Om man hör stora skillnader så är det något som inte stämmer eller så är minst ett av testobjekten riktigt uselt.

+1
Den mest märkbara skillnaden mellan dacar är nog utnivån, vilket gör alla jämförelser utan noggrann kalibrering meningslösa.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-12-06 16:18

Mmm, verkar vara svårt att få till en rättvis jämförelse i hemmiljö. För det behöver väl nivåmatchas ned till 0.2dB om jag inte minns fel?

Nästa

Återgå till Teknikforum