Meridian EBA - rappakalja?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Meridian EBA - rappakalja?

Inläggav Kraniet » 2015-01-01 19:58

Meridian har en funktion i sina högtalare som de kallar EBA(inte EBS), som fördröjer de högre frekvenserna så att de är tidsmässigt i synk med basen. Se citatet

High or low, all sounds travel at the same speed, so all the sounds from a live musical event arrive at your ear at the same time, whatever frequencies they contain. Loudspeakers, however, have a problem when playing low frequency sounds at the same time as mid and high frequencies – the bass arrives late, and the deeper the sound, the later it arrives. This delayed bass causes music to lose its impact and reduces the sense of the recorded space – it is often described as “boomy”.

The goal is to have time-accurate loudspeakers, where all reproduced frequencies start and end at the same time. In a loudspeaker, this timing is affected by the crossover, driver, and enclosure 
type. To eliminate the delay between low, and mid and high frequencies, Meridian has designed a combination of digital filters and time delays for the mid and high frequencies. This solution enables the mid and high frequencies to “wait” for the low frequencies, delivering perfectly-timed music playback.

Mid and high frequencies are delayed to time-align them, while upper bass is delayed with a special type of patented filter. These features must 
be implemented entirely in the digital domain, making them impossible to achieve in any passive or analogue-active loudspeaker design.

Enhanced Bass Alignment provides accurate time-alignment of the drivers in the system, delivering exceptional imaging and a clear, transparent, more lifelike sound.
[/img]

Stämmer detta verkligen? Är basen i högtalare faktiskt "efter" de höga frekvenserna eller är det ett missförstånd?
Senast redigerad av Kraniet 2015-01-02 12:28, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
gonkius

Re: Meridian EBS - rappakalja?

Inläggav gonkius » 2015-01-02 11:59

Stämmer inte alls, Meridian kallar det EBA.
Maskinist på Holodeck 2

Kraniet

Re: Meridian EBS - rappakalja?

Inläggav Kraniet » 2015-01-02 12:30

gonkius skrev:Stämmer inte alls, Meridian kallar det EBA.

:) tänk vad en bokstav kan göra..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Meridian EBA - rappakalja?

Inläggav KarlXII » 2015-01-02 12:34

EPA? 8O

Meridian då....
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2015-01-02 16:56

Låter som väldig ansträngning för att ha en plan baffel istället för att reglera lyssnaravståndet på elementen.

Det finns väl några trådar om "aukustiskt/vågutbrednings-centrum" för olika element?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-01-02 18:37

Bagaget skrev:Låter som väldig ansträngning för att ha en plan baffel istället för att reglera lyssnaravståndet på elementen.

But the listeners are all quite baffled :mrgreen:

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-02 19:56

Bagaget skrev:Låter som väldig ansträngning för att ha en plan baffel istället för att reglera lyssnaravståndet på elementen.

Det finns väl några trådar om "aukustiskt/vågutbrednings-centrum" för olika element?

Fast ser man på de lägsta frekvenserna så handlar det om några meter förskjutning enligt resonemanget de för, så det är inte så praktiskt görbart att fixa det med stegad baffel.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2015-01-03 01:36

MiaM skrev:

But the listeners are all quite baffled :mrgreen:

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2015-01-10 12:09

Jag kör ett helaktivt 2,5 vägs delat mot basmoduler. Jag har mätt upp alla ingående register och tidsjusterat dem så att de når lyssninsplatsen samtidigt.
Det handlar om delay av höga register för att möta basmodulerna. Om man mäter tiden på basmodulerna separat, efter pålagda peq/filter ingrepp så kan gångtiden bli motsvarande meter längre.
Det var Harryup som påtalade fenomenet i någon tråd, för några år sedan. Efter mycket trixande och rattande så tycker jag att min ljudåtergivning blir bättre när jag tidskompenserar.

När disskusionen var uppe så vill minnas att IÖ hade invändningar mot att göra så. Problemet för mig då var att jag inte begrep IÖ's förklaringar :oops: :) .
Så jag har kört på för att jag tyckte att det lät bättre.
Min förhopping är att disskusionen tar fart igen. Jag kanske förstår det bättre nu...? :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-01-10 18:22

ja jag har också fått uppfattningen att det är felaktigt att påstå att basen kommer "senare". Men jag vet inte. Meridian har ju lagt ner en hel del möda (vad det verkar) på att fixa till det hela.
Men om man istället har två element på var sin sida om en låda, vad händer då? Då måste ju summan av de två elementens "förskjutning" bli mitt emellan de två?
Mvh
Magnus

Återgå till Teknikforum