Moderator: Redaktörer
Alton skrev:jämförde Plaintive Rumba med Lisa Ekdahl.
Svante skrev:Alton skrev:jämförde Plaintive Rumba med Lisa Ekdahl.
Hmm. Jo det är en hyfsat ren inspelning, och nu lyssnar jag inte i några vidare bra högtalare och via Spotify, men jag tror att det är fixat ganska mycket med pianot. Anslagen är liksom borta och allt har samma nivå. Hmm2. Nu är jag OT, du ville ju att det skulle handla om högtalarna. My bad.
Alton skrev:Antag att jag skulle ta mig en flaska ful-whisky, sätta mig i badkaret och sjunga lite Tom Waits. Det skulle varken se bra ut eller låta vackert, men om vi antar att någon hör mig - skulle det höras att det var jag. I varje fall för någon som känner igen min röst. Det skulle rimligen låta som mig, när jag sitter i ett badrum och sjunger.
Eftersom vi är väldigt bra på att känna igen just röster är det inte ett helt rättvisande exempel. Rösten måste förvanskas mycket för att bli svår att känna igen. Men, under lite snällare förhållanden kan jag tycka att även ett instrument borde förmedlas på ett trovärdigt sätt - även om miljön färgar av sig. Det där pianot kanske inte låter som på inspelningen, men det borde bli en realistisk återgivning av ett piano med den färgning som miljön ger.
Bill50x skrev:Framför allt gillar jag inte den kraftigt reglerade akustiken som många här förordar.
...möblerat med soffa bokhylla gardiner matta osv. Det ger både dämpning och diffusion, helt tillräckligt för mig.
Däremot är det så att örat/hjärnan är mycket väl utvecklad när det gäller igenkänning i olika miljöer. Röster är vi suveräna på,
musikinstrument kanske något mindre.
Låter som någon av förstärkarna var ruggigt dålig eller väldigt dålig på att driva högtalarna. Bumlighet har väl ingenting med dist att göra? Eller så är vi inte överens om vad det begreppet innebär...Det är en annan sak med disten man får från elektroniken. Vår hjärna är inte utvecklad för att hantera/kompensera för denna och därför stör den oss mer, även om den är bara bråkdelen av vad högtalare och rum kan ställa till med. Jag har själv varit med om hur en bumlig återgivning försvann när jag bytte förstärkare.
RogerJoensson skrev:Bumlighet har väl ingenting med dist att göra? Eller så är vi inte överens om vad det begreppet innebär...
Svante skrev:...men ska man testa högtalare så bör man göra det med en bra inspelning.
Alton skrev:För gitarr gillar jag att testa med Miroslav Tadic & Vlatko Stefanovski - More Sokol Pie, Rylynn med Don Ross & Andy McKee, Hanuman med Rodrigy y Gabriela (kanske bättre för transientsvar), eller nåt med Ana Vidovic (det som finns på Spotify är inte renaste inspelningarna men tonen i gitarren förmedlas väldigt väl).
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Bumlighet har väl ingenting med dist att göra? Eller så är vi inte överens om vad det begreppet innebär...
Dist = distorsion. Distorsion = avvikelse. Linjär dist är frekvensgångsavvikelser, olinjär dist är typ IM, THD och liknande.
RogerJoensson skrev:Jag tror det är första gången jag stött på någon som menar tonkurvefel när de säger "dist"... -Som gjort för missförstånd.
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Jag tror det är första gången jag stött på någon som menar tonkurvefel när de säger "dist"... -Som gjort för missförstånd.
Jag menade ALL dist. Men visst kunde jag varit tydligare och skrivit linjär resp olinjär dist.
/ B
Svante skrev:Fö kan man invända mot begreppen linjär och olinjär distorsion map att det inte alls är distorsionen som är olinjär, det är systemet som man mäter på som är det.
Alternativt får man skrota begreppet THD, som ju är ett förhållande mellan övertonernas amplitud och grundtonens. Alltså att distorsion är en konsekvens av olinjäriteten, inte att den är olinjäriteten.
petersteindl skrev:Svante skrev:Fö kan man invända mot begreppen linjär och olinjär distorsion map att det inte alls är distorsionen som är olinjär, det är systemet som man mäter på som är det.
Alternativt får man skrota begreppet THD, som ju är ett förhållande mellan övertonernas amplitud och grundtonens. Alltså att distorsion är en konsekvens av olinjäriteten, inte att den är olinjäriteten.
Ok, vi får döpa det till TH.
För övrigt kan man diskutera vad som menas med 100 % THD?
Alton skrev:Vad får ett piano att låta som ett piano?
Objektivisten skrev:Alton skrev:Vad får ett piano att låta som ett piano?
Pianot?
Svante skrev:Objektivisten skrev:Alton skrev:Vad får ett piano att låta som ett piano?
Pianot?
Nä, pianisten.
Kraniet skrev:Men kan man inte höra det i lurar så finns kanske inte informationen där.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster