Veckans drink

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Veckans drink

Inläggav Kronkan » 2015-01-09 21:12

Tequila Sunrise
Nu allvar igen. Inte ny drink varje dag. En ny i veckan får ju räcka.

På jobbet fick jag lite krav på att åstadkomma en drinklista till Påsk med recept. Julens drinklista med recept hade ju varit populär hos vissa. Men sa som det var, att jag nu är mera inne på lite mera somriga saker. Vad som är påskens drinkar är lite mera diffust just nu. Men får väl hitta på något ljust grönt.

Skiktad drink
Men här en skiktad drink. Denna drink bygger på att söta vätskor är tunga. Skiktningen skapas genom att luta glaset och hälla grenadinen efter kanten. Underlättas säkert om man har en pip. Då rinner den röda/söta väskan ner efter glasets kant. Sunrise skapas.

Finns varianter
”Tequila Sunrise skapades sannolikt i 1930-talets USA. Det finns ett stort antal drinkar med denna klassiker som utgångspunkt. I Arizona Sunrise har man tillfört limejuice, i Ameretto Sunrise har tequilan bytts ut mot Ameretto, i Malibu Sunrise är det i stället Malibu rom och i Midori Sunrise är det Midorilikör. Triple Sec Sunrise betår av tre delar apelsinjuice, en del triple sec toppat med grenadine”.
Spisa.nu

Grenadin?
Men vad är Grenadin. Det är ett sockerlag kokt på granatäpplejuice, socker och vatten. Finns nog att köpa på mataffärer av yppersta klass.
http://www.dryckesglas.se/epages/drycke ... oCUjfw_wcB
Det går ju att koka sin egen. Koka liten mängd om du bara vill pröva.
Men här ett recept på Grenadin:
1-2 Granatäpplen
½-2 dl socker
½-1 del vatten
Separera granatäpplen från skall m m och mosa med någon lämplig metod. Spara hälften av saften och koka ner resten till hälften. Tillsätt socker och späd med vatten. Tillsätt resten av saften mot slutet. Sila av kärnor m m.

Nu har vi en sockerlag som smakar som en typ hård och halvt genomskinlig fruktkaramell. Häll på klar flaska för att kunna se om den börjar mögla och för att kunna se vad det är – en röd Grenadin. Ställt kallt.

Innehåll Tequila Sunrise
10 – 15 cl apelsinjuice
4-6 cl Tequila
2-4 cl Grenadin
Dekoration , apelsinklyfta och rött bär

Metod
Häll i juice och tequila
Rör om
Tillsätt is
Häll i grenadinen försiktigt efter kanten
Dekorera
Bilagor
Tequila Sunrise.gif
Hittade inte de röda bären. Kan sättas fast på apelsinskalet med en liten tandpetare
Tequila Sunrise.gif (227.41 KiB) Visad 852 gånger

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Veckans drink

Inläggav Laila » 2015-01-09 22:32

Joo, liiite teknik vareju, eller . . . typ ? :roll: :wink: :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Veckans drink

Inläggav Kronkan » 2015-01-10 00:30

Laila skrev:Joo, liiite teknik vareju, eller . . . typ ? :roll: :wink: :)



:mrgreen: :mrgreen:
Möe kul teknik ere ju.
De e ju tekniken som e måle :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kronkan
 
Inlägg: 13599
Blev medlem: 2010-11-05

Re: Veckans drink

Inläggav Kronkan » 2018-11-09 21:59

Sommaren är slut. Båten äntligen upptagen. Sonen installerade idag en barnstol i min bil 8O som var inköpt av hustrun/farmor.

Så något extra ikväll. Två whiskey sour varav den sista i form av en vanilla. Genvägen självklar genom att jag skakar med lite vaniljpulver. Popsnöret nöjd med både vaniljdrink och bil med barnstol.


https://www.ellematovin.se/recept-pa-va ... nk-recept/


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster