Rörmonoslutsteg knastrar.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

sandman

Rörmonoslutsteg knastrar.

Inläggav sandman » 2015-01-17 14:45

Har ett par Sentec rörmonoslutsteg vars förra ägare uppmanar mej att byta slutstegsrören för att de där sitter är helt enkelt kraftlösa.Men de har även börjat knastra så förfärligt.Kan detta ha att göra med att rören behöver bytas?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Rörmonoslutsteg knastrar.

Inläggav DQ-20 » 2015-01-17 19:08

sandman skrev:Har ett par Sentec rörmonoslutsteg vars förra ägare uppmanar mej att byta slutstegsrören för att de där sitter är helt enkelt kraftlösa.Men de har även börjat knastra så förfärligt.Kan detta ha att göra med att rören behöver bytas?

Kan du förklara mer hur det låter och när det knastrar? Är det när du spelar eller på tomgång? Knastrar det även när du inte har anslutit dem till förförstärkaren?

Om jag får gissa är det rören eller biasen. På riktigt gamla förstärkare kan det var andra komponenter, lödningar eller kontakter men riktigt så gammal och risig borde en M30 inte vara.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

sandman

Inläggav sandman » 2015-01-17 20:34

Det hörs både på tomgång och när jag spelar.Låter precis som dålig kontakt ente säker.Har låtit rören stå påslagna en timme nu och nu hörs där inget knaster alls.Jag har beställt nya rör.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-01-17 22:49

sandman skrev:Det hörs både på tomgång och när jag spelar.Låter precis som dålig kontakt ente säker.Har låtit rören stå påslagna en timme nu och nu hörs där inget knaster alls.Jag har beställt nya rör.

Om det upphör efter att förstärkaren blivit varm kan det vara just det: dålig kontakt. Prova med att slå av förstärkarna, dra ut kontakten ur väggen och vänta tills de kallnar. Dra sedan rören upp och ned i rörsocklarna ett par gånger. Börja med slutrören och prova. Kvarstår problemet gör du samma med de små rören. Man kan även prova att spraya lite kontaktspray innan man sticker ned rören. Kontakterna på rör och socklar oxiderar och man kan behöva rucka dem lite ibland. Slutrör kan man behöva byta då och då men småsignalrören håller länge. Driverrören var i original amerikanskt militärt överskott av utmärkt kvalitet. Original var också bomullsvantar som följde med så att det inte skulle bli fingeravtryck på rören...

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-01-18 00:57

Jag tycker att det är mycket egendomligt att samma problem dyker upp exakt samtidigt i båda monoslutstegen.
Det kan i princip inte inträffa, kan det ha börjat svagt i ena kanalen (slutsteget) fast du ignorerade det tills det började i det andra också?
Alternativt kan du ha fått det på köpet för att föregående ägare ignorerat problemet?
En av fördelarna med monoslutsteg är ju att man lätt kan felsöka genom att byta plats med hela slutstegen eller rören (i och för sig kan man ju flytta slutrören mellan höger och vänster kanal på stereoslutsteg ockå).

Knastrar det samtidigt och likadant i båda kanalerna eller slumpvis och olika i höger och vänster kanal?
Knastrar det samtidigt är det inte slutstegens fel utan kommer från försteget eller ännu tidigare i kedjan.
Handlar det om relativt svagt knaster och distorsion som kanske rentav försvinner en stund om du först spelar rejält starkt och sedan drar ner volymen brukar det bero på oxid i signalvägen, som många redan sagt.
Handlar det om en och annan rejäl smäll och samtidig blå blixt i något av rören har det börjat tappa vacuum så att det blir överslag, men sådana smällar brukar vara såpass kraftiga att de flesta inte vågar fortsätta spela.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

sandman

Inläggav sandman » 2015-01-18 09:51

Har konstaterat att det är dålig kontakt.Får bli rengöring när jag bytar rör.

Återgå till Teknikforum