MiaM skrev:... och tumregeln är annars att 100V-högtalare kan drivas direkt med full ljudstyrka av ett slutsteg som ska ge 2,5kW i 4 ohm, 1250W i 8 ohm eller 625W i 16 ohm.
Tumregel?
Det är ju definitionen på en 100 V-högtalare. En som lämnar sin nominella effekt (i detta fall 15 W) med den insignalen.
MiaM skrev:D.v.s. vid enormt stora installationer kan man använda vanliga PA-slusteg. (Mer "normalt" är väl 50V-installationer, då räcker "halva" effekten.
Du menar nog 1/4.
MiaM skrev:Ett slutsteg som ska ge 625W i 8 ohm är ju inte direkt helt omöjligt att köpa för en större PA-installation).
Saken är även den att det inte är säkert att man behöver kunna ta högtalarna till gränsen. Det beror ju på hur starkt det behöver kunna spela.
Men en 100V-högtalare på 15 W har en nominell impedans om 666,6... ohm.
En 50V-högtalare på 15 W har en nominell impedans om 166,6... ohm.
Så även om man behöver 1250 W respektive 312,5 W åttaohmseffekt för att nå 15 W nominellt, så är det ju inte säkert att man har det behovet.
MiaM skrev:Sidospår: 100V är tveksam spänning för linjehögtalare, jag skulle inte använda vanliga högtalarkablar utan någon kabel avsedd för nätspänning.
Själva poängen med 100V-linjer är att man inte behöver använda grova kablar, trots långa sträckor.
Om man står ut med att förlora 1 dB på vägen så kan man dra supertunn 0,38 mm`2 kabel (t ex EKUA) mer än en halv kilometer. Det behöver verkligen inte vara en nätspänningskabel, men självklart måste den klara 100 volt utan genomslag. Det gör dock nästan vilken kabel som helst.
Vad elsäkerhetsdirektiv säger vet jag inte skall jag dock nämna.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).