Moderator: Redaktörer
robert293 skrev:Sharp är ju ett berömt märke för plast sakerna på elgiganten o liknande men runt sekel skiftet gjorde de något som hette 1 bits digital förstärkare och jag minns att hifi världen var i eld o lågor av prestandan: http://www.hometheaterhifi.com/volume_9 ... -2002.html
Jag lyckades hitta ett billigt plast paket för ett par hundringar på en loppis som heter: http://www.sharp-world.com/products/1-b ... index.html
Kastade högtalarna och måste säga vilket jäkla ljud ifrån en 3kg förstärkar apparat.... blev chockad över bytet ifrån mclaren 60irv och marantz sr-6003 på mina infinity reference 30 (ej mk2) Den spelar alltså riktigt övertygande för kaffe pengar.
Vad hände med denna teknik egentligen....Har de fortfarande patent o släpper ej eller vad hände?
IngOehman skrev:Jag älskar t ex BRIK-förstärkaren som finns på Kjell&company, vilket dock även om det är en switchförstärkare är en mycket bättre konstruktion - som dessutom är helt analog och därför inte har någon egentlig upplösningsbegränsning, som enbits-DACar har.
IngOehman skrev:Vill även påtala en sak som kanske inte kan repeteras ofta nog - D:et i KlassD betyder inte digital. En BRIK är helt analog. KlassD betyder bara att förstärkaren arbetar med Switch-teknik, och sådan kan styras på många olika sätt. Jag har hittills inte stött på något digital KlassD-förstärkare som jag tyckt fungerar lika bra som de bästa analoga KlassD-förstärkarna. Även om man begränsar sig till analoga KlassD-förstärkare så finns det många olika funktionsprinciper som de kan använda.
Svante skrev:IngOehman skrev:Vill även påtala en sak som kanske inte kan repeteras ofta nog - D:et i KlassD betyder inte digital. En BRIK är helt analog. KlassD betyder bara att förstärkaren arbetar med Switch-teknik, och sådan kan styras på många olika sätt. Jag har hittills inte stött på något digital KlassD-förstärkare som jag tyckt fungerar lika bra som de bästa analoga KlassD-förstärkarna. Även om man begränsar sig till analoga KlassD-förstärkare så finns det många olika funktionsprinciper som de kan använda.
Då vill jag påtala en sak till. Begreppen digital resp analog är inte vädefinierade.
Svante skrev:Det är nämligen två dimensioner som kan diskretiseras och digital brukar betyda att man har diskretiserat signalen (=försett den med steg).
Svante skrev:För en komplett beskrivning av en signals diskretisering måste man prata om tidsdiskret respektive amplituddiskret. I vanliga fall menar vi att en signal är både amplitud- och tidsdiskret när vi säger att den är digital, och är den analog är den både amplitud- och tidskontinuerlig.
Svante skrev:Signalen som kommer ur BRIK-förstärkaren (om jag förstår dig rätt) är amplituddiskret men tidskontinuerlig.
Svante skrev:Omslagen i tidsled kan alltså ske när som helst, men amplituder finns det bara två (positiv eller negativ rail). En DSD-ström är även tidskvantiserad och det är den skillnaden jag tror att du vill belysa.
Svante skrev:Så en klass D-förstärkare av BRIK-typ är alltså halvdigital, typ.
Svante skrev:Man kan nämna att även den andra halvdigitala kombinationen finns, med tidsdiskret och amplitudkontinuerlig bearbetning, och den finns i switched capacitor-filter. De används bl.a. i delta-sigmaomvandlare före amplitudkvantisering har jag för mig.
IngOehman skrev:
Nämnd BRIK är av en triangelvågskomparerande typ.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:
Nämnd BRIK är av en triangelvågskomparerande typ.
Vh, iö
Oj, en klassisk, enkel och elegant lösning!
Morello skrev:Du skriver att du använder datamaskienns analoga utgång. Kanske är din bra.
Morello skrev:På jobebt har jag tre analoga utgångar att välja på:
1. Laptopen
2. Skärmen (via HDMI?)
3. Extern burk för att driva den andra skärmen.
Alla låter olika! En har ett tydligt brum, en annan ett tydligt brus och den tredje saknar bas och distar.
Morello skrev:Är man litet petig som du är, så skulle jag nog kika lite extra på kvaliteten och i förekommande fall komplettera med en extern USB-dac.
Morello skrev:Hemma kör jag, om jag lyssnar med PC som källa, USB -> toslink -> högklassig DAC av vintage-typ med PCM63 och självklart med analog de-emfas-funktion.
Wolfie skrev:Pcm63 det är TI:s 20-bits dac va?
Pabo skrev:Jag vill slänga in ett vedträ i diskussionen om analogt eller digitalt. En signal är analog om den tolkas analogt och digital om den tolkas digitalt. Därför finns det inga digitala effektförstärkare även om det är en DSP som styr pulsbredden helt enkelt eftersom det är våra öron som tolkar den och de är ganska analoga.
Pabo skrev:Men det är ju det du gör, genom högtalaren. Högtalaren är ett mekaniskt lågpassfilter som medelvärdesbildar det som effektförstärkaren levererar. Ditt öra är också ett lågpassfilter med -3dB vid ca 15kHz.
Pabo skrev:En digital tolkning av en signal görs vid ett givet antal tillfällen och som etta eller nolla. En analog tolkning är motsatsen, men ganska svårt att beskriva i ord. Ett öra kan ju t.ex. Bara höra förändringar av trycket i luften och bara om de händer mellan 20-15000 gånger i sekunden. Dessutom måste signalens amplitud vara inom ett visst spann för att vårt öra skall uppfatta den. Ett grässtrå tolkar vinden analogt och böjer sig efter den men även grässtråets böjning har säkert en minsta vindstyrka som gör att det böjer sig alls och till slut ligger det horisontellt och kan inte böja sig längre.
Men det finns säkert en bra definition att hitta någonstans:)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster