Nyttan av dspeaker

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Persson

Nyttan av dspeaker

Inläggav Persson » 2015-02-10 20:36

Har ganska länge haft en XTZ Room Analyzer liggandes i sin låda. Eftersom jag är väldigt nöjd med hur det låter i mitt biorum så har det inte blivit av att jag mätt upp det. Förrän nu.
Förstärkaren är en Yamaha Advantage rx-a1020. Rummet är konfiguerat med förstärkarens YPAO (frontarna opåverkade). För de dubbla subbarna används en dspeaker för att fixa till rumsmoder.
Dspeaker gör ett riktigt bra jobb! Det både hörs och syns tydligt på mätningarna.
Med dspeaker inkopplad släcker den väldigt effektivt ut de rumsmoder som ligger längst ner i basområdet. Kvar blir en mycket tight och exakt bas.

Så här ser mätningen ut när dspeaker inte är inkopplad. I bas området finns lite ringande (ändå relativt begränsat och inte alls boomigt)
Lyssningsrum hemmabio Full Range bypass dspeaker.JPG
Utan dspeaker
Lyssningsrum hemmabio Full Range bypass dspeaker.JPG (106.57 KiB) Visad 1216 gånger

Med dspeaker inkopplad är det mesta av ringandet i basområdet borta.
Bilagor
Lyssningsrum hemmabio Full Range.JPG
Med dspeaker
Lyssningsrum hemmabio Full Range.JPG (101.07 KiB) Visad 1216 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Nyttan av dspeaker

Inläggav Nattlorden » 2015-02-10 20:53

Trevligt... Och grattis! Jättenöjd med min DualCore också.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Persson

Inläggav Persson » 2015-02-10 20:58

Jag har en 8033 Cinema. Kör med en Y-kabel till de båda basarna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-02-10 21:52

På graferna kan man se att den kurvan som visar efter/med DSPeaker är svagare. Hur skulle kurvorna bli då nivån är precis lika stark, blir frågan.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Persson

Inläggav Persson » 2015-02-10 22:26

Nivåerna är exakt lika. Den enda skillnaden vid mätningarna är att "bypass" är aktiverad på dspeaker.
Vad menar du med att du kan se att den är svagare?
Det är rumsmoder/ringningar (rödare färg) som gör att det bildas mera energi i basområdet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-02-10 23:25

Persson skrev:Nivåerna är exakt lika. Den enda skillnaden vid mätningarna är att "bypass" är aktiverad på dspeaker.
Vad menar du med att du kan se att den är svagare?
Det är rumsmoder/ringningar (rödare färg) som gör att det bildas mera energi i basområdet.

Vid 63 Hz och nedåt samt vid tider under 20 ms är nivån svagare; det är inte lika rött utan har en mer orange färg, typ 3 dB generellt sett svagare om man jämför med färgskalan till höger om diagrammet.

Användarvisningsbild
Persson

Inläggav Persson » 2015-02-11 15:18

Du har en poäng med att nivån blir ca 3dB lägre när dspeaker griper in. Jag gjorde därför ett par nya mätningar.
Förutom att nivån generellt är högre vi mätningen jämfört med förra mätningen, så har jag gjort en justering på nivån för basen med ca 3 dB.
Med dspeaker aktiverad är alltså nivån +3dB i basområdet. Allt annat lika.
Resultatet består och visar hur dspeaker lyckas att tighta till basen.

Dspeaker aktiverad
Lyssningsrum hemmabio Full Range aktverad dspeaker (2).JPG
dspeaker aktiverad
Lyssningsrum hemmabio Full Range aktverad dspeaker (2).JPG (120.31 KiB) Visad 1093 gånger

Dspeaker bypass
Lyssningsrum hemmabio Full Range bypass dspeaker -3db (2).JPG
dspeaker bypass
Lyssningsrum hemmabio Full Range bypass dspeaker -3db (2).JPG (118.93 KiB) Visad 1093 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-02-11 15:26

Nu ser kurvorna mycket fina ut och kan anses vara jämförbara! :)

Moden kring drygt 30 Hz ser ut att vara hanterad på något sett och även moden kring 40 Hz. Jag kan tänka mig att ljudet låter lite tajtare i basregistret.

kan du delge lite fler subjektiva intryck av hur det låter?

Hur blev balansen subjektivt mellan topp och bottenregistret då du ökade nivån från DSpeaker med ca 3 dB? I många fall kan man behöva labba i små steg under lång tid för att det ska kännas helt rätt, kan ses som min subjektiva uppfattning.

Användarvisningsbild
Persson

Inläggav Persson » 2015-02-11 16:00

Nivån med dspeaker inkopplad är den intrimmade lyssningsnivån. D.v.s. förstärkarens kalibrerade nivåer via YPAO + en höjning med 3dB på subbutgången för att kompensera för dspeaker.
De nivåerna upplever jag som väldigt balanserad över hela registret och basarna arbetar sömlöst och snyggt med övriga register.

Mätningen med bypass på dspeaker är då utan justeringen med +3dB.
Det omedelbara subjektiva intrycket skiljer sig inte så markant mot det kompenserade. Men vid viss musik och lite högre volym så det helt klart mera resonanser och basen blir otydlig. Tappar skärpa helt enkelt.

Återgå till Teknikforum