mäta dc på ac-nätet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
farbman

mäta dc på ac-nätet

Inläggav farbman » 2015-02-25 23:45

Har länge haft problem med brummande trafo och fick byggt mig en DC-fälla designad av Sjöström Audio.Denna fick symptomen kraftigt förbättrade och brummandet är så gott som borta. Samtidigt är jag nyfiken på om jag verkligen fått helt bukt med problemet. Finns det mer AC att rensa bort? Vad som orsakar problemet från början har jag jagat efter dessutom. Dock utan resultat hittills.

Någon som vet hur man kan mäta upp DC på AC-nätet eller komma vidare i felsökningen? Hade 100 ggr hellre löst grundproblemet än att bara eliminera symptomen.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Re: mäta dc på ac-nätet

Inläggav rikkitikkitavi » 2015-02-25 23:57

Har du DC på ditt elnät skall du koppla bort de största lasterna i din bostad. Dessutom skall du ringa nätägaren. Det skall inte förekomma DC, då är det något fel i eldistributionen.

Det är inte ditt ansvar att lösa såtillvida det inte uppstår pga stora laster i din bostad.

Lite DC kan driva en järnkärnetrafo till mättnad, eller närmare mättnad och då ökar tomgångsströmmen vilket kan leda till brum.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-02-26 00:08

Om du mäter med en mätare som ska tåla AC-toppspänningen så bör det gå bra att göra mätning i DC-läge rakt av i vägguttaget. Ställ alltså din multimeter på ett område som ska klara minst drygt 300 volt och DC-mät direkt i vägguttaget. Du får inte så jättebra upplösning men å andra sidan ifall det är mindre än någon volt så ska väl en vanlig trafo tåla det.

OBS, detta baserat på erfarenhet från alla multimetrar jag stött på hittils. Det kan tänkas vara ett dumt råd för just den mätare du har. Läs instruktionerna. Härmed frånsäger jag mig allt ansvar. :)

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2015-02-26 00:13

Har fimpat alla säkringar i lägenheten och testat alla uttag med bara den säkringen påslagen. Brummar precis överallt.
Nätägaren har lovat att orsaka problem om jag bara kan bevisa för dom att problem föreligger. Dom hade en elektriker hemma hos mig en gång som mätte med en enkel multimeter och inte kunde hitta något. Ungefär så långt har jag kommit oxå. Har kört med multimeter i DC läge men den visar 0.

Det närmsta jag kommit som bevis är just nu DC-fällan och effekten som denna har.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2015-03-02 11:34

Hittade en jättebra artikel om ämnet.

http://sound.westhost.com/articles/xfmr-dc.htm

Intressant dock att dom anser att problemet inte skulle vara direkt märkbart på trafos under c:a 500VA. På min HA Amp17 sitter den en 250VA trafo om jag kommer ihåg rätt.
Att dom i arkikeln löser problemet (inte root cause problemet då men problemet som likström orsakar i trafon) med en exakt likadan lösning som Sjöström tagit fram bådar ju gott för att problemet i min trafo är borta nu iaf.

Kommer även att kunna låna en Fluke 1730 om några veckor. Får se om den kan visa om något är märkligt över lag. I fastigheten har många grannar haft problem med kortlivade glödlampor. Nu har ju dock alla "löst" problemet och kör LED lamport istället.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2015-03-04 12:10

Mätte igår med min leksaksmultimeter för att försöka få lite koll.
Kör jag DC-läge direkt i eluttaget får jag inga vettiga siffror. Mestadels väldigt nära noll.
Mäter jag över DC-stopp kretsen som dom föreslår i artikeln jag länkade till i förra inlägget däremot så börjar det synas saker. Mestadels så varierar DC kraftigt. Men slår jag på peak mätning på ser jag att toppar på 0.33V DC stoppas över kretsen.

Det låter ju inte direkt som några vansinnigt höga siffror. Men samtidigt då jag mäker förbättring av DC-stoppern så får den nog sitta kvar. Skräpet på elnätet får man nog räkna med. Inga laster jag stänger av verkar påverka resultatet.

Återgå till Teknikforum