Optimal drivimpedans för hörlurar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Optimal drivimpedans för hörlurar?

Inläggav DQ-20 » 2015-03-02 12:02

Är det någon som vet något om vilken utimpedans som en hörlursförstärkare bör ha. Är det "så när noll som möjligt" eller finns det några specifikationer om avviker från detta? Jag har bara tredje Dan i Google-sökning och jag har inte hittat något.

Undrar,

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Optimal drivimpedans för hörlurar?

Inläggav Svante » 2015-03-02 22:50

"Bör" beror nog på hörlurarna. Det är vanligt att det sitter ett motstånd i serie, förr i världen var det ett skydd mot kortslutning i hörlursjacket när slutsteg användes för att driva lurar direkt. Små spelare, som telefoner är nog lågohmiga.

Så det finns nog ingen sån där trevlig de facto-standard på noll ohm som det gör med högtalare. Och det är synd.

Tycker jag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-02 23:00

Svante skrev:Så det finns nog ingen sån där trevlig de facto-standard på noll ohm som det gör med högtalare. Och det är synd.

Vad kan det finnas för anledning för hörlurarna att låta mer enligt spec då den drivs med impedans >0?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-03-02 23:51

PerStromgren skrev:
Svante skrev:Så det finns nog ingen sån där trevlig de facto-standard på noll ohm som det gör med högtalare. Och det är synd.

Vad kan det finnas för anledning för hörlurarna att låta mer enligt spec då den drivs med impedans >0?

Att de är specificerade för det (förstås)?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-03 00:23

PerStromgren skrev:

Samma som för högtalare; de har en frekvensberoende impedans och med olika serieresistans blir därför tonkurvan olika.

Jag tror att en av anledningarna att detta inte uppmärksammas så mycket är att hörlurars tonkurvor som regel är så gräsligt dåliga att serieresistansen blir ett litet problem i sammanhanget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-03 23:13

Å andra sidan är väl hörlurar "enklare" att konstruera. Man behöver inte krångla med basreflexportar och resonanser kan kanske till och med förläggas ovanför övre hörbarhetsgränsen.

Jag erkänner att jag gissar/spekulerar bara, men har fått för mig att hörlurar har en jämnare impedans än högtalare.

Men hur som helst så kan man kanske gissa sig till att hörlurar tillverkade från och med "Walkmantrenden" kom och som levererats med 3,5mm-plugg är avsedda för lågohmig drivning. Äldre lurar och/eller lurar med 6,3mm-plugg är kanske avsedda för både lågohmig och högohmig drivning.

Det här kan ju för övrigt förklara varför AKG så länge tillverkade rätt bra hörlurar med 600 ohm impedans. Även med det där enkla seriemotståndet så blev utgången rätt lågohmig.

Dessutom undrar jag om det verkligen bara är ett seriemotstånd och inte åtminstone en enkel spänningsdelare? Min erfarenhet är att hörlursutgångar på burkar med högtalaruttag (och som garanterat är så enkla att de inte har separat litet slutsteg för hörlurarna) ger rimlig ljudnivå både med 600-ohm-lurar och med hörlursuttaget som budgetutgång för att driva annat slutsteg.

Seriemotståndet eller snarast spänningsdelaren var ju snarast i första hand för att få rimlig ljudnivå, kortlutningsskyddet var väl mest en bonus på köpet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-04 00:23

MiaM skrev:Seriemotståndet eller snarast spänningsdelaren var ju snarast i första hand för att få rimlig ljudnivå, kortlutningsskyddet var väl mest en bonus på köpet.

Hehe, jo rätt juste bonus som gör att slutsteget inte går sönder... Men visst lågohmiga lurar behöver en effektbegränsning och det ger ju en serieresistans på 100 ohm, och högohmiga lurar behöver hög spänning så de behöver inte dämpas.

Jag är iaf rätt säker på att jag har sett något schema med en ren serieresistans på 100 ohm, men var när och hur vete 17.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-03-04 13:58

DQ-20 skrev:Är det någon som vet något om vilken utimpedans som en hörlursförstärkare bör ha. Är det "så när noll som möjligt" eller finns det några specifikationer om avviker från detta? Jag har bara tredje Dan i Google-sökning och jag har inte hittat något.

Undrar,

DQ-20

Det finns ingen de facto standard, men gissar att nära noll är det vanligaste förekommande.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-03-04 17:42

Svante skrev:Jag är iaf rätt säker på att jag har sett något schema med en ren serieresistans på 100 ohm, men var när och hur vete 17.

Den gamla Sentec PA77 hade en så enkel lösning på hörlursutgången. Det ser lite konstigt ut på det här schemat, men R69 (330 ohm) ligger i serie med hörlursutgången. Jag hade en kompis som ville ha högre nivå i sina Pioneerlurar (lågohmiga, ca 1970 års modell) och tog bort motståndet. Han fick mer han ville, de lurarna gick till de sälla jaktmarkerna den eftermiddagen... :)

http://www.tekniken.se/sentec/doc/pa77/ ... schema.png
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-03-04 18:40

Den lösningen har jag sett på många förstärkare (70-80-tal). Inte sällan var motstånden (ett per kanal) monterade direkt på hörlursuttagets integrerade omkopplare.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-03-06 19:20

... och numera är den typen av 6,3mm-uttag med två elektriskt isolerade växlande omkopplare så ovanliga att man till och med går bet på att googla fram en bild på ett sådant, trots att de på 70-80-talet var så vanligt förekommande att man för små egna byggen till och med ibland använde sådana trots att man inte behövde omkopplarfunktionen!

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-07 12:29

Är det inte den gamla vanliga frågeställningen om spänningsdrivning vs strömdrivning? Lurar eller högtalare spelar inte så stor roll för problemställningen som sådan.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-07 13:05

markusA skrev:Är det inte den gamla vanliga frågeställningen om spänningsdrivning vs strömdrivning? Lurar eller högtalare spelar inte så stor roll för problemställningen som sådan.

Jo, tekniskt. Möjligen med undantaget att hörlurar typiskt (?) inte har en så varierande impedans, och att de ofta bara har ett element/saknar delningsfilter. Och att de har vuxit fram i brist på de facto-standard för utimpedansen (vilket kan ses som både bra och dåligt).

Återgå till Teknikforum