Baffelutformningar mot diffraktionsproblem

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zartok

Baffelutformningar mot diffraktionsproblem

Inläggav zartok » 2015-03-04 14:04

Ohoy. I min lilla byggtråd diskuterar vi just baffelutformning för att jobba mot diffraktionsproblem. Dock så vet jag att få läser den tråden och det skulle vara kul att höra andras tankar och kunskap i ämnet. Inte för att kunskapen på något sätt är begränsad i min tråd, utan för att det säkert kan dyka upp nya sätt att tänka.

Min egen, mycket begränsade kunskap sen jag började läsa om ämnet var att den optimala baffeln borde vara en sfär, då det skulle ge ljudet minst yta att studsa emot. Jag såg den denna bild:

Bild

Vilket, om det stämmer, stärker den teorin. Visste har jag sett följande bild som ter sig logisk:
http://s1293.photobucket.com/user/Chase ... 9.jpg.html

Därmed så dök taken upp om rundade eller rakt avfasade kanter är bättre mot dessa problem? Jag började kolla på just ino audio och började fundera på att majoriteten av dom högtalarna har 45 grader (eller något år det hållet) i avslipning, medans guru har rundade kanter.

Då jag har bilden att Öhman främst är funktionalist (och han får hemskt gärna skriva här om han ser det) så blev jag fundersam över detta. Guru och ino, där qm och pi60 är liknande högtalare, har olika bafflar. Innebär det att båda är lika bra eller att det bara är en anpassning efter elementen?

Vidare, i min egna tankevärld så funderade jag om det blir mindre diffraktionsproblem om man väljer att göra skåror mellan element som sitter i samma djup i baffeln, eller om du är att krångla till det hela.

Ja, alltså, om jag har två element som spelar samma signal och dessa är lagda ovanför varandra, blir det bättre att skapa en skåra mellan elementen för att störa elementens rundstrålning (det som orsakar diffraktionsproblemen)?

Ska bli kul att läsa lite mer i ämnet. Jag är väldigt grön, men har fått en hel del hjälp i min tråd redan :)

Användarvisningsbild
zartok

Re: Baffelutformningar mot diffraktionsproblem

Inläggav zartok » 2015-03-04 21:25

lägger in en bild där det finns en massa baffelutföranden, om dessa stämmer så är det ju ganska matnyttig information för oss som inte riktigt har koll på bafflar :)

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-05 00:46

Det där var ju bara 12 geometrier... ;)

Man kan få mycket olika svar från en och samma baffel genom att placera elementen olika på baffeln. Även om exemplen är intressanta så har man nog bättre nytta av en simulering eller praktiskt byggande i stället, för svaret kan ändras så mycket.

Prova min The Edge så får du se.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-03-05 00:56

Varför är det svaj i tonkurvan från klotet i registret över baffelsteget i nedre bilden, men inte från klotet i den övre bilden i tråden?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-03-05 01:46

Det är ganska lite svaj. Mest en krusning ... 8)

Kan det vara så att övre bilden avbildar en teoretisk kurva medan nedre avbildar en mätning, där det kanske finns med lite diffraktioner som uppstått runt elementets kanter, kanske lite oliniaritet i mic osv.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2015-03-05 02:00

Svante: din the edge?

Paa: jag tror att det är det som aisopos skriver, den första bollen är nog en rent teoretiskt simulering som inte har räknat med själva elementet.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-03-05 09:08

Summer Passing

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-05 14:22

paa skrev:Varför är det svaj i tonkurvan från klotet i registret över baffelsteget i nedre bilden, men inte från klotet i den övre bilden i tråden?

Jag tror inte på den övre. Den ser ut som en typisk inverterad baffelstegskompensation.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-03-06 14:13

Jag önskar mig Edge 3D ;) Där man också matar in djupet på lådan också och kan avläsa kurvan för olika off-axisvinklar.
Det skulle vara användbart tror jag.
Hint hint nudge nudge.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-06 23:33

PappaBas skrev:Jag önskar mig Edge 3D ;) Där man också matar in djupet på lådan också och kan avläsa kurvan för olika off-axisvinklar.
Det skulle vara användbart tror jag.
Hint hint nudge nudge.

Matlab+FEM-kurs... HintHint ;) .

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-03-14 16:44

:D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till Teknikforum