Skydda diskant mot klippning med lågpass filter?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DrBoar

Skydda diskant mot klippning med lågpass filter?

Inläggav DrBoar » 2015-03-26 07:33

Jag vet att de harmoniska övertonerna är lägre i amplitud än grundtonen i en fyrkantsvåg. Men hur mycket lägre? Skull man kunna öka skyddet av en diskant genom att ha ett passivt LP filter över 20 kHz?

Tankegången vore att att göra ett låneanläggning idiotsäker genom att ha ett slutsteg som inte är starkt nog att dra sönder bas och mellanregister (40W) men då kommer problemet om steget klipper och drar in stor effekt i diskanterna...

Så med ett klippande slutsteg som går till säg 160 kHz spelar det någon roll om diskanten delas bara över 5 kHz eller mellan 5 till 20 kHz och slipper de sista tre oktaverna?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Skydda diskant mot klippning med lågpass filter?

Inläggav Svante » 2015-03-26 10:06

Spektrum i en fyrkantvåg lutar med 6 dB/oktav och bara de udda deltonerna finns där. 6 dB/oktav betyder att effekten minskar enlig Pn~1/f^2, så och att majoriteten av effekten därför hamnar i de första deltonerna. 95% ligger i de 7 första deltonerna.

Dessutom är diskantens talspole induktiv, vilket naturligt minskar effekten av de högre deltonerna ytterligare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-03-26 10:28

En fyrkantvåg kan beskrivas som en fourierserie bestående av grundtonen och udda övertoner med avtagande styrka 1/3, 1/5, 1/7, etc. Tanken på ett skyddande lågpassfilter är rimlig. Frågan är bara hur mycket det skyddar i praktiken?

Nu har jag inte all teori fräsch i huvudet men har för mig att musik sägs ha sitt största energiinnehåll i de lägre frekvensregistren, varför jag då utgår från det är oftast där klippbekymmer uppstår. Och då skickar de klippningarna sin mesta energi till mellanregister/diskant i deras eget passband innanför 20 kHz.

mvh, mats

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2015-03-26 17:44

Tack förs svaret med 6 dB per oktav blir ju gränsvärdet ca 1/3 av effekten i passbandet. (Gymnasiematten är lite dammig) så då får det vara med extra filter grejer och som du påpekade induktansen i talspolen bör trycka ner det praktiska gränsvärdet mot en 1/4.

Jag känner till det där med fourieranalys och fyrkantsvågor men jag tänkte mig att en klippande förstärkare genererar något i stil med rosa brus och då petar ut lika mycket effekt i varje oktav. Då skulle det lönat sig att ha ett lågpassfilter om det varit flera oktaver upp innan stärkaren lade av. Hur är det med andra distortionsformer än udda övertoner när den klipper vad händer med intermodulationsdistorionen under klippning?

Återgå till Teknikforum