Fejka AB-inspelning, eller ett sätt att panorera ljud

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tarzan

Fejka AB-inspelning, eller ett sätt att panorera ljud

Inläggav Tarzan » 2015-03-30 15:09

Det har ju alltid varit så mycket snack om att stereoinspelningar som bygger på tidsskillnad låter så mycket mer holografiskt än dom som görs med amplitudskillnad.

Jag såg också Svante (?) säga någonting om att det inte borde vara så svårt att få till ett panoreringsplugin som bygger på tidsskillnad, därför gjorde jag ett litet excelark som, efter man matat in bredd, djup och panorering ger en siffror på hur många ms ljudet ska vara förskjutet i respektive kanal.

Nu kan jag ju inte programmera alls, och inte spela in saker heller – jag gjorde faktiskt ett försök i audacity, men det lät så dåligt att jag inte kan med att lägga upp här – så jag blivi glad om någon av alla musikproducerande personer som hänger här kunde testa.

Jag är lite seg idag så jag vet inte om jag fick till höger/vänster rätt eller om det råkade bli tvärt om.

För att kunna testa får man nog ladda ner, och det hoppas jag går:
https://drive.google.com/file/d/0B1ZmHM ... sp=sharing

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Fejka AB-inspelning, eller ett sätt att panorera ljud

Inläggav Tarzan » 2015-03-30 16:54

Ok då,jag bjuder på den här trudelutten. Men sen vill jag verkligen hör någon som kan det här sen testar i ett riktigt program.

Inspelad med macbookens inbyggda mikrofon sående på soffbordet, jag sittande i soffan. I audacity kopierade jag monospåret, panorerade ett 100% höger och ett 100% vänster. Sen försköt jag spåren med ca 0,5 ms från varandra. Samma sak för nästa gitarr, fast förskjuten åt andra hållet.

Förlåt på förhand för spelandet, men stereoperspektivet tycker jag inte blev så illa ändå givet förutsättningarna. Det var lite klurigt att flytta saker i audacity eftersom minsta enhet var 1 ms, för jag orkade inte sitta och räkna på hur många samples. Annars gillar jag särskilt twisten på de två sista tonerna... 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-03-30 20:51

Istället för att förskjuta 0,5 ms, prova 0,25 - 0,30 ms :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-03-31 18:32

petersteindl skrev:Istället för att förskjuta 0,5 ms, prova 0,25 - 0,30 ms :)

Mvh
Peter

Det var audacity som satte stopp för precisionen. Nu har jag istället testat Pro Logic X, och i det kunde man lägga en "Sample delay" som effekt på ett monospår och i den ställa in olika många samples fördröjning i höger respektive vänster kanal. Perfekt alltså. Nu har jag dessutom uppdaterat excelfilen att skriva ut hur lång fördröjningen blir i antal samples. Självklart fungerar det bara om man själv fyller i vilken samplingsfrekvens man jobbar i.

Så! Nu finns det alltså ingen anledning att envisas panorera multimono med amplitudskillnad längre.

Och såhär blev det. En gitarr panorerad 0,8 till höger.
Bilagor
Pro logic x.jpg
Pro logic x.jpg (71.86 KiB) Visad 799 gånger
excel.jpg
excel.jpg (29.47 KiB) Visad 799 gånger

Återgå till Teknikforum