Var kalibrera en Quest SLmätare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1567
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Var kalibrera en Quest SLmätare?

Inläggav jockewe » 2005-04-22 12:39

Hej, jag har köpt en välanvänd Quest2400 ljudnivåmätare.

Vet någon vart man kan vända sig för att kalibrera den (det behövs en 1kHz 100dB sinus på en cm avstånd och en liten skruvmejsel tror jag)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-23 18:36

SP, Statens Provningsanstalt håller på med sådant. Vill minnas att det finns information på deras hemsida. Du vill alltså endast kalibrera själva känsligheten? Frekvensgången kan också mätas upp men knappast justeras. Ljudnivåmätare? 32-8000 Hz brukar det då handla om den är enligt standardnormen. Du tänker väl inte använda den för frekvensgångsmätningar av t.ex. högtalare?

Kollade just Quetst 2400. Den mäter enligt kurva A eller C, inte linjärt. Kurva C faller från 4 kHz och uppåt. VId 20 kHz ligger den på -12 dB. Nedåt faller den också. Från 80 Hz för att hamna på -7 dB vid 20 Hz. Kurva A är mest för bullermätning.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1567
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2005-04-23 19:49

Tack Roger, jag har den i mitt övningsrum som är för litet för en fiol...
Tanken är att veta när hörselskydden ska i öronen, min fiol är 107dB i vissa attacker på en halvmeters avstånd med den där mätaren... Vill gärna veta om det stämmer!

Sen tänkte jag kolla t.ex ungefär hur starkt jag brukar lyssna när jag pluggar musik i lägenheten (visar upp till ca 85dB då vid lyssningsplats, sällan starkare)

Jag är bara rädd om öron och grannar :)

Tack för tipset, ska kollas upp!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22717
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-24 14:34

Fast även billigare ljudnivåmätare är hyffsat noggranna (inom 2 dB ungefär), åtminstone vid mera statiska signaler. Kruxet är förstås att de signaler du vill mäta inte är statiska... Det finns några normer, ANSI och IEC, som de flesta ljudnivåmätare följer. Sedan är visningen hos mätaren försedd med någon form av "attacktid". Även om den står på FAST så innebär det sällan toppvärden. Har heller ingen aning om vilka värden som är skadliga i ditt fall med fiolen intill örat. I symfoniorkestrar brukar det oftast vara de musiker som sitter framför bleckblåsarna eller slagverkarna eller slagverkarna själva som är i riskzonen. Är bara lekman på detta område men råkar också äga en ljudnivåmätare (modifierad för linjär kurva) som jag använder för enklare kontroller av min ljudåtergivningsapparatur.


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst