Laborerade runt igår med nya högtalarpositioner och lyssningsplats. Numera står högtalare ca 1m från bakväggen med ca 60cm till sidoväggarna. Rummet är 3.5m brett och ca 3,70m högt, rummet som sådant är 10m långt men är öppet baktill så den totala längden mot kök och hall handlar nog om ca 15-17m. Rummet består av dubbelgipsväggar som är teglade utvändigt och golvet är en betongplatta
Jag lyssnade på ljudniån med hjälp av tongenerator och när jag kom till 119-120Hz försvann ljudet nästan helt i lyssningspositionen, först i höger öra och sedan i vänster. Flyttade runt huvudet en del i olika led och ljudet var märkbart svagare i närområdet jämfört med runtomkringliggande frekvenser vilket fick mig att gå runt i hela huset och nivån var relativt svag överallt med en del punkter där ljudet nästan försvann. Sedan gick jag fram till den kortväggen där högtalarna är placerade och stoppade in mitt huvud mellan högtalarna och där var det ett enormt ljudtryck ca 90cm cm från väggen.
Räknade lite på det hela men hittar inget riktigt svar kring varför det blir såhär.
Frekvens:120Hz
Våglängd: 2,86m
Våglängd/2: 1,43m
Våglängd/3: 0,95m (nära avståndet mellan högtalare och bakvägg)
Våglängd/4: 0,71m
Våglängd/5: 0,57m (nära avståndet mellan högtalare och sidovägg)
Någon som har någon tanke på vad som orsakar denna enorma puckel kring högtalarområdet/högtalarväggen och som sedan ger en svagare output i resten av huset samt såklart tips om hur jag skall flytta runt högtalarna i närområdet för att få en så jämn frekvensgång i basen som möjligt från lyssningsposition.