För några dagar sedan modifierade jag mitt Inuke 6000DSP slutsteg jag använder för subwoofer drift för att få lägre under gränsfrekvens genom att byta kopplingskondensatorerna i signalvägen mot kondingar av större värden.
Undrar nu om det finns några uppenbara nackdelar med detta, vore bra att få veta det innan jag gör installationen mer permanent.
Kondensatorerna i fråga är:
47uF innan den interna dspn, nu bytta mot 470uF
10uF (gissningsvis) mellan dsp och förstärkar delen av slutsteget, nu bytta till 470uF även här.
Ang 10uF kondingen, har inte hittat något kopplingsschema till 6000dsp men det finns ett till 3000 utan dsp där motsvarande står som 10uF.
Har ett 3000dsp steg hemma och jämfört dessa kondingar med de i 6000dsp och de verkar vara av samma storlek,
ej märkta keramiska smd kondensatorer så det är svårt att veta.
Antar jag då att de använt likadana kondensatorer i 3000 och 3000DSP stegen skulle det kunna betyda att de är 10uF även i 6000DSP då de ser lika stora ut rent fysiskt.
Det fanns även 47uF kondingar mellan buffersteget på ingångarna och volympottarna, dessa gick jag helt förbi tillsammans med pottarna.
Använder inte volympottarna ändå och jag har ingen eller väldigt lite DC-offset på ingångarna så jag tror inte jag behöver dessa.
Jag gick kanske lite överbord när jag valde 470uF runt om men de var de högsta kondingarna av de jag testade där jag såg någon vettig skalning vid loopback mätning av signalen med avseende på lågfrekvens tapp.
Lätt att bli girig där med lågfrekvens utsträckning så jag kan säkert sänka värdena om det skulle behövas utan märkbart tapp i infra utsträckning.
Som det är nu verkar den vara spikrak utan något fall ner till 2Hz vilket är så lågt REW verkar kunna visa i plotten vid loopback mätningen.
Har monterat allt provisoriskt nu och testar med vanlig användning nu, verkar inte ge några hörbara eller uppenbara fel vad jag kan märka av i alla fall.
Tänkt att testa någon månad iaf innan jag gör något permanent av det, ifall det skulle dyka upp något.
Iaf tillbaks till frågan, innan jag köper finare kondensatorer i dessa värden och installerar mer permanent vill jag veta ifall detta är typiskt dumt att göra.
Någon uppenbar nackdel med såpass stora kopplingskondensatorer i slutstegets signalväg?
Jag kan i princip inget om slutsteg så det är säkert mycket som kan vara fel med detta