Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Definiera svår i sammanhanget.
iö i en annan tråd. skrev:"Och min poäng är bara att man kan tro att andratonen är väldigt harmlös och man bara lyssnar på testtoner, men med komplex signal är det inte alls så enkelt och de mekanismer (läs; olinjäriteten) som ger upphos till harmlös andraton vid lyssning på testton, ger upphov till mycket värre saker när man lyssnar till komplex musik.
Att väga vikten av olika distorsionskomponenter kräver helt enkelt kunskap. Ju mer man lär sig desto uppenbarare blir det att inga olinjäriteter är harmlösa. "
berma skrev:Piotr skrev:Definiera svår i sammanhanget.iö i en annan tråd. skrev:"Och min poäng är bara att man kan tro att andratonen är väldigt harmlös och man bara lyssnar på testtoner, men med komplex signal är det inte alls så enkelt och de mekanismer (läs; olinjäriteten) som ger upphos till harmlös andraton vid lyssning på testton, ger upphov till mycket värre saker när man lyssnar till komplex musik.
Att väga vikten av olika distorsionskomponenter kräver helt enkelt kunskap. Ju mer man lär sig desto uppenbarare blir det att inga olinjäriteter är harmlösa. "
Det verkar som om han menar att det uppstår nya "olinjäriteter" när man spelar musik ?
//
Almen skrev:berma skrev:Piotr skrev:Definiera svår i sammanhanget.iö i en annan tråd. skrev:"Och min poäng är bara att man kan tro att andratonen är väldigt harmlös och man bara lyssnar på testtoner, men med komplex signal är det inte alls så enkelt och de mekanismer (läs; olinjäriteten) som ger upphos till harmlös andraton vid lyssning på testton, ger upphov till mycket värre saker när man lyssnar till komplex musik.
Det verkar som om han menar att det uppstår nya "olinjäriteter" när man spelar musik ?
//
Han skriver "de mekanismer (läs; olinjäriteten) som ger upphos till harmlös andraton vid lyssning på testton, ger upphov till mycket värre saker när man lyssnar till komplex musik." Hur sjutton får du det till att det uppstår nya olinjariteter när han uttryckligen skriver att det uppstår nya distorsionskomponenter av samma olinjariteter?
berma skrev:
Han skriver "inga olinjäriteter är harmlösa" - pluralis, det verkar som om det finns/blir fler...
men det är väl kanske inte det han menar.
//

Johan_Lindroos skrev:Berma, det blir lite rörigt att förstå vad du undrar över.
Skulle du med några välformulerade frågor, fråga vad det är du undrar över?
Skulle du då även kunna sammanfatta vad det var du undrade över i "den andra tråden" så att vi kan få läsa detta på ETT ställe?
Tråden verkar annars nu ta en vändning i ord- och meningsklyveri som ser väldigt rörigt ut, i alla fall i den nivå jag kan begripa mig på.
soundbrigade skrev:Nu tror jag inte du läser vad vi skriver men ....
Elektroniken i din förstärkare är inte simpel och linjär. Transistorer och andra aktiva element är icke-linjära och behandlar signalerna som strömmar igenom på lite konstigt sätt. En ren sinussignal kan liksom inte blandas på så många olika sätt men musiksignaler är komplexa - se mitt inlägg ovan. De olika delsignalerna blandas och processas av förstärkarens olinjära komponenter så att signalerna ofta inte passerar igenom maskineriet opåverkade.
Jämför det med att dricka vodka som består av vatten och alkohol och jämför det med att dricka ett vällagrat rödvi vilket ju också innehåller sprit och vatten men massa små nyanser som kommer av druvan av fatet av fan-vet vad.
Jag msåte ju också tillägga att en musiksignal per definition ÄR KOMPLEX.
soundbrigade skrev:Nu tror jag inte du läser vad vi skriver men ....
Elektroniken i din förstärkare är inte simpel och linjär. Transistorer och andra aktiva element är icke-linjära och behandlar signalerna som strömmar igenom på lite konstigt sätt. En ren sinussignal kan liksom inte blandas på så många olika sätt men musiksignaler är komplexa - se mitt inlägg ovan. De olika delsignalerna blandas och process av förstärkarens olinjära komponenter så att dessa ofta inte passerar igenom maskineriet opåverkade.
Jämför det med att dricka vodka som består av vatten och alkohol och jämför det med att dricka ett vällagrat rödvi vilket ju också innehåller sprit och vatten men massa små nyanser som kommer av druvan av fatet av fan-vet vad.
Jag msåte ju också tillägga att en musiksignal per definition ÄR KOMPLEX.
berma skrev:En fyrkantvåg innehåller idealt alla toner som finns, finns ingen audioutrustning som klarar det.
Piotr skrev:berma skrev:En fyrkantvåg innehåller idealt alla toner som finns, finns ingen audioutrustning som klarar det.
Nej inte alls, endast udda övertoner.
Kastar du in alla toner (jämna såväl som udda) drar det åt sågtandshållet.
berma skrev:Men - i dina rörförstärkare - ger 1 Volt IN -> x*1V UT, alltid - det spelar ingen roll om insignalen är musik eller sinus.
1 Volt (momentant) ger alltid samma förväntade spänning på utgången , oavsett vad signalen har för form.
eller ...?
//
Piotr skrev:berma skrev:Men - i dina rörförstärkare - ger 1 Volt IN -> x*1V UT, alltid - det spelar ingen roll om insignalen är musik eller sinus.
1 Volt (momentant) ger alltid samma förväntade spänning på utgången , oavsett vad signalen har för form.
eller ...?
//
Ha, you wish!!
En idealisk förstärkare fungerar så.. dvs. i fantasin. I den verkliga världen finns begränsningar. Dessa begränsningar kan förvisso reduceras till en nivå där det kanske kan sägas vara problemfritt om man väljer rätt lösningar...
... men nu är den typiska rörförstärkaren och högtalaren inte linjära apparater så knas uppstår.
Olika snabba signaler och signaler med olika amplitud kommer att kombinera med de inbyggda olinjäriteterna och ge olika problem (distortion) beroende på just hur 1) snabb signalen är, 2) hur stark signalen eller signalens komponenter är, 3) hur symmetrisk signalen är och 4) huruvida flera signaler finns på plats samtidigt.. (finns nog en 5 och 6 också).
Man kan kalla produkterna för vad man vill men de finns där och dess natur är vitt skilda beroende på (som sagt) insignalens typ och de olika typer av olinjäriteter som finns i apapratens överföringsfunktion/karaktäristik.
soundbrigade skrev:Eftersom förstärkare multiplicerar och har har sig, vore det en dröm om de multiplicerade insignalen med en faktor. Dock är verkligheten en helt annat. T ex ser man att signaler adderas och subraheras inte bara "volymmässigt" utan också frekvensmässigt, det man kallar InterModulationsDistortion. Kör igenom 800Hz och 1200Hz (sinus) och du har plötsligt två (små) extrasignaler på 400Hz (1200-800) och 2kHz (800+1200). Elektroniken , speciellt om den är feldesignad, funkar just så. En komplex signal som musiksignalen ändå utgör ramlar ofta igenom lagom förstärkt MEN OFTA MED tillskottssignaler som skapats av förstärkarens olinjära egenheter.
berma skrev:Ja, om man rör sig längs tidsaxeln så kan man säkert beskriva det som du gör.
men om man tar ett momentanvärde (stanna tiden) och värdet är 1 Volt så kan inte jag se att utsignalen påverkas av ovanstående resonemang.
Linjäritetsfel ger ett amplitudfel (momentant) på utgången som kan mätas som distorsion.
eller?
//
berma skrev:
1) hur snabb signalen är - hur snabb kan en musiksignal bli ?
2) hur stark signalen - ja spänningsderivata påverkar troligen - vet du hur (jag vet inte)
vilka är signalens komponenter - momentant -
3) hur symmetrisk signalen är - kan/måste en musiksignal vara symmetrisk?
olinjäriteterna ger väl ett amplitudfel (momentant) eller ?
//
Piotr skrev:berma skrev:
1) hur snabb signalen är - hur snabb kan en musiksignal bli ?
Tillräckligt snabb/högfrekvent för att excitera/sammanfalla med olinjäriteter i det rörliga systemet i högtalare.
Piotr skrev:2) hur stark signalen - ja spänningsderivata påverkar troligen - vet du hur (jag vet inte)
vilka är signalens komponenter - momentant -
Ja det kan du ge dig på att spänningens och därmed strömmens storlek i ett högtalarelement har en direkt koppling till förvrängning av utsignalen.
Ett högtalarelement fortsätter ju inte att bara spela högre och högre ju mer effekt man kör in, i synnerhet inte vid låga frekvenser.3) hur symmetrisk signalen är - kan/måste en musiksignal vara symmetrisk?
Den kan, men är det ofta inte. En starkt asymmetrisk signal kan påverka högtalarens beteende betydligt.. och det dessutom olika beroende på hur du vänt högtalarkabeln eller hur det för håller sig med polariteten/absolut fas tidigare i kedjan.olinjäriteterna ger väl ett amplitudfel (momentant) eller ?
//
Piotr skrev:Yes. Finns dock även fel som breder ut sig i tiden.
berma skrev:Jag skulle ju ha gissat att olinjäriteter i det mekaniska systemet skulle vara ganska lågfrekventa, där ser man.
Piotr skrev:Yes. Finns dock även fel som breder ut sig i tiden.
berma skrev:Vilka fel breder ut sig i tiden?
Piotr skrev:berma skrev:Jag skulle ju ha gissat att olinjäriteter i det mekaniska systemet skulle vara ganska lågfrekventa, där ser man.
Olika olinjäriteter påverkar olika frekvensband olika.Piotr skrev:Yes. Finns dock även fel som breder ut sig i tiden.berma skrev:Vilka fel breder ut sig i tiden?
Deformation av det rörliga systemets mjukdelar. Minneseffekter och våg/ljudhastigheten i olika material.
berma skrev:Och du menar att alla dessa artefakter är olika beroende på om insignalen är sinus eller musik?
hmmm....
///
soundbrigade skrev:Jag skulle också vilja säga att det STORA problemet har med negativ återkoppling att göra. Skickar man tillbaka flera signaler av olika frekvens genom ett frekvensberoende nät och summerar med ingångssignalen och kör skiten en gång till ger bekymmer, små eller stora. Och just när jag har den komplexa signal som musiksignalen ...
.... varför är det så svårt att acceptera de sanningar vi presenterar för dig? Tror du oss inte?
Piotr skrev:berma skrev:Och du menar att alla dessa artefakter är olika beroende på om insignalen är sinus eller musik?
hmmm....
///
Nu vet jag inte om du kallar olinjäriteterna eller distortionsprodukterna artefakter..
Piotr skrev:Olinjäriteterna är vad de är.. typ.
Jag antar att min grundpoäng är att det är skillnad på å ena sidan en sinus eller andra sidan två eller fler sinus/musik.
De problem som uppstår med musik går att provocera fram och studera med väl vald testsignal, dock inte med en ensam stackars sinus.
soundbrigade skrev:Jag skulle också vilja säga att det STORA problemet har med negativ återkoppling att göra. Skickar man tillbaka flera signaler av olika frekvens genom ett frekvensberoende nät och summerar med ingångssignalen och kör skiten en gång till ger bekymmer, små eller stora. Och just när jag har den komplexa signal som musiksignalen ...
.... varför är det så svårt att acceptera de sanningar vi presenterar för dig? Tror du oss inte?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster