JM skrev:Dipolen till skillnad från monopolen får reflexljudet senare. Ingen ljudreflex skall var dominerande. Första reflexen bör vara längre än 10 ms. Diffusorer kan hjälpa men behövs i mindre grad än med monopoler. (Toole, Beranek, Greisinger mfl.)
Stig K. mfl insåg att reflexerna skall frekvensmässigt vara bredbandiga likt direktljudet. Dominerande absorbenter kan ge frekvensasymmetri i reflexljudet.
Kala väggar bakom dipolen är ett mindre problem än för monopolen. Kala väggar är ofta en förutsättning för bredbandiga reflexer. Dipolens mer bredbandiga ofta sfäriska ljudutbredning bakåt ger vanligen inga dominerande reflexer.
Allt ovan gäller ffa över 300 Hz.
Asymmetriska rum kan ge asymmetriska reflexer med asymmetrisk spatial upplevelse.
JM
Här förmodar jag att du avser Stig
Carlsson med C och inte K.
Vidare undrar jag varför du tar upp det här med monopoler, är det egentligen inte så att du avser "vanliga" högtalare som är av typen element på framsidan och någon form av sluten låda (ev med basreflexrör)? Jag menar, trådstartarens nuvarande högtalare kan ju insorteras i typen "vanliga" högtalare.
Du påstår att ljudutstrålningen som reflekteras i väggen bakom en dipol skulle vara lägre än hos motsvarande monopol, varför det? Kan du inte tänka dig att en dipol kan riktas på så sätt att bakomvarande ljudutstrålning kan reflekteras på så sätt i ett rum att den blir i alla fall starkare än motsvarande monopol?
Vidare så är det fel nomenklatur att skriva
"Första reflexen bör vara längre än 10 ms."* -
Ljudreflexer pågår inte under en viss tidsrymd, utan en reflex kan ta en viss tid på sig innan den uppträder i förhållande till direktljudet om du förstår vad jag menar. Om du då egentligen menar att inga reflexer bör förekomma inom 10 ms från direktljudets anländande, så vill jag mena att du gör en grov förenkling, då det har väldigt stor betydelse
varifrån ljudreflexen/ljudreflexerna kommer. Är till exempel ljudreflexen ifrån ritningar som ligger i närheten kring högtalaren, eller kommer den rent utav bakifrån lyssnaren? Detta är en fundamentalt stor skillnad i hur vi som människor upplever ljudreflexen som bra/dålig/störande eller "what ever". Det är till och med väldigt svårt att undvika ljudreflexer som kommer ifrån högtalarens fysiska närområde då nästan alla vanliga rum har både golv och tak, vilka brukar vara svåra att åtgärda. Även närligganda väggar kan i vissa fall vara i stort sett omöjliga att åtgärda tillfyllest om man har "otur" med högtalarplacering och rumslayout.
* ) Jag har även sett att du skrivit på detta sätt i andra tidigare inlägg.