Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Nu vet inte riktigt vad du menar med symmetri bakom. Det är enligt min erfarenhet i regel en fördel om ytan bakom dipoler är oregelbunden, diffuserande eller dämpande. Sämst tycker jag en slät vägg är. Det gäller även i rummet i övrigt, ju mera grejor desto bättre.
Martin_Dewens skrev:Assymetri är nog ordet som beskriver min frågeställning . Tack!
Martin_Dewens skrev:Då får jag vatten på min kvarn .
Det får bli att sätta sågen i dem.
Almen skrev:Martin_Dewens skrev:Assymetri är nog ordet som beskriver min frågeställning . Tack!
Symmetri och asymmetri stavas det.
JM skrev:Martin_Dewens skrev:Då får jag vatten på min kvarn .
Det får bli att sätta sågen i dem.
Innan du sågar kolla relationen direkt ljud/reflexljud i lyssningspositionen i relation till där den spatiala lokalisationen försvinner.
Sätt förstärkaren på mono o kolla en monopolhögtalare i taget. Lyssna på gles kvinnliga sångröst eller liknande (filtrera gärna bort allt under 300 Hz). Börja lyssnandet nära högtalaren o backa till punkten där lokalisationen av rösten i högtalaren försvinner. Sångrösten skall nu vara diffus. Här är direktljudet lika med reflexljudet. Förhoppningsvis hittar du inte denna punkt eller är punkten bakom din lyssningsposition. Eftersom direktljudet är oberoende av rummet kan du nu beräkna var i rummet lyssningspositionen bör vara med monopolen.
När du väl har dina dipoler bör du på samma sätt kunna justera så att du får en lyssningsposition med en övervikt av direktljudet på mer än 3 dB.
Det intressanta är att jämföra var i rummet dina olika punkter för där direktljudet = reflexljudet med för övrigt identiska monopoler o dipoler.
JM
JM skrev:Martin_Dewens skrev:Då får jag vatten på min kvarn .
Det får bli att sätta sågen i dem.
Innan du sågar kolla relationen direkt ljud/reflexljud i lyssningspositionen i relation till där den spatiala lokalisationen försvinner.
Sätt förstärkaren på mono o kolla en monopolhögtalare i taget. Lyssna på gles kvinnliga sångröst eller liknande (filtrera gärna bort allt under 300 Hz). Börja lyssnandet nära högtalaren o backa till punkten där lokalisationen av rösten i högtalaren försvinner. Sångrösten skall nu vara diffus. Här är direktljudet lika med reflexljudet. Förhoppningsvis hittar du inte denna punkt eller är punkten bakom din lyssningsposition. Eftersom direktljudet är oberoende av rummet kan du nu beräkna var i rummet lyssningspositionen bör vara med monopolen.
När du väl har dina dipoler bör du på samma sätt kunna justera så att du får en lyssningsposition med en övervikt av direktljudet på mer än 3 dB.
Det intressanta är att jämföra var i rummet dina olika punkter för där direktljudet = reflexljudet med för övrigt identiska monopoler o dipoler.
JM
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Martin_Dewens skrev:Då får jag vatten på min kvarn .
Det får bli att sätta sågen i dem.
Innan du sågar kolla relationen direkt ljud/reflexljud i lyssningspositionen i relation till där den spatiala lokalisationen försvinner.
Sätt förstärkaren på mono o kolla en monopolhögtalare i taget. Lyssna på gles kvinnliga sångröst eller liknande (filtrera gärna bort allt under 300 Hz). Börja lyssnandet nära högtalaren o backa till punkten där lokalisationen av rösten i högtalaren försvinner. Sångrösten skall nu vara diffus. Här är direktljudet lika med reflexljudet. Förhoppningsvis hittar du inte denna punkt eller är punkten bakom din lyssningsposition. Eftersom direktljudet är oberoende av rummet kan du nu beräkna var i rummet lyssningspositionen bör vara med monopolen.
När du väl har dina dipoler bör du på samma sätt kunna justera så att du får en lyssningsposition med en övervikt av direktljudet på mer än 3 dB.
Det intressanta är att jämföra var i rummet dina olika punkter för där direktljudet = reflexljudet med för övrigt identiska monopoler o dipoler.
JM
Ditt påstående stämmer inte.
JM skrev:Dipolen till skillnad från monopolen får reflexljudet senare.
Stig K. mfl insåg att reflexerna skall frekvensmässigt vara bredbandiga likt direktljudet. Dominerande absorbenter kan ge frekvensasymmetri i reflexljudet.
Kala väggar bakom dipolen är ett mindre problem än för monopolen. Kala väggar är ofta en förutsättning för bredbandiga reflexer. Dipolens mer bredbandiga ofta sfäriska ljudutbredning bakåt ger vanligen inga dominerande reflexer.
Allt ovan gäller ffa över 300 Hz.
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Innan du sågar kolla relationen direkt ljud/reflexljud i lyssningspositionen i relation till där den spatiala lokalisationen försvinner.
Sätt förstärkaren på mono o kolla en monopolhögtalare i taget. Lyssna på gles kvinnliga sångröst eller liknande (filtrera gärna bort allt under 300 Hz). Börja lyssnandet nära högtalaren o backa till punkten där lokalisationen av rösten i högtalaren försvinner. Sångrösten skall nu vara diffus. Här är direktljudet lika med reflexljudet. Förhoppningsvis hittar du inte denna punkt eller är punkten bakom din lyssningsposition. Eftersom direktljudet är oberoende av rummet kan du nu beräkna var i rummet lyssningspositionen bör vara med monopolen.
När du väl har dina dipoler bör du på samma sätt kunna justera så att du får en lyssningsposition med en övervikt av direktljudet på mer än 3 dB.
Det intressanta är att jämföra var i rummet dina olika punkter för där direktljudet = reflexljudet med för övrigt identiska monopoler o dipoler.
JM
Ditt påstående stämmer inte.
Nyfiken - hur tänker du? Tacksam för hänvisning till studier.
JM
JM skrev:Dipolen till skillnad från monopolen får reflexljudet senare. Ingen ljudreflex skall var dominerande. Första reflexen bör vara längre än 10 ms. Diffusorer kan hjälpa men behövs i mindre grad än med monopoler. (Toole, Beranek, Greisinger mfl.)
Stig K. mfl insåg att reflexerna skall frekvensmässigt vara bredbandiga likt direktljudet. Dominerande absorbenter kan ge frekvensasymmetri i reflexljudet.
Kala väggar bakom dipolen är ett mindre problem än för monopolen. Kala väggar är ofta en förutsättning för bredbandiga reflexer. Dipolens mer bredbandiga ofta sfäriska ljudutbredning bakåt ger vanligen inga dominerande reflexer.
Allt ovan gäller ffa över 300 Hz.
Asymmetriska rum kan ge asymmetriska reflexer med asymmetrisk spatial upplevelse.
JM
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:Johan_Lindroos skrev:
Ditt påstående stämmer inte.
Nyfiken - hur tänker du? Tacksam för hänvisning till studier.
JM
Det behövs inga studier då detta brukar ingå i ordinära kurser i akustik "typ 1A" och har inget att göra med att någon sångröst låter diffus eller liknande.
JM skrev:Kolla här så kanske jag blir lite tydligare med hur direktljudet o reflexljudet bladas beroende på avståndet från en monopol o var samt hur kritiska distansen uppträder.
http://education.lenardaudio.com/en/04_acoustics_2.html
Griesinger beskriver hur vi mycket konkret upplever var kritiska distansen uppträder.
http://www.davidgriesinger.com/
JM skrev:...kolla relationen direkt ljud/reflexljud i lyssningspositionen i relation till där den spatiala lokalisationen försvinner.
---
Börja lyssnandet nära högtalaren o backa till punkten där lokalisationen av rösten i högtalaren försvinner.
---
Här är direktljudet lika med reflexljudet.
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:
Nyfiken - hur tänker du? Tacksam för hänvisning till studier.
JM
Det behövs inga studier då detta brukar ingå i ordinära kurser i akustik "typ 1A" och har inget att göra med att någon sångröst låter diffus eller liknande.
Kolla här så kanske jag blir lite tydligare med hur direktljudet o reflexljudet bladas beroende på avståndet från en monopol o var samt hur kritiska distansen uppträder.
http://education.lenardaudio.com/en/04_acoustics_2.html
Griesinger beskriver hur vi mycket konkret upplever var kritiska distansen uppträder.
http://www.davidgriesinger.com/
Kom gärna med konkreta studier som går att förhålla sig till.
JM
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:
Kolla här så kanske jag blir lite tydligare med hur direktljudet o reflexljudet bladas beroende på avståndet från en monopol o var samt hur kritiska distansen uppträder.
http://education.lenardaudio.com/en/04_acoustics_2.html
Griesinger beskriver hur vi mycket konkret upplever var kritiska distansen uppträder.
http://www.davidgriesinger.com/
Kom gärna med konkreta studier som går att förhålla sig till.
JM
Det normala på svenska och engelska är att man talar om efterklangsradie eller på engelska "reverberation radius". Att du vill att jag ska framföra "konkreta studier" behövs ju inte alls.:
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:
Kolla här så kanske jag blir lite tydligare med hur direktljudet o reflexljudet bladas beroende på avståndet från en monopol o var samt hur kritiska distansen uppträder.
http://education.lenardaudio.com/en/04_acoustics_2.html
Griesinger beskriver hur vi mycket konkret upplever var kritiska distansen uppträder.
http://www.davidgriesinger.com/
Kom gärna med konkreta studier som går att förhålla sig till.
JM
Det normala på svenska och engelska är att man talar om efterklangsradie eller på engelska "reverberation radius". Att du vill att jag ska framföra "konkreta studier" behövs ju inte alls.:
Tack Johan för att du upptar din tid med mina små funderingar.
Jag uppfattar "efterklang" som ett specialfall av reflexer under en viss tid.
When the reverberant sound becomes 12dB or greater than the direct sound all intelligibility is lost. The simplest way to find 'Critical Distance' is to play compressed pop music through the sound system. Begin with one speaker (left or right). Walk back and forth around the room, and you will be surprised how easy it is to identify the critical distance. Repeat the exercise with the other speaker, then both speakers. Its surprising how accurate our ears are when compared with acoustic measurement microphones.
http://education.lenardaudio.com/en/04_acoustics_2.html
Är vi överens att inom "reverberation radius" dominerar direktljudet över "reverberation sound" (reflexljudet) o utanför är det omvänt?
JM
Johan_Lindroos skrev:Ja, det kan vi vara överens om. Efterklangsradien är det avstånd då direktljudet är lika starkt som det diffusa ljudfältet. Det diffusa ljudfältet kallas ibland för efterklangsfältet men innebörden är samma.
JM skrev:Timingen av de tidigaste reflexerna är av yttersta vikt enligt mina tidigare inlägg för ge hjärnan optimal spatial upplevelse. Se Tooles modifiering av Barrons graf hur tidsfördröjningen av ljudet relativt mängden direktljud/reflexljud påverkar spatiala upplevelsen. s 87 Toole Sound Reproduction 2008
Toole skrev:Our ability to judge the distance of sounds is greatly
improved when there are reflections, especially, it seems,
early reflections. In rooms we improve with time, meaning
that we learn certain aspects of the sound field and, once
learned, it transfers to different locations in the same room
and, to some extent, to rooms having similar acoustical
properties [23]–[29]. It is another perceptual dimension
with a cognitive component. All of this is clearly relevant
to localizing the real sources—the loudspeakers. However,
success in doing this may run counter the objectives of
music and film sound, which is often to “transport” listeners
to other spaces. How do we react to a combination
of real and recorded patterns of reflections?
---
The precedence effect will guide our attention to the
first arrived sound as an indicator of the location of the
source. However, early reflections can cause this directional
impression to shift slightly, or the “image” of the
source to be enlarged. One can logically speculate that the
image shifting or spreading is associated with a reduction
in interaural cross correlation (IACC), in the well-known
tradeoff with spaciousness—increasing spaciousness tends
to be correlated with image broadening [30]. Haas noted
that adding a delayed lateral sound caused a “pleasant
broadening of the primary sound source” [31]. Olive and
Toole determined the delays and levels at which a single
lateral reflection caused a perceptible change in the size or
location of the primary image [32].
---
Whether a change in image position or size is good or
bad, then, is a subjective judgment. Because what was
intended by the recording artists is normally not known,
such judgments must be based on what appears to be plausible
or personally preferable.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster