Signal genom avstängt slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Signal genom avstängt slutsteg?

Inläggav 2-ch » 2015-05-13 15:11

Jag stängde av slutsteget för att höra hur bara basmodulerna spelade för sig själva.
Svagt hör jag ändå musiken genom frontarna.
Inget alvarligt, men jag blev lite konfunderad och nyfiken.

Min fråga är om det normalt slinker igenom lite signal genom ett avstängt slutsteg?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Signal genom avstängt slutsteg?

Inläggav Kalejdokom » 2015-05-13 16:13

Gammal ström? Låter det även om slutsteget stått avstängt en längre tid?
Det vore ju mot naturens lagar om du faktiskt fick ut signal utan att tillföra någon energi?
Står steget möjligen i stand-by? Låter det även om du drar ur sladden ur vägguttaget?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-13 17:20

Jag kan ingenting om hur förstärkare funkar, men på min orange tiny terror (en rörbaserad elgitarrförstärkare) glappade slutstegsrören. Eftersom det finns en volymratt för försteget och en för slutsteget för att få till olika ljud beroende på var det klipper kunde man ändå höra signalen lite svagt om man höjde till max på försteget. Kanske är det samma grej - att signalen går igenom, men utan att förstärkas?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-13 21:29

2-ch skrev:Jag stängde av slutsteget för att höra hur bara basmodulerna spelade för sig själva.
Svagt hör jag ändå musiken genom frontarna.

Visst vore det spännande om man kunde få ljud ur ett avstängt slutsteg... :-)

Men är du säker på att den svaga musiken verkligen kom genom frontarna? En basmodul klipper ju inte av ljudet vid en given frekvens utan det är snarare så att nivån sänks med ett antal dB per oktav. Har du en delning vid tex 80 Hz med 12 dB's filter så har du alltså fortfarande -12dB kvar av ljudet en oktav högre upp. Vid två oktaver upp -24dB.

Lätt att prova, dra ur högtalarsladdarna från frontarna. Om du DÅ fortfarande hör ljud genom dem, ja då har du kommit på nya sätt att skapa och distribuera energi :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-13 21:45

Ja, det är rätt så vanligt att slutsteg utan utgångsrelä läcker lite signal igenom när de är avstängda. Signalen kommer alltså ifrån försteget. Hur mycket det läcker beror på konstruktionen. Vissa läcker extremt lite.

Slutsteg med utgångsrelä bryter dock bort (utgångssteget från) högtalarutgången när inte matningsspänningen är inom gränsvärdena, och då blir det som regel knäpptyst.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-05-18 07:22

Ström lagrad i kondensatorerna i slutsteget vet jag hur det fungerar.
Mina gamla Sentec ACM1 spelar en ganska god stund efter bortkoppling av nätspänning.
Men det här är något annat.

Energin tillfördes från försteget.

Så här långt verkar IÖ:s föklaring närmast.
Dock hörs ett distinkt klick vid start och avstängning av slutsteget.
Jag trodde att det var utgångsreläet som hördes, men är inte säker.
Helt säker är jag dock på att ljudet kom ur frontarna och att det inte handlar om magi.

Steget är ett Rotel RB991.
Det har väl inte ens stand-by läge :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-21 00:41

Det finns faktiskt förstärkare där utgångsreläet sitter före återkopplingen (jag vet inte om din är sådan) och då kan faktiskt läckaget till och med bli värre med öppet relä. Det är nämligen rätt så kort signalväg då, bara två trissor behöver som regel passeras.

Att vår hörsel har ett extremt dynamikområdet hjälper förstås till. Sitter man nära högtalaren så kan man höra ljud som är svagare än en trettiomiljondel av de starkaste ljudtryck vi brukar vilja utstå på lyssningsplats. För att 1 / 50 000 000 av maxljudet skall slippa igenom behöver inte läcket vara stort...

Räknar man istället effekten så han vi, nära högtalaren, höra ett ljud vars från högtalaren utstrålade effekt är en miljon miljarder (femton nollor!) gånger svagare än de starkaste ljud vi typiskt vill höra...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-05-21 07:46

IngOehman skrev:Att vår hörsel har ett extremt dynamikområdet hjälper förstås till. Sitter man nära högtalaren så kan man höra ljud som är svagare än en trettiomiljondel av de starkaste ljudtryck vi brukar vilja utstå på lyssningsplats. För att 1 / 50 000 000 av maxljudet skall slippa igenom behöver inte läcket vara stort...

Räknar man istället effekten så han vi, nära högtalaren, höra ett ljud vars från högtalaren utstrålade effekt är en miljon miljarder (femton nollor!) gånger svagare än de starkaste ljud vi typiskt vill höra...

Vh, iö

Jisses vilket otroligt omfång hörseln har!
Inget som jag går omkring och tänker på till vardags direkt :lol:

Men jag kan inte låta bli att nu fundera OT på hur man skulle kunna omvandla övriga sinnen till siffror på samma sätt.
tex. från den lättaste beröring till det hårdaste tryck man rimligen vill uppleva.
Kanske hamnar man på liknande siffror där.

Är det för övrigt någon som provat att driva högtalarna direkt från försteget?
En del försteg svingar ju rätt bra med spänning. Men strömmen är det väl klenare med förståss.

Återgå till Teknikforum