Överhettade delningsfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Balagarba

Överhettade delningsfilter

Inläggav Balagarba » 2015-05-14 16:11

Hej.
Har ett skumt problem med delningsfiltren på mina xtz 99.26 mkII och skulle vara tacksam om någon vet vad det beror på.
Har lyckats bränna upp filtren 2gånger!!6 st filter totalt.Använder mig av en onkyo Tx-sr876 reciever som driver centerhögtalaren
samt en Xtz A-100 DII som jag har kopplat till pre out till fronthögtalarna.
Plasten på drosslarna blir deformerad av värmen samt kondensatorerna svullnar upp eller exploderar på alla 3 högtalarna + att alla motstånd är brunbrända.
Dom verkar inte klara av att man kör på högre volym en stund utan att det stinker bränt i hela huset.(Obs inte några sanslösa ljudnivåer heller)
Några ideer på varför detta händer?
Senast redigerad av Balagarba 2015-05-19 15:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DrBoar

Re: Överhettade delningsfilter

Inläggav DrBoar » 2015-05-14 22:43

Det kan hända men det är ovanligt. Kolla om du kan ha filtren lite naknare i lådan. Inpackade i dämpvadd behövs det inte många watt avsatta i komponenterna för ett det skall börja gå hett till.

Användarvisningsbild
Balagarba

Inläggav Balagarba » 2015-05-14 22:58

Ja första gången dom havererade så låg dämpullen över filtren och hade tom brunnit litegrann,
När jag satte in nya filter så monterade jag dom mer öppet men det hjälpte inte ändå :(
Delar högtalarna mot subbar vid 80hz så dom är ju ganska avlastade på bas också..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-14 23:08

Det finns väl tre möjliga förklaringar.

1. Du spelar väldigt starkt, över högtalarnas spec.
2. Högtalarna är underdimensionerade i förhållande till specen.
3. Förstärkaren självsvänger och lämnar egentligen full effekt hela tiden, men vid höga frekvenser som inte hörs.

Trean tror jag inte så mycket på eftersom alla komponenter i filtret tar stryik och diskantelementet lever.

En allmän reflexion är här att (ursäkta) "inte några sanslösa nivåer" inte betyder något eftersom olika personer har så olika referensramar. Jag känner inte trådskaparen och kan därför inte utesluta ettan. Jag skulle faktiskt gissa på den om jag blev tvungen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Balagarba

Inläggav Balagarba » 2015-05-15 00:09

Ja förmodligen har du rätt i altarnativ 1.
Eftersom det är 2 förstärkare inblandade så är nog alternativ 3 inte aktuellt.

Men så länge högtalarna spelar rent och fint så tycker iaf jag filtren borde hänga med utan att behöva brinna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-15 01:19

Tja, du har väl bevis på att så inte är fallet...? Två bevis tom. ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Balagarba

Inläggav Balagarba » 2015-05-15 09:36

Verkar som en uppgradering på högtalarfronten är det enda att göra,
Lite surt när jag gillar högtalarna i övrigt :(

Utflyttade filter med fläktkylning samt effekttåligare kondensatorer kan det vara en lösning?
eller är risken stor att jag flyttar problemet och talspolarna blir överhettade istället?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-05-15 17:01

Har inte XTZ något slags externt filter till nån av de där lite äldre högtalarna? Hör med dem om de kan hjälpa dig! Kanske kan det vara en bra idé att vara lite upprörd över att du råkat ut för detta ÄN EN GÅNG.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2015-05-15 17:22

Har du någon bild på hur filtret ser ut .

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-05-15 20:18

har själv aldrig hört talas om att filtren smält
du måste spela väldigt högt länge gissar jag. Vilken typ av musik är det? Är det massa hårdrock och liknande komprimerad musik?

I vilket fall så borde du ju kunna bygga nya filter som du sätter externt. Satsa på lite bättre kopparspolar utan plast i mitten och bättre polykondingar. Du kan ju även parallellkoppla flera mindre kondingar för att öka effekttåligheten. Samma gäller motstånden. Förmodligen behöver du dock bara överdimensionera seriekopplade komponenter.
Spolar kan köpas här http://frequence.dk/hifi/41-pca-wire-coils-12-mm/ eller hifikit.

Är imponerad att elementen inte tagit stryk, vittnar om effekttåliga element.
Men du bör kanske kolla upp hur högt du faktiskt spelar och fundera på om det inte vore bäst för din hörsel om du tog ner ljudet något?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-15 22:12

Tycker också det är märkligt att inte elementen tagit stryk. De brukar väl ge sig långt tidigare än delningsfiltren?

Användarvisningsbild
Balagarba

Inläggav Balagarba » 2015-05-15 23:54

Elfsberg skrev:Har inte XTZ något slags externt filter till nån av de där lite äldre högtalarna? Hör med dem om de kan hjälpa dig! Kanske kan det vara en bra idé att vara lite upprörd över att du råkat ut för detta ÄN EN GÅNG.

Har mailat dom och dom kom väl fram till att det var skumt.....Och att jag måste ha spelat väldigt högt länge.
Så det är väl bara att inse att stativhögtalare är för vek för att kunna leverera även fast dom är avlastad med ett par subbasar

Användarvisningsbild
Balagarba

Inläggav Balagarba » 2015-05-16 00:41

boom skrev:Har du någon bild på hur filtret ser ut .

En bild på ett bränt filter finns iallafall
Bilagor
DSC_0275.JPG
DSC_0275.JPG (243.88 KiB) Visad 3203 gånger

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-16 09:24

Det vore kul att se ett schema på filtret och om du kunde markera vilka komponenter som har blåsts. Det ser tex inte ut som att den stora spolen till höger har smält annat än indirekt av värmen från den lilla spolen. Just nu lutar jag mer åt mitt alternativ 2. I kombination med alternativ 1 :) .

Det kan vara så att den som har dimansionerat filtren inte alls har funderat över att även spolar har en maxström som de tål, det är lätt hänt eftersom man gärna ser dem som rent reaktiva. Spolen som har tunnast tråd är eventuellt mest utsatt för detta. Det verkar iaf så på bilden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-16 09:45

Ja, det ser ut som om dimensioneringen är tveksam, men jag känner mig inte övertygad om att den excessuösa hettan som drabbat flera komponenter kommer någon annanstans ifrån är från några motstånd. Flera av motstånden har ju blivit rejält varma, det syns på kretskortet, och om bobinerna till spolarna är av säg PVC så är smältpunkten låg.

Men som Svante säger så vore ett schema på filtret bra för att lista ut var problemet ligger. Som regel är det mycket enkelt att från ett schema räkna ut hur drabbade olika filterkomponenter är.

Någon skrev tidigare i tråden att seriekopplade komponenter (jag tror kondensatorer nämndes) kan behöver parallellkopplas för att tåla mera. Det är ett tveksamt påstående. Det är långt ifrån givet att två parallellkopplade kondensatorer med var för sig hälften av kapacitansen kommer att klara mera insignal.

Däremot kan det i förekommande fall bli varmt i elektrolytkondensatorer på grund av inre förluster, och även maxspänningen man överskridas således att man får problem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Balagarba

Inläggav Balagarba » 2015-05-16 11:41

Hittar inget schema på filtren så jag får se om jag lyckas att rita upp ett eget som går att förstå:)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-05-18 08:25

Var tvungen att leta upp mina gamla bilder. Har gjort samma sak. :wink:

Bild

Bytte några komponenter, sen funkade det.

Bild

Men jag lastade in MYCKET effekt under väldigt lång tid i dom högtalarna..
Det är nog högtalarbyte som gäller. :wink:

Användarvisningsbild
Balagarba

Inläggav Balagarba » 2015-05-18 11:36

Men det var ju intressant att se att någon fler har lyckats bränna filtren :)

Har talat med fyndbörsen och skulle få köpa de nya filtren som sitter i 99.26 FLR
Ska vara effekttåligare än dom som satt i förut så jag ger dom en chans till innan
det blir högtalarbyte.
Har ju bara haft de här högtalarna i 8 mån så dom borde få hänga med ett tag till :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-18 11:39

Detta är något helt nytt för mig trots hifi-intresse sedan sedan mitten på 60-talet. Är detta något vanligt som jag missat? Vad kan orsaka överhettade delningsfilter (jo, för mycket effekt förstås, men brukar inte elementen rasa först?)?

Här finns det ju mängder av följdfrågor. Underdimensionering kan vara en riskfaktor, kanske det finns anledning att gå andra vägen, dvs överdimensionera (vad jag egentligen menar, dimensionera ordentligt med hänsyn till alla tänkbara scenarion)?

Hur förändras delningsfiltrets (och i förlängningen högtalarens) egenskaper när komponenterna blir varma? Kan det vara delningsfiltret som bidrar till förändringar isf (eller tillsammans med) talspolars uppvärmning?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-18 12:08

Så vitt jag kan se så handlar det i samtliga fall om underdimensionerade motstånd (resten av komponenterna som tagit skada verkar ha skadats av hettan från motstånden). Skälet till att motstånd är underdimensionerade kan vara att de är för små, eller för att filterkonstruktionen alldeles i onödan eldar upp en massa effekt.

För att få klarhet i vilket så måste man titta på hur filtret är dimensionerat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-05-18 16:29

Ser som sagt ut som ett effekthungrigt filter med för klena motstånd, misstänker att de runda motstånden som brunnit sitter direkt parallellt med elementen på något vis och får därför mycket effekt i sig från ett brett frekvensregister. Jag har använt små 5W-motstånd i mina 4-vägare, men de är bara 1ohmare som inte går så mycket ström i där de sitter och flera som delar på effekten.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-18 17:18

IngOehman skrev:Så vitt jag kan se så handlar det i samtliga fall om underdimensionerade motstånd (resten av komponenterna som tagit skada verkar ha skadats av hettan från motstånden). Skälet till att motstånd är underdimensionerade kan vara att de är för små, eller för att filterkonstruktionen alldeles i onödan eldar upp en massa effekt.

För att få klarhet i vilket så måste man titta på hur filtret är dimensionerat.

Vh, iö

Även kondensatorn på 6,8 µF i första bilden? Den ser ju faktiskt ut att ha skjutit loss sitt lock, stänket på spolen intill tyder på det. Den lilla spolen, fortfatande i första bilden, kanske är en sekundär skada, men det kunde lika gärna vara spolen som har blivit varm, bobinen är ju helsmält. Eller inte, tråden ser ju rätt intakt ut. Hmm.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-18 17:25

Bill50x skrev:Hur förändras delningsfiltrets (och i förlängningen högtalarens) egenskaper när komponenterna blir varma? Kan det vara delningsfiltret som bidrar till förändringar isf (eller tillsammans med) talspolars uppvärmning?

Resistanser blir typiskt större. När talspoleresistansen stiger ökat Qts på elementet. I ett system utan delningsfilter (envägare) är detta helt ekvivalent med en för lång/klen högtalarkabel. Till exempel stiger talspoleresistansen med ungefär 1 ohm i ett 8-ohmselement om temperaturen stiger med 50 grader. En högtalarkabel har typiskt under 0,1 ohms resistans. Och förstärkares utimpedanser ligger ofta under 0,01 ohm. Sådana resonemang ger perspektiv på saker och ting, tycker jag.

Spolars induktans påverkas inte, däremot deras resistans, men den är typiskt liten ändå. Kondensatorer vet jag faktiskt inte hur det är med :oops: .

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-18 23:39

Kondensatorers kapacitans kan öka eller minska med temperaturen, samt vara nästan oförändrad. Beroende på typ. ESR vet jag inte, men den var visst inte så viktig i högtalarfilter?
Don’t just do something, sit there.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-18 23:53

Svante skrev:Även kondensatorn på 6,8 µF i första bilden? Den ser ju faktiskt ut att ha skjutit loss sitt lock, stänket på spolen intill tyder på det.

Det brukar väl inte vara något lock på en stående elektrolyt? Det brukar väl vara en tät metallburk, med gummitätning i benänden? "Stänket" kanske är lim? -Eller pratar du om andra komponenter och ser något jag inte ser?
Den lilla spolen, fortfatande i första bilden, kanske är en sekundär skada, men det kunde lika gärna vara spolen som har blivit varm, bobinen är ju helsmält. Eller inte, tråden ser ju rätt intakt ut. Hmm.

Jag gissar på motstånden, med tanke på hur de ser ut (de måste ha gått sjukt varma) och området runt dem så är det inte konstigt om plastdetaljer i dess närhet har mjuknat.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Balagarba

Inläggav Balagarba » 2015-05-19 00:18

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:Även kondensatorn på 6,8 µF i första bilden? Den ser ju faktiskt ut att ha skjutit loss sitt lock, stänket på spolen intill tyder på det.

Det brukar väl inte vara något lock på en stående elektrolyt? Det brukar väl vara en tät metallburk, med gummitätning i benänden? "Stänket" kanske är lim? -Eller pratar du om andra komponenter och ser något jag inte ser?
Den lilla spolen, fortfatande i första bilden, kanske är en sekundär skada, men det kunde lika gärna vara spolen som har blivit varm, bobinen är ju helsmält. Eller inte, tråden ser ju rätt intakt ut. Hmm.

Jag gissar på motstånden, med tanke på hur de ser ut (de måste ha gått sjukt varma) och området runt dem så är det inte konstigt om plastdetaljer i dess närhet har mjuknat.

Kondensatorn på 6,8 uF har exploderat och det är en liggande kondensator som rest sig upp när den small.
Den kondensatorn har exploderat på samtliga filter och det kan ju ha att göra med att den ligger ganska nära effektmotståndet som blivit hetast.
motståndet på den här bilden har tillochmed fallit sönder.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-19 08:50

Jösses! 8O -Nu ser jag.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-19 09:16

Balagarba skrev:Så det är väl bara att inse att stativhögtalare är för vek för att kunna leverera även fast dom är avlastad med ett par subbasar

Fast komponenterna som blivit varma är sannolikt inte så aktiva i basområdet och när du avlastat högtalaren i basområdet, så krämar du sannolikt ut mer i övriga register och filtret blir då varmare.
Det är ju inte direkt något ovanligt att man delar en liten högtalare med sub, så det borde konstruktören kunnat förutse. Även jag tycker nog att det lutar åt underdimensionering av filtret, om nu elementen håller.
Hoppas de nya filtren håller. -Om de gör det så finns nog en anledning till att de gjorts effekttåligare (problemet var känt)...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-19 09:36

Balagarba skrev:Kondensatorn på 6,8 uF har exploderat och det är en liggande kondensator som rest sig upp när den small.
Den kondensatorn har exploderat på samtliga filter och det kan ju ha att göra med att den ligger ganska nära effektmotståndet som blivit hetast.
motståndet på den här bilden har tillochmed fallit sönder.

Fast det skulle man ju kunna ändra på själv... montera den på svalare ställe och dra ett par sladdar... kanske man kan sätta motstånden på någon liten kylfläns?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-19 12:42

Frågan är om det är värt besväret. Om inte konstruktören behärskar dimensionering väl nog för att göra ett filter som håller, finns det då skäl att tro att dimensioneringen i övrigt är något att ha?

Det kanske helt enkelt är vettigare att starta från början och göra något som är bra, än att dimensionera upp enstaka filterkomponenter eller försöka kyla, något som är uppenbart felkonstruerat. Men utan att veta hur filtret är uppbyggt blir det förstås bara gissningar. Något är helt klart fel hur som helst.

Jag är inte bekant med xtz 99.62 mkII, men jag gissar att det är något kinesiskt, eller?

Vh, iö

Nästa

Återgå till Teknikforum