Vad kan man lära sig av att lyssna i trädgården?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Vad kan man lära sig av att lyssna i trädgården?

Inläggav PerStromgren » 2015-05-18 17:26

Jag tänker ge mig på att släpa ut mina högtalare och lyssna i trädgår'n nån gång i sommar. Jag känner på mig att jag kan lära mig något om högtalarna eller mitt lyssningsrum av en sådan övning, men vad?

PS. Jag har Quad ESL:er (989 och 63)
PPS. Pekka, jag lovar att lira svagt! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Vad kan man lära sig av att lyssna i trädgården?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-18 18:29

Hur fint de sprakar när regnet kommer? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-18 18:58

PerStromgren skrev:Jag tänker ge mig på att släpa ut mina högtalare och lyssna i trädgår'n nån gång i sommar. Jag känner på mig att jag kan lära mig något om högtalarna eller mitt lyssningsrum av en sådan övning, men vad?

Jag tror det kan bli lättare att höra högtalarnas egen färgning, när inte rummets resonanser spelar med.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-18 19:06

PerStromgren skrev:Jag tänker ge mig på att släpa ut mina högtalare och lyssna i trädgår'n nån gång i sommar. Jag känner på mig att jag kan lära mig något om högtalarna eller mitt lyssningsrum av en sådan övning, men vad?

Kompromisslöst att släpa ut ESL 63:or i trädgården! Det blir det audiofil-poäng på.

Och vad man kan lära? Att stereo låter konstigt om man inte har ett rum som döljer systemartefakterna? Men man får (nog) ganska olika resultat om man jämför "vanliga" högtalare med dipoler. Tappet i basen är stort på vanliga högtalare (inte dipoler eller kardioider). Men hamnar man i "sweetspot" kan det bli spektakulär stereo. Om man tittar kan man också få lite juste kognitiv dissonans eftersom det inte finns något rum, fastän det är inspelat.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-05-18 21:24

PerStromgren skrev:PPS. Pekka, jag lovar att lira svagt! :)

Det låter betryggande!

Jag misstänker att ett stort hinder för hifi-lyssning utomhus är störnivån. Å andra sidan kan kanske lite fågelsång och lövsus förgylla någon romantisk symfoni? Om du bor nära en trafikled skulle du kunna prova med Kraftwerks "Autobahn"! :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-18 21:37

Du kommer lära dig att sitta totalsymmetriskt på den ekvidistanta lyssningspunkten mellan högtalarna samt att om du förflyttar dig ungefär 10 cm så att ena örat hamnar där så låter det 8) inte optimalt (understatement).

Prova också att polaritetsvända ena högtalaren och sätt dig i perfekt sweet spot och lyssna och vicka på huvudet lite. :)

Grabbarna på radiolagret (Tomas & Jerker) lyssnade utomhus på de gamla Quadhögtalarna på den tiden det begav sig d v s på 70-talet.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-18 21:39

Jag tror att ni överskattar mitt lilla experiment! Jag tänker inte lyssna för att digga musik utomhus utan för att höra hur musiken låter i jämförelse med hur det låter i vardagsrummet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-18 21:55

PerStromgren skrev:Jag tror att ni överskattar mitt lilla experiment! Jag tänker inte lyssna för att digga musik utomhus utan för att höra hur musiken låter i jämförelse med hur det låter i vardagsrummet.

Ja, det är just det jag skriver. :) Jag poängterar de stora skillnader som blir med och utan rumsreflexer vid stereolyssning med 2 högtalare som beror på just stereofonins inneboende egenskaper.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-05-18 21:59

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:Jag tror att ni överskattar mitt lilla experiment! Jag tänker inte lyssna för att digga musik utomhus utan för att höra hur musiken låter i jämförelse med hur det låter i vardagsrummet.

Ja, det är just det jag skriver. :) Jag poängterar de stora skillnader som blir med och utan rumsreflexer vid stereolyssning med 2 högtalare som beror på just stereofonins inneboende egenskaper.

Mvh
Peter

tycker du skriver mysigt Peter :mrgreen:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-18 22:16

petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Jag missade ditt inlägg när jag skrev mitt. Jag syftade på Pekka.
... tycker jag!

Per

niclas

Inläggav niclas » 2015-05-18 22:20

Jag trodde tråden skulle handla om att gå ut i trädgården och bara lyssna på vardagsljuden. Kanske värt en egen tråd? :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-18 22:35

Du kommer lära dig hur mycket högtalarna behöver rummet, de är konstruerade för detta. Och så kommer du märka att såväl högtalare som förstärkare klipper långt innan ljudnivån blir besvärande.

Förhoppningsvis kan du också klura ut var du har elakartade resonanser i rummet (dvs att du upplever avsaknaden av dem utomhus) och därför kan angripa dem på ett bra sätt.

Och så är det en kul grej, har funderat på att göra samma sak på landet med mina B&W DM3:or.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-05-19 13:22

Per, jag minns att Hifi & Musik på slutet av 80-talet eller möjligen i början av 90-talet släpade ut just ESL-63 utomhus och skrev en artikel om vad de upplevde. De var ganska exalterade om jag minns rätt. :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-19 13:32

Bo Bengtsson har ju ofta talat om detta.

BB skrev:Jag har flera gånger i forumet nämnt om de tillfällen när vi spelade med direktstrålare utomhus, fritt upphängda. Högtalarna ifråga var Quad ESL 57, markanta direktstrålare. Man transporterades omedelbart till lyssningslokalen. Inte en endaste reflex störde upplevelsen.

Jag har själv vid flera tillfällen spelat in körer i olika kyrkorum och konsertsalar. Alla gånger med samma resultat när det gäller uppspelningen. Med direktstrålarna ÄR jag i upptagningslokalen, givet att avståndet till omslutningsväggarna i lyssningsrummet är det erforderliga för att undertrycka rumsreflexerna.

Det här är något som varje ägare av en ljudanläggning kan konstatera själv genom att flytta ut högtalarna så nära rummets mitt som möjligt samt placera sig själv i en av spetsarna på en triangel enligt egen preferens. Maximalt avstånd till högtalarna: 50 cm. Eller om du har "stativare"; ställ dem på var sida om din favoritfåtölj på samma geometriska villkor. Lyssna och jämför... Du hör detaljer som du inte ens visste fanns på skivan... under förutsättning att du har någorlunda justa högtalare och kan leta upp den akustiska mittaxeln...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-19 13:46

Johan_Lindroos skrev:Per, jag minns att Hifi & Musik på slutet av 80-talet eller möjligen i början av 90-talet släpade ut just ESL-63 utomhus och skrev en artikel om vad de upplevde. De var ganska exalterade om jag minns rätt. :)

Jamen, då måste jag ju göra detta experiment!

BB skrev:Jag har själv vid flera tillfällen spelat in körer i olika kyrkorum och konsertsalar. Alla gånger med samma resultat när det gäller uppspelningen. Med direktstrålarna ÄR jag i upptagningslokalen, givet att avståndet till omslutningsväggarna i lyssningsrummet är det erforderliga för att undertrycka rumsreflexerna.

Huga, det här kan bli kul! Just idag tror jag dock att Nattis skulle få obehagligt rätt, det får vänta tills det blir torrare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-19 18:49

Jag hoppas att det är via teori och inte praktik som du lär dig om fördelen med jordfelsbrytare! :D

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-19 19:25

MiaM skrev:

Jag hoppas att det är via teori och inte praktik som du lär dig om fördelen med jordfelsbrytare! :D

Jag får väl berätta hur det går!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-19 20:33

PerStromgren skrev:Huga, det här kan bli kul! Just idag tror jag dock att Nattis skulle få obehagligt rätt, det får vänta tills det blir torrare.

Beklagar, men min prioritet är och förblir att hitta potentiella katastrofer före potentiella fördelar, så man kan ta höjd för dem innan man skjuter sig själv i foten. Mången fan blir målad på väggarna här...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-19 21:40

Inspirerad av sagda artikel hade jag tänkt mig en sådan övning förra sommaren, men det regnade ju mest hela tiden och när det blev fint väder fick jag annat att göra. Tänkte behålla förstärkeriet inomhus och nyttja låååånga högtalarkablar, såna e ju inte särskilt kritiska ändå.
Sitter nöjd :)

Återgå till Teknikforum