PS. Jag har Quad ESL:er (989 och 63)
PPS. Pekka, jag lovar att lira svagt!
Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Jag tänker ge mig på att släpa ut mina högtalare och lyssna i trädgår'n nån gång i sommar. Jag känner på mig att jag kan lära mig något om högtalarna eller mitt lyssningsrum av en sådan övning, men vad?
PerStromgren skrev:Jag tänker ge mig på att släpa ut mina högtalare och lyssna i trädgår'n nån gång i sommar. Jag känner på mig att jag kan lära mig något om högtalarna eller mitt lyssningsrum av en sådan övning, men vad?
PerStromgren skrev:PPS. Pekka, jag lovar att lira svagt!
PerStromgren skrev:Jag tror att ni överskattar mitt lilla experiment! Jag tänker inte lyssna för att digga musik utomhus utan för att höra hur musiken låter i jämförelse med hur det låter i vardagsrummet.
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Jag tror att ni överskattar mitt lilla experiment! Jag tänker inte lyssna för att digga musik utomhus utan för att höra hur musiken låter i jämförelse med hur det låter i vardagsrummet.
Ja, det är just det jag skriver.Jag poängterar de stora skillnader som blir med och utan rumsreflexer vid stereolyssning med 2 högtalare som beror på just stereofonins inneboende egenskaper.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:PerStromgren skrev:Jag tror att ni överskattar mitt lilla experiment! Jag tänker inte lyssna för att digga musik utomhus utan för att höra hur musiken låter i jämförelse med hur det låter i vardagsrummet.
Ja, det är just det jag skriver.Jag poängterar de stora skillnader som blir med och utan rumsreflexer vid stereolyssning med 2 högtalare som beror på just stereofonins inneboende egenskaper.
Mvh
Peter
BB skrev:Jag har flera gånger i forumet nämnt om de tillfällen när vi spelade med direktstrålare utomhus, fritt upphängda. Högtalarna ifråga var Quad ESL 57, markanta direktstrålare. Man transporterades omedelbart till lyssningslokalen. Inte en endaste reflex störde upplevelsen.
Jag har själv vid flera tillfällen spelat in körer i olika kyrkorum och konsertsalar. Alla gånger med samma resultat när det gäller uppspelningen. Med direktstrålarna ÄR jag i upptagningslokalen, givet att avståndet till omslutningsväggarna i lyssningsrummet är det erforderliga för att undertrycka rumsreflexerna.
Det här är något som varje ägare av en ljudanläggning kan konstatera själv genom att flytta ut högtalarna så nära rummets mitt som möjligt samt placera sig själv i en av spetsarna på en triangel enligt egen preferens. Maximalt avstånd till högtalarna: 50 cm. Eller om du har "stativare"; ställ dem på var sida om din favoritfåtölj på samma geometriska villkor. Lyssna och jämför... Du hör detaljer som du inte ens visste fanns på skivan... under förutsättning att du har någorlunda justa högtalare och kan leta upp den akustiska mittaxeln...
Johan_Lindroos skrev:Per, jag minns att Hifi & Musik på slutet av 80-talet eller möjligen i början av 90-talet släpade ut just ESL-63 utomhus och skrev en artikel om vad de upplevde. De var ganska exalterade om jag minns rätt.
BB skrev:Jag har själv vid flera tillfällen spelat in körer i olika kyrkorum och konsertsalar. Alla gånger med samma resultat när det gäller uppspelningen. Med direktstrålarna ÄR jag i upptagningslokalen, givet att avståndet till omslutningsväggarna i lyssningsrummet är det erforderliga för att undertrycka rumsreflexerna.
MiaM skrev:PerStromgren skrev:Jag tänker ge mig på att släpa ut mina högtalare och lyssna i trädgår'n nån gång i sommar. Jag känner på mig att jag kan lära mig något om högtalarna eller mitt lyssningsrum av en sådan övning, men vad?
Jag hoppas att det är via teori och inte praktik som du lär dig om fördelen med jordfelsbrytare!
PerStromgren skrev:Huga, det här kan bli kul! Just idag tror jag dock att Nattis skulle få obehagligt rätt, det får vänta tills det blir torrare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster