Statisk elektricitet i vinyl-skivor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Statisk elektricitet i vinyl-skivor

Inläggav n3mmr » 2005-04-25 16:26

Vet nån här på forum nåt om:

A: Hur vinylskivor blir statiska, mekanismerna, alltså! Jag har läst nånstans att det beror mest på att vinyl ingår i en "triobic series", där de flesta andra plaster, samt
papper, ligger högre i serien. Nåt slags motsvarighet till elektronaffiniteten i ledare, men dielektriskt? Som då laddar upp skivan negativt när man drar ut den ur fodralet, t ex.

B: Vad kan man göra åt det?
Man borde väl kunna använda material med samma plats i serien i fråga???
Kan man kemiskt behandla ytan på vinylen så att man inte får nån uppladdningsbenägenhet? Kan man leda bort laddningen, effektivt och i verkligheten?

C: Hur påverkas skivans uppladdningsbenägenhet av om man tvättar den?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-25 20:04

Jag hade en period i tonåren (70-80-tal) när jag behandlade alla mina LP med nån vätska som man sprayade på och gned in. Skivorna samlade mycket mindre damm efter det. Jag trodde då att mindre damm skulle göra att skivorna slets mindre och därmed skulle åldras långsammare. Jag minns inte vad soppan hette.

Vad jag tror idag vet jag inte, skivorna spelas inte längre annat än av tonårssönerna på en gammal billig skivspelare med sliten nål. Svarv, är nog ett passande ord. Jag har som ni förstår, gett upp vinyl.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-25 20:06

B: Förvara den i elektriskt ledande material. Och ha en elektriskt ledande matta på spelaren.
Det finns vad jag vet plast (och gummi ?) material som är lagom elektriskt ledande för just dessa ändamål. Om inte annars så finns dom på firmor som säljer antistatiskt material för elektronik.

C: Beror väl på dammets ledningsförmåga. :)
Annars inte, det är väl vid torkningen som det kan bli uppladdat, beroende på hur man torkar dom.

Annars så är det väl som överhuvud när det gäller statisk elektricitet:
Undvik syntetmattor och katter ! :D
Kör med naturmaterial och hög luftfuktighet.
Använd ESD-armband när du hanterar plattorna... :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-25 21:49

Är för trött just nu för att komma med ett relevant svar.... men bara ett svar just nu.....

Alla isolerande material laddas upp, så klart även vinylskivor. Eftersom dessa material är icke-ledande hjälper ingen eventuell jordning. Att ha en ledande matta under skivan hjälper alltså inte. Att ha ett handledsband på sig när man hanterar skivorna hjälper alltså inte heller.

Vad som kan bidra till lägre elektrostatisk uppladdning är
1) Jonisering (tex via "antistatpistol")
2) Att det laddade föremålet (= skivan) ligger mot ett jordplan (vilket gör att fältet böjs mot jordplanet istället för rakt ut i luften).

Återkommer om mer info om detta senare.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-26 07:41

Jag har också använt en soppa liknande Svantes. Kommer heller inte ihåg namnet på produkten. Möjligen har jag någon flaska ståendes någonstans. Den statiska laddningen försvann men det fanns en tendens att pickupnålen samlade på sig en del skräp.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-26 11:52

RogerGustavsson skrev:Jag har också använt en soppa liknande Svantes. Kommer heller inte ihåg namnet på produkten. Möjligen har jag någon flaska ståendes någonstans. Den statiska laddningen försvann men det fanns en tendens att pickupnålen samlade på sig en del skräp.

Just det fenomenet noteras av en Reginald Williamson i en artikel om antistatbehandling. Artikeln fanns i Audio Amateur nån gång 1982.
Reginald påstår helt frankt att fenomenet är helt enkelt det att skräpet släpper
efter behandlingen. Så att nålen får med sig skräpet.

Så kanske antistatbehandling plus släpande skivborste med styva korta strån
i mjuk tung hållare på frirörlig arm?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-26 14:12

Dök upp ett namn på produkten jag använde, Permastat kan den ha hetat. Det där med en borste som åker med är jag lite tveksam till då det i många fall ger en "kortslutning" mellan inre och yttre chassi. Det svävande inre får kontakt med ytterlådan via borsten. Bör vara så att borsten är fäst på det avfjädrade innerchassit.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-26 21:19

NoMoreMrRegistryMan skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag har också använt en soppa liknande Svantes. Kommer heller inte ihåg namnet på produkten. Möjligen har jag någon flaska ståendes någonstans. Den statiska laddningen försvann men det fanns en tendens att pickupnålen samlade på sig en del skräp.

Just det fenomenet noteras av en Reginald Williamson i en artikel om antistatbehandling. Artikeln fanns i Audio Amateur nån gång 1982.
Reginald påstår helt frankt att fenomenet är helt enkelt det att skräpet släpper
efter behandlingen. Så att nålen får med sig skräpet.

Så kanske antistatbehandling plus släpande skivborste med styva korta strån
i mjuk tung hållare på frirörlig arm?

Man kan förstås behandla vinylskivorna med någon form av antistatvätska. Vätskan göra att fukt binds till ytan och eftersom fukt är elektriskt ledande så laddas skivan ur. Och då släpper förstås dammet och följer med nålen istället för att sitta fast och knastra.

Men jag ser det inte som ett seriöst alternativ att kleta in skivorna med vätska. Risken är att man förstör skivan, och det var väl inte riktigt meningen?

Jo, det kanske finns ytterligare ett sätt att slippa laddning. Jag har hittat ett "snöre" som består av en bärare inklusive en mängd små metalltrådar. Dessa trådar laddar ur plastmaterial genom en sk coronaeffekt, vilket dämpar en laddning ner till ca 500 volt. Vid den spänningen attraheras inte damm etc längre, vilket det gör vid de tusentals volt en skiva annars har. Jag har sådant "snöre" hemma, och ska vid tillfälle prova om det är verksamt i denna applikation. Jag har fundering på att helt sonika hänga upp snöret i skivspelarlocket och låta det släpa mot skivan vid spelning. Om det går ska jag försöka anbringa det någon mm ovanför skivan. Frågan är förstås om det mycket lätta snöret ändå påverkar rotationen av skivan?

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-04-26 21:52

Antistatskivan kanske? Godkänd av statens provningsanstalt och allt...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-04-27 15:55

Hans!

Jag har hittat produkten jag använde, finns fortfarande på t.ex.

shop.mantra-audio.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Record_Cleaners_72.html

Jag använde mig av Milty's: Permastat Anti-Static Fluid och Pixall Roller Record Cleaner. Har aldrig fått någon laddning i de skivorna som behandlades.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-27 18:34

RogerGustavsson skrev:Hans!

Jag använde mig av Milty's: Permastat Anti-Static Fluid och Pixall Roller Record Cleaner. Har aldrig fått någon laddning i de skivorna som behandlades.

Vad i helskotta är det för fel på den där länken???

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-27 18:43

NoMoreMrRegistryMan skrev:
RogerGustavsson skrev:Hans!

Vad i helskotta är det för fel på den där länken???

Kolla denna dårå... http://www.mantra-audio.co.uk/mantraonline.htm

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-28 08:49

Magnuz skrev:Antistatskivan kanske? Godkänd av statens provningsanstalt och allt...

Jag har haft en sån, fick den av Radio-Nilsson i Lund, tror jag.

Läste man noga så var det så att SP hade testat att materialet hade uppgivna elektriska egenskaper, i sig, men SP påpekar mångordigt att man inte kunde uttala sig om materialet kunde påverka skivans statiska laddning eller uppladdnings-urladdnings-egenskaper. DVS ingen anledning till elaka gliringar åt SP, men åt tillverkaren, den lurendrejaren!

Felet med antistatskivan var väl att den låg UNDER LPn, och om den laddade ur eller påverkade statisk elektricitet på annat sätt så skedde det på fel sida.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-05-01 23:55

Kolfiberborste till salu, auktionen avslutad om 58 minuter !!!

http://www.tradera.com/auction/Stereo__ ... d_13407905

:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

(kolla även:

http://www.tradera.com/auction/Stereo__ ... d_12391463 )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Zeke

Inläggav Zeke » 2005-05-02 17:57

Även jag använde i början av 70-talet diverse vätskor t.ex. "Klarar Skivan" och "Lenco Clean" vilka tyvärr medförde att skivorna blev kletiga och knastrade i stället. Som tur var gick det ju att tvätta bort eländet.

Sedan prövade jag allehanda tillbehör som skulle ta bort statisk elektricitet: dammborste med ekorrhår, borste med kopparborst som skulle anslutas till jord, kolskivan etc. Inget fungerade.

Det enda som verkligen fungerade var piezoelektriska pistoler, t.ex. Zerostat. Som tur var fungerar min uråldriga Zerostat fortfarande utmärkt, och det är det jag använder. Den finns fortfarande att köpa, t.ex. hos Svalander. http://www.svalander.se/vinyl/zerostat.htm

På den tiden vinyl var allenarådande fick man dylika tillbehör relativt billigt, men i och med att efterfrågan numera är nära noll verkar priset ha klättrat en aning.

/Zeke

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-05-02 23:11

Ett problem med alla tillbehör som bygger på avledning mot jord är att alla verkar ha "glömt" att isolerande material inte leder ström.... Det är alltså helt meningslöst att försöka jorda skivan. Tvärtom kommer produkter som släpar på skivytan bara ladda upp ännu mer. En ledande skivtallrik/matta gör heller ingen nytta. Laddningen kvarstår i skivan.

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-03 08:43

Bill50x skrev:Ett problem med alla tillbehör som bygger på avledning mot jord är att alla verkar ha "glömt" att isolerande material inte leder ström.... Det är alltså helt meningslöst att försöka jorda skivan. Tvärtom kommer produkter som släpar på skivytan bara ladda upp ännu mer. En ledande skivtallrik/matta gör heller ingen nytta. Laddningen kvarstår i skivan.

/ B

Är statiskt uppladdat vinyl fyllt av joner i ytskiktet eller är det ett dielektriskt fenomen?

PEKKA

Inläggav PEKKA » 2005-05-03 13:56

Sen jag köpte min skivtvätt HW17 och tvättat en stor del av min
skivsamling samt bytt innerfodral (nagoika) så har jag sluppit
elektrostatisk uppladdning.
Har tvättat bort alla de antistatvätskor som jag smetat på skivorna
genom åren.
Skivorna blir som nya och nästan helt knäppfria.

PEKKA

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-05-03 14:04

Svalander har en antistatpistol för 795:-

http://svalander.se/shoppen/tillbehor.htm
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2005-05-07 17:06

jag har funderat på den här antistatpistolen

http://www.htfr.com/more-info/?catno=MR67816

vad tror ni om den?

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-05-08 08:44

housemicke skrev:jag har funderat på den här antistatpistolen

http://www.htfr.com/more-info/?catno=MR67816

vad tror ni om den?

Det är exakt samma som Svalander säljer.

Om sånt fungerar så fungerar den du tittar på.

Återgå till Teknikforum