Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Jag har också använt en soppa liknande Svantes. Kommer heller inte ihåg namnet på produkten. Möjligen har jag någon flaska ståendes någonstans. Den statiska laddningen försvann men det fanns en tendens att pickupnålen samlade på sig en del skräp.
NoMoreMrRegistryMan skrev:RogerGustavsson skrev:Jag har också använt en soppa liknande Svantes. Kommer heller inte ihåg namnet på produkten. Möjligen har jag någon flaska ståendes någonstans. Den statiska laddningen försvann men det fanns en tendens att pickupnålen samlade på sig en del skräp.
Just det fenomenet noteras av en Reginald Williamson i en artikel om antistatbehandling. Artikeln fanns i Audio Amateur nån gång 1982.
Reginald påstår helt frankt att fenomenet är helt enkelt det att skräpet släpper
efter behandlingen. Så att nålen får med sig skräpet.
Så kanske antistatbehandling plus släpande skivborste med styva korta strån
i mjuk tung hållare på frirörlig arm?
RogerGustavsson skrev:Hans!
Jag har hittat produkten jag använde, finns fortfarande på t.ex.
shop.mantra-audio.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Record_Cleaners_72.html
Jag använde mig av Milty's: Permastat Anti-Static Fluid och Pixall Roller Record Cleaner. Har aldrig fått någon laddning i de skivorna som behandlades.
NoMoreMrRegistryMan skrev:RogerGustavsson skrev:Hans!
Jag har hittat produkten jag använde, finns fortfarande på t.ex.
shop.mantra-audio.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Record_Cleaners_72.html
Jag använde mig av Milty's: Permastat Anti-Static Fluid och Pixall Roller Record Cleaner. Har aldrig fått någon laddning i de skivorna som behandlades.
Vad i helskotta är det för fel på den där länken???
Magnuz skrev:Antistatskivan kanske? Godkänd av statens provningsanstalt och allt...
Bill50x skrev:Ett problem med alla tillbehör som bygger på avledning mot jord är att alla verkar ha "glömt" att isolerande material inte leder ström.... Det är alltså helt meningslöst att försöka jorda skivan. Tvärtom kommer produkter som släpar på skivytan bara ladda upp ännu mer. En ledande skivtallrik/matta gör heller ingen nytta. Laddningen kvarstår i skivan.
/ B
housemicke skrev:jag har funderat på den här antistatpistolen
http://www.htfr.com/more-info/?catno=MR67816
vad tror ni om den?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster